بررسی استدلال سوپروینینس اخلاقی براساس مفهوم ساختن از ‏منظر ویلنبرگ

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموختۀ دکتری، گروه فلسفۀ اخلاق، دانشکدۀه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران.‏

چکیده

یکی از مفاهیمی که در قلمرو وجودشناسی اخلاق وارد شده و مفاهیم واقع‌گرایی و ناواقع‌گرایی را توسعه بخشیده است، مفهوم سوپروینینس است. در این مفهوم، ویژگی اخلاقی بر ویژگی نااخلاقی حمل می‌شود و ماهیت ارزش را به حوزۀ طبیعی اضافه می‌کند تا استدلالی برای طبیعت‌گرایان فراهم کند؛ در عین حال، ناطبیعت‌گرایان هم می‌توانند برای اثبات نوعی واقع‌گرایی ناطبیعی از آن به سود خود استفاده کنند. تحقیق حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، در پی توسعۀ استدلال سوپروینینس و کاربست آن به سود طبیعت‌گرایی اخلاقی است و به یکی از مهم‌ترین نتایج آن یعنی دفاع از واقع‌گرایی و نقد دیدگاه ناواقع‌گرایی مکی می‌پردازد. تفسیرهای پرشماری از سوپروینینس شده است که دربردارندۀ ضرورت، تقلیل و وابستگی می‌شود. اما ویلنبرگ براساس مفهوم «ساختن» به تبیین مفهوم سوپروینینس می‌پردازد تا پاسخ انتقادات ناواقع‌گرایان، از جمله مکی داده شود. مطابق نظر مکی، اتصاف یا عروض امور اخلاقی بر امور طبیعی عجیب است. براساس پاسخ ویلنبرگ، ویژگی اخلاقی بر ویژگی نااخلاقی به صورت رابطۀ ساختن مترتب یا عارض می‌شود؛ در عین حال، این نوع ارتباط از سنخ رابطۀ علی و معلولی نیست، بلکه از نوعی علیتِ مبتنی بر آگاهی پیروی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Examination of the Moral Supervenience Argument Based ‎on the Concept of Construction from Wielenberg’s Perspective

نویسنده [English]

  • Alireza Zamiri
‎. PhD, Department of Moral Philosophy, Faculty of Theology and ‎Islamic Studies, University of Qom, Qom, Iran.‎
چکیده [English]

One of the key concepts introduced into the domain of moral ontology, expanding the notions of realism and anti-realism, is the concept of supervenience. In this framework, moral properties are predicated on non-moral properties, incorporating the nature of value into the natural domain to provide an argument for moral naturalists. At the same time, non-naturalists can also employ it to support a form of non-naturalistic realism. This study, using a descriptive-analytical approach, aims to further develop the supervenience argument and apply it in favor of moral naturalism, addressing one of its most significant implications—defending realism and critiquing Mackie’s anti-realist stance. Numerous interpretations of supervenience have been proposed, encompassing necessity, reduction, and dependence. However, Wielenberg, drawing on the concept of construction, offers a distinctive account of supervenience to counter anti-realist objections, including those posed by Mackie. According to Mackie, the attribution or predication of moral properties to natural properties is metaphysically peculiar. Wielenberg’s response posits that moral properties supervene on non-moral properties in a structured construction relation rather than a causal one. This relation, while not causal in the traditional sense, follows a form of consciousness-based causality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supervenience
  • Wielenberg
  • anti-realism
  • realism
  • naturalism.‎
 
محمدی منفرد، بهروز. (1398). بررسی و نقد استدلال سایمون بلکبرن از طریق سوپروینینس در نفی اوصاف اخلاقی. فصلنامۀ تأملات فلسفی دانشگاه زنجان، 9(23)، صص 327‑354.
Adams, Robert. (1999). Finite and Infinite Goods. Oxford: Oxford University Press.
Brink, David. (1989). Moral Realism and the foundation of ethics. Cabridge: Cambridge University Press.
Blackburn, simon. (1993). Essays in Quasi-realism. New York: Oxford University press.
Blackburn, Simon. (1984). Spreading the Word: Groundings in the Philosophy of
Language. Oxford: Oxford University Press.
Chalmers, David. (1996). The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory. Oxford: Oxford University Press.
Cuneo, Terence. (2007). The Normative Web. Oxford: Oxford University Press.
Dancy, Jonathan. (1995). In Defense of Thick Concepts. Midwest Studies in Philosophy, 20(1), pp. 263–279.
Davidson. D. (1970). Mental Events. In Foster, Lawrence, Swanson, Joe William, Experience and Theory )pp. 79-101.( London: Humanities Press.
DePaul, Michael R. (1987). Supervenience and Moral Dependence. In International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition (Vol. 51, No. 3, pp. 425-439).
Enoch, David (2007) An outline of an argument for robust metanormative realism. Clarendon Press.
Hare, R.M. (1952). The Language of Morals. Oxford: Oxford University Press.
Hattiangadi, Anandi. (2018). Moral Supervenience. Canadian journal of philosophy press.
Huxley, T. H. (1874). On the Hypothesis that Animals are Automata, and its History. The Fortnightly Review, 16, pp. 555-580.
Mackie, J.L. (1977). Ethics: Inventing Right and Wrong. New York: Penguin.
McLaughlin, Brian, & Bennett, Karen. (2018). supervenience, in Stanford Encyclopedia of Philosophy, Retrieved 2005, Jul. 25 , from
http://plato.stanford. Edu/ entries/ supervenience.
Mcpherson, Tristram. (2019). Supervenience in Ethics. In Stanford Encyclopedia of Philosophy Retrieved 2015, Oct. 7; ]substantive revision Tue[ Retrieved 2015, Oct. 22, from
 http://plato.stanford. Edu/ entries/ supervenience in Ethics.
Miller, A. (2003). An Introduction to Contemporary Meta Ethics. Oxford: Oxford University Press.
Raz, Joseph. (2000). The Truth in Particularism. Moral Particularism (Brad Hooker & Margaret Olivia Little, Eds.) Oxford: Oxford University Press.
Robinson, William. (2023). Epiphenomenalism. In Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Rosen, Gideon. (2010). Metaphysical Dependence: Grounding and Reduction. Modality: Metaphysics, Logic, and Epistemology. (Robert Hale & Aviv Hoffman, Eds.). Oxford: Oxford University Press.
Shafer-Landau, Russ. (2003). Moral Realism. Oxford: Oxford University.
Sidgwick, Henry. (1907). The Methods of Ethics. London: Macmillan Press.
Sturgeon, Nicholas. (2009). Doubts about the Supervenience of the Evaluative. Oxford Studies in Metaethics (Russ Shafer-Landau, ed., Vol. 4). Oxford: Oxford University Press.
Walter, S. (2008). The Supervenience Argument, Overdetermination, and Causal Drainage: Assessing Kim’s Master Argument. Philosophical Psychology, 21, pp. 673–96.
Wielenberg, Eei, J. (2014). Robust Ethics. Oxford: Oxford University Press.