تعریف «عدالت‏» از زبان امام صادق(ع)

نوع مقاله : تخصصی

10.22081/jpt.1997.22791

چکیده

تعریف عینى و عملى عدالت، از امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)، به نقل از کتاب «کافى‏»، و مطلبى چند پیرامون «عدالت‏»
عالمان معقول و منقول بر این حقیقت اتفاق دارند که چون درباره موضوعى سخنى معتبر از معصوم(ع) برسد، آن سخن بر همه سخنان دیگر گویندگان هرکس باشند مقدم است، و قبول آن به ضرورت عقل لازم است; و تمثیل معصوم(ع) در حکم «قیاس برهانى‏» است، با مقدمات «اولى‏» (نه نظرى).
ملا عبدالرزاق لاهیجى (م: 1072ق) مى‏گوید:
مقدماتى که فراگرفته شود از معصوم، به طریق تمثیل، به منزله اولیات باشد در قیاس برهانى. و چنانکه قیاس برهانى افاده یقین کند، دلیلى که مؤلف باشد از مقدمات ماخوذه از معصوم افاده یقین تواند کرد، به این طریق که ساین مقدمه، گفته معصوم است. و هرچه گفته معصوم است، حق است. پس این مقدمه حق استز».

عنوان مقاله [English]

تعریف «عدالت‏» از زبان امام صادق(ع)

1. «گزیده گوهر مراد»، ص‏23، مقدمه وتوضیحات و واژه‏نامه، صمد موحد، تهران، کتابخانه طهورى (1364ش).
2. «رساله صناعیه‏» (حقائق الصنائع)، چاپ مشهد، با مقدمه و اهتمام دکتر على اکبر شهابى (1317ش).
3. «کافى‏»، ج‏3، ص‏568، «الحیاة‏»، ج‏6، ص‏345.
4. به جلد سوم تا ششم «الحیاة‏» مراجعه کنید، و آیات و احادیث مذکور در این مجلدات را با دقت‏بخوانید، و در ارتباط با هم در آنها بیندیشید و آفاق عمل به آنها را براى رهایى واقعى مستضعفان در برابر خود مجسم سازید.
5. «کافى‏»، ج‏1، ص‏542، «الحیاة‏»، ج‏6، ص‏345.
6. «وسائل الشیعه‏»، ج‏18، ص‏155.
7. مطلب‏14، در صفحه‏هاى بعد ملاحظه شود.
8. «اکمال‏الدین‏»، ج‏1، ص‏405; نیز «بحارالانوار»، ج‏52، ص‏125.
9. «خورشید شامگاهى گفت: کیست که کار مرا بر عهده گیرد؟»، از «تا گور» «کتاب هفته‏»، شماره‏10.
10. «کافى‏»، ج‏1، ص‏542; «الحیاة‏»، ج‏6، ص‏346.
11. مطلب‏10، در صفحه‏هاى بعد، نیز ملاحظه شود.
12. «سوره اعراف‏»(7)، آیه‏85.
13. همان.
14. «بحار»، ج‏70 (و از چاپ بیروت، 67)، ص‏307، به نقل از کتاب «المحاسن‏».
15. اقتباس از سخن امام صادق(ع) «تحف العقول‏».
16. «کافى‏»، ج‏8، ص‏32.
17. «سوره مائده‏» (5)، آیه‏8.
18. «بحار»، ج‏40، ص‏327، به نقل از کتاب «فضائل‏»،احمد حنبل. این کتاب «فضائل‏»، ظاهرا همان کتاب «مناقب على بن ابى‏طالب(ع)» است، که در شمار تالیفات احمد بن حنبل شیبانى (م: 241ق)، امام مذهب حنبلى، ذکر شده است، «دایرة‏المعارف تشیع‏»، ج‏1، ص‏518.
19. اشاره است‏به داستان پیرمرد نابیناى مسیحى، که در رهگذر سؤال مى‏کرد، و چون امام على(ع) او را دید، پدیده‏اى نامانوس دانست، و با بکار بردن واژه «ما»، در سؤال که براى پرسش از اشیاء است نه اشخاص به نامتعارف بودن چنین چیزى موضوعیت داد، «وسائل الشیعه‏»، ج‏11، ص‏49، «الحیاة‏»، ج‏6، ص‏302.
20. «سوره نحل‏»(16)، آیه‏90.
21. «سوره حدید»(57)، آیه‏25.
22. «الحیاة‏»، ج‏6، ص‏404.
23. «کافى‏»، ج‏5، ص‏73; و ج‏6، ص‏287; «الحیاة‏»، ج‏3، ص‏226، «ترجمه فارسى‏»، ص‏291.
24. «نهج‏البلاغه‏»، فیض الاسلام، ص‏37-11، «شرح عبده‏»، جزء3، ص‏176.
25. «اطلاعات داروئى‏»، دکتر صادق جاویدان نژاد، ج‏1، ص‏«د»، انتشارات دانشگاه تهران (چاپ پنجم).
26. «خصال‏»، ج‏1، ص‏12; «الحیاة‏»، ج‏4، ص‏308 به بعد، احادیثى متعدد در این باره.
27. «قرب الاسناد»، ص‏52; «اصول کافى‏»، ج‏2، ص‏78; «الحیاة‏»، ج‏1، ص‏326-321، ترجمه فارسى، 522-514.
28. «بحار»، ج‏75، (72، از چاپ بیروت)، ص‏352، از کتاب «جامع الاخبار»; «الحیاة‏»، ج‏6، ص‏325.