(رؤیت) خدا

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

چکیده

ینداران شاید مطمئن باشند که واجد چیزى هستند که غیر دینداران فاقد آنند: یعنى درک یا تجربه مستقیم و بى واسطه[1]اى از خدا. آنها ممکن است مدعى شوند چنین تجربه دینى اى راهى براى پى بردن به وجود خداست. اکنون این ادعا باید مورد بررسى قرار گیرد.
در ابتدا, تبیین هایى از تجربه دینى را ملاحظه خواهیم کرد که به نظر مى رسد مدعایى وجودى[2] را قربانى مصونیت [از خطاى] احوال آنى[3] مى کنند. البته, هستند گروه متنفذ و باریک اندیشى از متفکران دینى که اصرار و تأکیدى بر هیچ گونه مدعاى وجودى ندارند; سخنان من به این گروه مربوط نمى شود. شتابزده خواهد بود اگر باور دینى آنان را تحت عنوان (شخصى)[4] ـ یا هر اصطلاح توصیفى عام دیگرى از این قبیل ـ وصف کنیم. فى المثل, (خطاب)[5] [غیبى] حتى در آزاداندیش ترین و (شخصى)ترین فِرَق لرزندگان[6] نمى تواند صرفاً به گزاره هایى درباره احوال و احساسات فرو کاسته شود. (خطاب) ـ در کنار اوصاف دیگر ـ دربردارنده رسالت[7] یا الگوى درهم تنیده اى از رفتار و کردار است. جزء غیرشخصى (خطاب) آشکار است. زیرا درست به میزانى که شخص نتواند بر طبق یک رسالت زندگى کند, اصالت آن (خطاب) مورد تردید واقع خواهد شد. خواهیم دید که این روند تحقیق پذیرى[8], در شیوه شناخت دینى[9] لزوماً فراهم نیست تا مورد آزمون و بررسى قرار گیرد.
در بخش دوم این فصل روایتهایى از تجربه دینى را ملاحظه خواهیم کرد که چندان به سهولت به شخص بنیادی[10] صرف فرو کاسته نمى شوند.

عنوان مقاله [English]

رویت خدا

نویسنده [English]

  • c.b Martin
پى نوشتهاى مترجم:
[1] direct experience
[2] existential claim
[3] feeling of the moment
[4] subjective
[5] call
[6] Quaker, لرزندگان یا مرتعشان. گروه مذهبى که در قرن هفدهم در انگلستان به رهبرى فردى به نام جورج فاکس تأسیس شد. این گروه خود را انجمن دوستان نامیده بودند. پیروان این گروه معتقدند آدمى در اثر هدایت ایمان و نور درونى که فیض روح القدس است, مى تواند با خداوند رابطه اى شخصى و مستقیم برقرار کند و نیازى به عقاید رسمى و تشریفات کلیسا نیست. ایشان به سبب این که به هنگام عبادت از شدت هیجان مى لرزیدند, لرزندگان نامیده شدند ـ م.
[7] mission
[8] verification procedure
[9] religious way of knowing
[10] subjectivity
[11] personal presence
[12] compelling touch
[13] obeisance
[14] worship
[15] out of context
[16] confirmatory considerations
[17] coherence
[18] religious intuition
[19] intellectual satisfaction
[20] legitimate confirmation
[21] human situation and need
[22] christian form
[23] tautologically
[24] warrentable
[25] establish
[26] inductive argument
[27] genuine
[28] empirical Statement
[29] self-searching
[30] analytic
[31] Divine Light
[32] religious sense
[33] metaphors
[34] The Holy
[35] The Numinous; معادل پیشنهادی دوست عزیز آقاى مسعود زمانى در رساله کارشناسى ارشد ایشان به راهنمایى آقاى دکتر پازوکى.
[36] The Divine
[37] interpretation
[38] checking procedure
[39] incomunicable
[40] tridimensional space
[41] powers of prediction
[42] checkup procedures
[43] immediacy
[44] theological textbooks
[45] by defination
[46] testimony
[47] self-sufficiency
[48] uniqueness
[49] incommunicability
[50] irrefutable
[51] testimony
[52] religious community
[53] status
[54] warranted
[55] eccentric
[56] introspection
[57] assumption
[58] gorgon. در اساطیر یونان, گورگون ها سه خواهرند با موهایى از مارهاى به هم پیچیده که هرکس به آنها نگاه کند به سنگ تبدیل مى شود ـ م.
[59] religious knowledge
[60] epistemology of aesthetics
[61] professional art critics
[62] religious sensitivity
[63] در اینجا دو جمله استطرادى, که درباره مطالب فصل بعدى کتاب مارتین است, حذف شده است ـ م.
[64] foregoing argument
[65] cognitive experience
[66] external
[67] self-authenticating
[68] final authority
[69] conceptual confusion
[70] situation
[71] delusive
[72] veridical
[73] a form of experience
[74] unique
[75] feeling
[76] emotion
[77] awe
[78] Otto
[79] "Out there before me"
[80] "Out there"
[81] apprehended
[82] Alvarez de paz
[83] the flesh
[84] The Holy Virgin
[85] St. Teresa
[86] paradoxical
[87] religious context
[88] fairy-story
[89] conviction
[90] visible vision
[91] unconscious trance
[92] the prayer of union
[93] ontological reference
[94] the greatness
[95] self-knowledge
[96] humility
[97] character
[98] attitudes
[99] evidence
[100] grounds
[101] conservative
[102] conceptual weight