در بى معنایى معنا هست

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

چکیده

در این مقاله، استیس به بررسى این امر مى پردازد که چگونه انسان هاى جدید مى توانند با فقدان بینش دینى که به نسل هاى بى شمارى از انسان ها معنا مى بخشید، کنار بیایند. او با داستایفسکى و کرکگور در این نکته موافق است که با ناپدید شدن خدا از صفحه آسمان همه چیز عوض شده و ما ظاهراً در جهان مرده اى زندگى مى کنیم که تاریکى آن دامنگستر است. او به شرح چگونگى پدید آمدن این اوضاع و احوال مى پردازد و در باب چگونگى بهبود بخشیدن به این اوضاع و احوال توصیه مى کند تا بتوانیم با هدفى کافى و وافى و با معنادار ساختن زندگى، به حیات خود ادامه دهیم.


عنوان مقاله [English]

در بى معنایى معنا هست

نویسنده [English]

  • Valter T. Estis
Stace، W. T. زThere is meaning in absurdityس in Pojman، Louis P. Philosophy The Quest for Truth (United States of America: WadsWorth Publishing Company. An International Thomson Publishing Company، 1999) pp.541-549.
با سپاس از مدیریت محترم مؤسسه پژوهشى نگاه معاصر که متن این مقاله را در اختیار مجله نهادند. (این مقاله توسط استاد مصطفى ملکیان با متن انگلیسى آن مقابله شده است).
1. emptiness، معادل (تهیا) را اولین بار آقاى مصطفى ملکیان براى این واژه به کار بردند که دلایل خود را در مجله نقدونظر، ش16ـ 15، ص93 آورده اند.
2. برگسون، فیلسوفى فرانسوى است که معتقد است که عالم وجود در اثر سیر تکامل به وجود آمده و تسلسل پدیده ها سبب پیدایش موجودات جدیدى مى شود و قانون ثابت طبیعى در کار نیست.
3. Huxley
4. John Stuart Mill
5. David Hume