نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری، گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2
استاد، گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسندۀ مسئول).
3
استاد، گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4
دانشیار، گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده
در این مقاله، ابتدا سه دیدگاه عمده دربارۀ معنای زندگی، به روش تحلیل مفهومی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است؛ ۱) دیدگاه طبیعتگرایانه و غیردینی؛ ۲) دیدگاه ناطبیعتگرایانه و هیچانگارانه؛ و ۳) دیدگاه فراطبیعتگرایانه یا خداباورانه و دینی. سپس مسئلۀ معنای زندگی در قالب این سه دیدگاه و در ابعاد هستیشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی نقد و بررسی شده است و درنهایت با بهکارگیری روش تطبیقی، به این نتیجه رسیدهایم که ربطی وثیق میان باورهای دینی و باورمندی به معناداری حیات وجود دارد. همچنین نشان داده شد که پرسش از معنای زندگی کاملاً با مسئلۀ آفرینش و خلقت انسان و هدفمنددانستن یا غیرهدفمنددانستن آن مرتبط است و نیز معلوم شد که در فرایند پاسخ به معنای زندگی، باورهای دینی ناظر به امر متعالی و هدفمندی خلقت، بستر معقولی را برای معناداردانستن حیات فراهم میکنند. دین اسلام با اصول مبنایی خود، بهویژه با ارائۀ ایدۀ توحید، زمینۀ لازم برای ارائۀ پاسخی محکم و روشن به مسئلۀ معنای زندگی را فراهم میکند و انسان را از سرگردانی و پوچی در زندگی نجات میدهد. درنهایت زندگی با شناخت خداوند و ارتباط بیواسطه با او معنادار میشود.
کلیدواژهها
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study Evaluating the Islamic Approach to the Meaning of Life
نویسندگان [English]
-
Saeedeh Bayat
1
-
Masoud Safaei Moghadam
2
-
Seyed Mansour Marashi
3
-
Parvaneh Valavi
4
1
Saeideh Bayat: Ph.D. Candidate, Department of Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2
Masoud Safaei Moghadam: Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran (Corresponding Author).
3
Seyyed Mansour Marashi: Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
4
Parvaneh Valavi: Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
This article first analyzes and critiques three major viewpoints on the meaning of life using a conceptual analysis method: 1) the naturalistic and non-religious view; 2) the non-naturalistic and nihilistic view; and 3) the supernaturalistic, theistic, and religious view. The article then examines the issue of the meaning of life within the framework of these three perspectives across ontological, epistemological, and axiological dimensions. The study concludes, through a comparative method, that there is a strong link between religious beliefs and the conviction that life is meaningful. It is also shown that the question of the meaning of life is directly related to the issue of human creation and whether or not it is considered purposeful. The research demonstrates that in the process of answering the question of the meaning of life, religious beliefs pointing to a transcendent purpose and a purposeful creation provide a rational foundation for considering life meaningful.The religion of Islam, with its foundational principles, especially the idea of monotheism (Tawhid), provides the necessary ground for a robust and clear answer to the question of the meaning of life, saving humanity from aimlessness and futility. Ultimately, life becomes meaningful through the knowledge of God and a direct connection with Him.
کلیدواژهها [English]
-
Meaning
-
Life
-
Meaning of Life
-
Islam
-
Qurb ila Allah (Nearness to God)
-
Khalifatullah (Vicegerent of God)