بررسی انتقادی مفهوم«قطبیت» و سنجش آن با آموزه «نیابت خاص» در امامیه با تاکید بر طریقت نعمت‌اللهی گنابادی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جریان شناسی ،پژوهشکده مهدویت ،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،قم، ایران

2 استادیار گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

10.22081/jpt.2025.70220.2175

چکیده

ادعای ارتباط با حضرت مهدی علیه ‌السلام و وکالت از جانب ایشان، یکی از پر رونق‌ترین عناوین میان مدعیان دروغین است. شیخ طوسی در کتاب الغیبة، مصادیقی از مدعیان را نام برده و به محمد بن نصیر نمیری ، احمد بن هلال کرخی ، محمد بن علی بن بلال ، حسین بن منصور حلاج ، شلمغانی و ابو دلف الکاتب اشاره می کند. در چند سده اخیر نیز افرادی با استفاده از عناوین: هادی امت،وکیل امام،ولی میانی،رکن رابع و یا واسطه فیض، جایگاه نیابت خاص را برای خود ادعا نموده اند. صوفیان نیز با طرح اندیشه انسان کامل و باور به قطب، به فردی محوری و انسانی الهی معتقد شدند که در هر زمان واسطه میان خداوند و بندگان اوست و واسطه فیض خداوند بر روی زمین است. در این مقاله برآنیم با رویکردی توصیفی- تحلیلی و انتقادی، ضمن ارائه تصویری روشن از جایگاه قطب در اندیشه صوفیان نعمت‌اللهی معاصر، آن را با آموزه نیابت در اندیشه امامیه سنجیده و نقدهای وارد بر آن را بیان کنیم و نتایج حاصله از این بحث چنین‌است که در میان صوفیان شیعه به ویژه گنابادیه، عنوان قطب،هم‌رده با جایگاه نیابت‌خاص نزد امامیه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A critical examination of the concept of "polarity" and its measurement with the doctrine of "special agency" in the Imamiyya with an emphasis on the Nematullahi Gonabadi Tariqat.

نویسندگان [English]

  • mohammad shahbaziyan 1
  • mohammadreza layeghi 2
1 Department, Mahdavit Research Institute, Research Institute of Islamic Sciences and Culture, Qom, Iran
2 Assistant professor, Department of Theology, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

The claim of connection with Hazrat Mahdi (peace be upon him) and his representation is one of the most popular claims among false claimants. In the book Al-Ghaibah, Sheikh Tusi mentions examples of claimants and mentions Muhammad bin Nasir Nimiri, Ahmad bin Hilal Karkhi, Muhammad bin Ali bin Bilal, Hossein bin Mansour Hallaj, Shalmaghani and Abu Delf al-Katib. In the last few centuries, people have claimed the position of special representative for themselves by using the titles: leader of the nation, Imam's representative, middle guardian, fourth pillar or mediator of graceThe Sufis, with the idea of the perfect human being and belief in the pole, believed in a central person and a divine human being who is the mediator between God and Her servants at all times and the mediator of God's grace on earth In this article, with a descriptive-analytical and critical approach, while presenting a clear picture of the position of Qutb in the thought of contemporary Nematullahi Sufis, we will weigh it with the doctrine of proxy in Imamiyyah thought and express the criticisms on it, and the results of this discussion are as follows: Among the Shia Sufis, especially Gonabadiyya, the title of Qutb

کلیدواژه‌ها [English]

  • Niyabat
  • Nematullahiyyah
  • Imamiyyah
  • Mullasultan Gonabadi
  • Qutubit