1. موسوعة السیاسة، ج4، ص18.
2. اعطاء کل ذى حق حقه.
3. این جملات به دلیل اهمیت و به علت پاسخگویى از سؤالاتى که ممکن است در ذهن هر خوانندهاى خلجان کند، در پشت جلد کتاب نیز چاپ شده است: ویلیام تى. بلوم، نظریههاى نظام سیاسى، ترجمه احمد تدین (تهران: آران، 1373).
4. همان، ص89 تا 91.
5. همان، ص106.
6. ر.ک: بهاءالدین پازارگاد. تاریخ فلسفه سیاسى، ج1 (تهران: زوار، 1334) فصل10.
7. بلوم، پیشین، ص82-62 (با تلخیص).
8. همان، ص308.
9. پازارگاد، پیشین، فصل22.
10. بلوم، پیشین، ج2، ص503.
11. J.J. Rousseau, A Discourse on the origin of Inequality( New York: Duton Co,Inc, 1946) P.305.
12. بلوم، پیشین، ج2، ص834-820.
13. همان، ص826.
14. ر.ک: » على بابایى،فرهنگ علوم سیاسى، ج1، ص82-53.
15. مجله راهبرد، ش7، ص189.
17. David Robertson, "The Penguine Dictionary of Politics".P.3-302.
17. على بابایى، پیشین.
18. Contemprory philosophy, philosophers,P.289-272.
19. بلوم، پیشین، ص758.
20. Robert Dahi. Modern Political Analysis, 1991, P.135-118.
21. بلوم، پیشین، ص758.
22. John Rawls. A Theory of Justice(Eng: oxford uni. 1972)P.303,98.
23. Rawls, Loccit, P.15.
24. Opcit,P.153.
25. ر.ک: حسین بشیریه، «فلسفه سیاسى جان رالز». اطلاعات سیاسىاقتصادى. ش109-110.
26. به طور مثال فایدهگرایانى چون بنتام معتقدند که جمعیت مىتواند 100% اضافه شود، در حالى که سرانه ملى 20% اضافه شده است، چرا که آنها جمع کل را در نظر دارند. فایدهگرایان مدرن حالت ثابت جمعیت و سرانه ملى را بهتر از حالت فوق مىدانند، چون به معدل و حد وسط نظر دارند.
27. opcit,P.27,22.
28. بحث «رویارویى حق با خیر» رالز در کتاب لیبرالیسم و منتقدان آن آمده است. در این مقاله به سه نوع تقابل بین فایدهگرایى و عدالتبه مثابه بىطرفى، اشارت رفته است.
29. همان، ص480.
30. بلوم، پیشین، ص760-754 (با تلخیص).
31. همان، ص764.
32. David, Robertson, Loccit P.240-238.
33. بلوم، پیشین، ص926.
34. همان، ص 625 632(با تخلیص).
35. اطلاعات سیاسىاقتصادى، ش473، بحث هابرماس، از دکتر حسین بشیریه.
36. بلوم، پیشین، ج1، ص147-137 (با تلخیص).
37. ر.ک: حسین بشیریه. «لیبرالیسم، ایدئولوژى و معرفت علمى: جمعبندى». اطلاعات سیاسىاقتصادى، ش4113.
38. استراوس، پیشین، ص138.
39. نهجالبلاغه، خطبه216.
40. ر.ک: سید صادق حقیقت. «نگاهى به فلسفه سیاسى در اسلام». حکومت اسلامى، ش2 (زمستان75)، ص580.