شناخت امام به جای شناخت خداوند؛ نقد و بررسی اندیشه دکتر محمدعلی امیرمعزی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته سطح 4، شیعه‌شناسی حوزۀ علمیۀ قم، قم، ایران.

چکیده

دکتر محمدعلی امیرمعزی در پی بازشناسی الهیات تشیع نخستین (چهار قرن اول) گام برداشته و با اصالت‌بخشی به اندیشه غالیان، بر آن شده شیعیان اولیه برای امامان مقام الوهی قائل بودند. از نگاه او، در باور تشیع نخستین، وجود خداوند دو بخشی (ذات و فعل) است و امکان شناخت خداوند در مقام ذات وجود ندارد؛ مگر خدا به عنوان "شیء غیر معقولِ غیر محدود" و نیز خدا با صفات سلبی‌اش و شناخت ما به بخش دیگری از خداوند؛ یعنی خداوند در مقام فعل یا همان امام تعلق می‌گیرد. در مقاله پیش‌رو به نقد و بررسی دیدگاه او در مسئله شناخت امام به جای خدا پرداخته شده و هدف نقد اِسنادی و دلالی مستندات امیرمعزی است. یافته‌های پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی به دست آمده حاکی از آن است که: 1. با توجه به آیات ابتدایی سوره حدید و آیات انتهایی سوره حشر و… و نیز روایات اهل‌بیت، خداوند در مقام ذات توصیف‌پذیر و قابل شناخت است. 2. روایاتی که شناخت ما را به شناخت امام محدود می‌کنند دست‌کم اشکال دلالی دارند و اگر در آنها آورده شده شناخت خدا به شناخت امام است؛ مقصود طریقیت تعالیم امام در کسب شناخت کامل‌تر نسبت به خداوند است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Knowing Imam instead of knowing God; Criticism of the thought of Dr. Mohammad Ali Amir Moazi

نویسنده [English]

  • Morteza Zamiri
Level-Four Graduate, Shiite Studies, Seminary of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

Dr. Mohammad Ali Amirmoezzi has taken the first step in the pursuit of the recognition of Shia theology, and the early Shias considered imams to be divine. From his point of view, in the belief of early Shiism, the existence of God is in two parts and it is not possible to know God in the position of essence; Except as an "unreasonable and unlimited object" and also God with his negative attributes and our knowledge belongs to another part of God, that is, God in the position of verb or Imam.In the following article, the criticism of his view on the issue of recognizing the imam instead of God is discussed, and the aim is to criticize the documents and brokers of Amir Moazi's documents. The findings of the research with descriptive-analytical method are: 1. According to the last verses of Surah Hashr and... as well as the narrations of Ahl al-Bayt, God is more recognizable than the description of Amir Moazi. 2. The meaning of this interpretation of the hadiths is that the knowledge of God is the knowledge of the Imam; It is recommended to follow the Imam's teachings in the complete knowledge of God.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Amir Moazi"
  • Knowing Imam instead of God"
  • Possibility of knowing God"
  • "
  • Imam mediates God'
  • s knowledge"