هنر خردورزى

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

چکیده

موضوع این درس گفتارها یکى از محورى ترین مسائل فلسفه دین است: آیا اعتقاد به خدا و ایمان به کلام الهى یک حالت ذهنیِ عقلانى1 یا خردپذیر2 است؟ من در این درس گفتارها به این پرسش پاسخ مى دهم که آیا ایمان امرى عقلانى است؟ پاسخ من به این پرسش بدین سان خواهد بود که تلاش کنم تعریفى دقیق تر از ماهیت ایمان و تعقل ارائه دهم.
طرفه این که، من دریافته ام که تعریف عقل بسى دشوارتر از تعریف ایمان است. به همین دلیل، دو درس گفتار اول را به بررسى ماهیت عقل اختصاص داده، فقط در دو درس گفتار آخر به بررسى اعتقاد به خدا مى پردازم. در درس گفتار اول به بحث از رایج ترین تقریر فلسفى عقل یا عقلانیت3 پرداخته، آن را رد مى کنم. در درس گفتار دوم مى کوشم تا به جاى تقریر پیشین، تقریرى بهتر ارائه دهم. آن گاه در درس گفتار سوم این پرسش را فراپیش خواهم نهاد که آیا اعتقاد به وجود خدا با عقلانیت، طبق تعریفى که از آن ارائه دادم، سازگار است. و بالاخره در واپسین درس گفتار، همین پرسش را در باب نوع دیگرى از اعتقاد، یعنى ایمان به امور وحیانى، مطرح خواهم کرد. اولین عنوان مورد بحث من ماهیت عقلانیت است; یعنى شأن عقل. اما نخست باید چند کلمه اى پیرامون منظورم از (اعتقاد به خدا) سخن بگویم.

عنوان مقاله [English]

هنر خردورزى

نویسنده [English]

  • anthony cena
* این نوشتار بخشى از کتاب زیر است:Anthony Kenny، What is Faith? Essays inthe Philosophy of Religion، oxford university press New York، 1992.
1. rational
2. reasonable
3. rationality
4.sunday school; مدارسى که مرتبط با کلیسا هستند و عهده دار تعالیم مذهبى مى باشند
.5. Abraham
6. Reformation
7. rational
8. Nicomachean Ethics
9. Eudemean Ethics
10. W.V.O. Quine
11. j.s. ullian
12. The web of Belief
13. assent
14. visual impressions
15. evidence
16. Aquinas
17. Des cartes
18. Bertrand Russell
19. Alvin plantinga
20. found ationalism
21. W.K. Clifford
22. moetic structure
23. evident luster
24. belief-stracture