تحلیل تطبیقی آثار مدرنیسم بر ازخودبیگانگی و چالش‌های ‏اگزیستانسیالیستی در ادبیات پادآرمان‌شهری‎:‎‏ کافکا و هاکسلی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران(نویسنده مسئول).‏

2 استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، ایلام، تهران، ایران

چکیده

ادبیات همواره بستری برای واکاوی هویت انسانی و مسائل وجودی بوده است. این پژوهش با رویکردی تطبیقی، به بررسی وجوه اشتراک و تفاوت‌های میان رمان مسخ اثر فرانتس کافکا و دنیای قشنگ نو نوشتۀ آلدوس هاکسلی پرداخته است. در این پژوهش، روش‌های بازنمایی چالش‌های اگزیستانسیال انسان مدرن مورد تحلیل قرار گرفته و عوامل روایی و مفهومی مؤثر در این دو اثر، بررسی شده است. همچنین مضامین اجتماعی و فلسفی موجود در این آثار، تحلیل شده و نقاط اشتراک میان پرداختن نویسندگان به دغدغه‌های اجتماعی و تأثیرات مدرنیسم، برجسته شده‌اند. نتایج این تحلیل نشان می‌دهد که نویسندگان با استفاده از شخصیت‌پردازی و روایت‌های نمادین، روند تحول بروکراسی داخلی به نظام‌های توتالیتاریسم کلی را که زاییدۀ مدرنیسم جهانی است، به تصویر کشیده‌اند. این آثار افزون بر تمرکز بر بیگانگی، انزوای اجتماعی و تأثیر فناوری، زمینه‌ای را برای درک بهتر و کاهش چالش‌های وجودی انسان مدرن فراهم کرده‌اند. به‌کارگیری رویکرد تطبیقی در این تحلیل، امکان بررسی عمیق‌تر مضامین فلسفی و اجتماعی و شناخت تأثیرات مدرنیسم بر هویت انسانی را فراهم کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Analysis of the Effects of Modernism on ‎Alienation and Existential Challenges in Dystopian Literature: Kafka and Huxley

نویسندگان [English]

  • Farideh Mohamadzamani 1
  • Saeid Rahimipoor 2
1 Assistant Professor, Department of Theology Education, Farhangian University, Tehran, ‎Iran (Corresponding Author).‎
2 Assistant Professor, Department of English Language and Literature, Farhangian University, Ilam, Tehran, Iran
چکیده [English]

Literature has always served as a platform for exploring human identity and existential issues. This research employs a comparative approach to examine the similarities and differences between Franz Kafka's novel The Metamorphosis and Aldous Huxley's Brave New World. The study analyzes the methods used to represent the existential challenges of modern humans and investigates the narrative and conceptual factors at play in both works. It also dissects the social and philosophical themes within these texts, highlighting the shared concerns of the authors regarding social issues and the impacts of modernism. The findings of this analysis show that the authors, through characterization and symbolic narratives, have depicted the evolution of internal bureaucracy into the comprehensive totalitarian systems that are a product of global modernism. Beyond their focus on alienation, social isolation, and the impact of technology, these works have provided a framework for a better understanding and mitigation of the existential challenges faced by modern individuals. The use of a comparative approach in this analysis has enabled a deeper examination of philosophical and social themes and a better understanding of the effects of modernism on human identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kafka
  • Huxley
  • Modernism
  • Existential Challenges
  • Bureaucracy
  • Alienation
  • Dystopian Literature
افروغه، شهرام. (1391). پست‌مدرنیسم، تئاتر، بکت. بروجرد: انتشارات دانشگاه آزاد.
بخشی، مریم. (1401). بررسی تطبیقی رمان مسخ اثر فرانتس کافکا و سامسا اثر سلطان العُمیمی. فصلنامۀ مطالعات ادبیات تطبیقی، ۱۶(۶۳)، صص ۱۵۱‑۱۶۸.
https://doi.org/‎10.30495/clq.2022.1971552.2475
بلوم، هارولد. (1389). تحلیل مضامین کافکا. تهران: نشر نی.
بنیامین، والتر. (1385). تحلیل آثار کافکا. تهران: نشر مرکز.
پارسی‌فر، حسین؛ میلادی، فرشته؛ اسنقی، ندا. (20221401 مطالعۀ مؤلفه‌های مدرنیسم داستانی در سه رمان عباس معروفی. سامانۀ مدیریت نشریات علمی.
پینتر، هارولد. (1389). نظم نوین جهانی (مترجم: علی‌اصغر حداد). تهران: انتشارات نیلوفر.
سبحانی، جعفر؛ محمدرضایی، محمد. (1387). اندیشه اسلامی (۱) (ویرایش دوم). قم: نشر معارف.
کافکا، فرانتس. (1397). محاکمه (مترجم: علی‌اصغر حداد). تهران: نشر نیلوفر.
کاظمیان، صبا. (1400). مسخ اثر فرانتس کافکا، استعاره از یک واقعیت اجتماعی.
دوفصلنامۀ نقد زبان و ادبیات خارجی، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۸(۲۷)، صص ۱۴۵‑۱۶۲. https://doi.org/‎10.52547/clls.18.27.145
محمودی، معصومه. (1392). بررسی مؤلفه‌های مدرنیسم داستانی در ساختار پیرنگ رمان پوتین گِلی. فصلنامۀ ادبیات پارسی معاصر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ۳(۹)،
صص ۷۵‑۹۰.  https://doi.org/‎10.30495/pcm.2013.19408.1011
هاکسلی، آلدوس. (1398). دنیای قشنگ نو (مترجم: سعید حمیدیان). تهران: نشر نیلوفر.
Atwood, M. (2011). In Other Worlds: SF and the Human Imagination. Toronto: Signal Books.
Blau, P. (1965). Bureaucracy in Modern Society: With a Foreword by Charles H. Page. New York: Random House.
Carr, N. (2022). The Analysis of Brave New World. New York: Random House.
Freud, S. (1930). Civilization and Its Discontents. New York: W.W. Norton & Company.
Glaude, E. S. Jr. (2020). Begin Again: James Baldwin’s America and Its Urgent Lessons for Our Own. New York: Crown Publishing.
Huxley, A. (2006). Brave New World. New York: Harper Perennial Modern Classics.
Igbokwe, E. (2023). Historical Context of Brave New World. Paris: Book Analysis.
Kafka, F. (1972). The Metamorphosis (Stanley Corngold, Trans). New York: Bantam Classics.
Khan, S. (2020). Daath Voyage. Palm Beach: Daath Voyage—An International Journal of Interdisciplinary Studies in English, 5(2), pp. 1–10.
Rahimipour, S. (2021). From Kafka’s Bureaucracy to Huxley’s Totalitarianism.. Journal of English Language and Literature Teaching, 1(1), pp. 69–92.  https://doi.org/‎10.22034/JELT.2021.1816
Robertson, R. (2004). Kafka: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/‎10.3329/iubatr.v6i2.71313
Sutherland, J. (2015). The Absurdity of Existence: Franz Kafka and Albert Camus. New Haven: Yale University Press.
Uddin, M. J. (2023). Exploring the Depths of Modern Life as Reflected in Franz Kafka's The Metamorphosis. Dhaka: IUBAT Review A Multidisciplinary Academic Journal, 6(2), pp. 131–157.
Woiak, J. (2007). Designing a Brave New World: Eugenics, Politics, and Fiction. Berkeley: University of California Press.
Zhamurashvili, L. (2014). Dehumanized Society in Aldous Huxley’s Brave New World. Palm Beach: Humanities and Social Sciences Review, 3(2), pp. 477–484.
https://doi.org/‎ 10.14738/assr.32.360