فمینیسم و غیراخلاقی بودن ازدواج

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه فلسفه اخلاق، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، قم، ایران

2 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و کلام (گرایش کلام امامیه)، دانشکده علوم و معارف اسلامی، دانشگاه قرآن و حدیث قم، قم، ایران

چکیده

نابرابری اجتماعی بین مردان و زنان و نبود فرصت‌های برابر، به همراه تبعیض و ستم‌های جنسیتی در جوامع غربی، منجر به شکل‌گیری جنبش‌هایی برای احقاق حقوق زنان شده است. جنبش فمینیسم به عنوان یکی از تأثیرگذارترین جنبش‌های فکری و اجتماعی، برای دستیابی به حقوق برابر و عدالت اجتماعی شکل گرفته است. فمینیسم بر این باور است که زنان تحت سلطه و انقیاد قرار دارند و ازدواج و تشکیل خانواده، مهم‌ترین عوامل ستم و انقیاد آنها محسوب می‌شود. فمینیست‌ها معتقدند زنان تنها در صورت رهایی از ازدواج و نقش‌های سنتی همسرداری و مادری، می‌توانند به برابری فردی و اجتماعی دست یابند؛ براین‌اساس، آنها با استناد به شواهد تاریخی و تکیه بر عدالت‌خواهی، ازدواج را ناعادلانه و غیراخلاقی دانسته و لزوم اصلاح یا حتی لغو آن را مطرح می‌کنند. این مقاله که با استفاده از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی تدوین شده، به بررسی و نقد دیدگاه فمینیستی پیرامون غیراخلاقی‌بودن ازدواج می‌پردازد. یافته‌ها بیانگر آن است که اشکالات مختلفی به این دیدگاه وارد است؛ ازجمله تعمیم نادرست از موارد خاص به کل، غفلت از عوامل اصلی ستم، عدم درک ارزش و جایگاه انسان، ازدواج زمینه‌ای برای بازی‌کردن در نقش خدا، زن و مرد هدیه‌ای از جانب خدا.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Feminism and the Immorality of Marriage ‎ ‎

نویسندگان [English]

  • Alireza Alebouyeh 1
  • Fatemeh Jamshidi 2
1 Assistant professor, Department of Moral Philosophy, Islamic Philosophy and Theology, Research Center, Qom, Iran
2 PhD. student, Department of Philosophy and Theology (Imami Kalam), Faculty of Islamic Studies, University of Quran and Hadith, Qom, Iran.
چکیده [English]

Social inequality between men and women, along with unequal opportunities, discrimination, and gender-based oppression in Western societies, has led to the emergence of movements advocating for women's rights. Feminism, as one of the most influential intellectual and social movements, was formed to achieve equal rights and social justice. Feminists assert that women are subject to domination and subjugation, viewing marriage and family formation as primary factors in their oppression. They argue that women can only attain individual and social equality by freeing themselves from marriage and traditional roles of wifehood and motherhood. Accordingly, drawing on historical evidence and a commitment to justice, feminists regard marriage as unjust and unethical, advocating for its reform or even abolition. This article, utilizing a descriptive and analytical research method, examines and critiques the feminist view on the immorality of marriage. Findings indicate various critiques of this perspective, including undue generalization from specific cases, neglect of the primary causes of oppression, and a lack of understanding of human dignity and the divine role of marriage, wherein men and women are seen as gifts from God to one another.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Immorality of Marriage
  • Feminism
  • Marriage
  • Family
  • Subjugation of ‎Women.‎
* قرآن. (مترجم: فولادوند).
ابن‌طاووس، علی ‌بن ‌موسی. (1400ق). الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف (محقق و مصحح: علی عاشور، ج1، چاپ اول). قم: خیام.
‌ابوت، پاملا؛ والاس، کلر. (1378). تولید دانش فمینیستی. بولتن 4 گزیده مقالات و متون دربارۀ فمینیسم (مترجم: مریم خراسانی و حمید احمدی، چاپ اول). تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی.
ارسطو. (1368). اخلاق نیکوماخس (مترجم: سیدالوالقاسم پورحسینی، ج2، چاپ اول). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
جک، آلیسون. (1378). چهار تلقی از فمینیسم (2). در: بولتن مرجع 4 گزیدۀ مقالات و متون دربارۀ فمینیسم (مترجم: س. امیری، چاپ اول). تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی.
جوادی‌آملی، عبدالله. (1376). زن در آینه جلال و جمال (چاپ دوم). قم: مرکز نشر اسراء.
دولتی، غزاله؛ حسینی‌اکبرنژاد، هاله و حسینی‌اکبرنژاد، حوریه. (1389). بررسی مبانی فلسفی، اخلاقی، کلامی و آثار عملی فمینیسم (چاپ اول). قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دفتر نشر معارف.
رودگر، نرگس. (1388). تاریخچۀ نظریات، گرایش‌ها، نقد فمینیسم (چاپ اول). قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان (با حمایت سازمان ملی جوانان).
ریتزر، جورج. (1374). نظریه‌های جامعه‌شناختی (مترجمان: محمدصادق مهدوی و همکاران، چاپ اول). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
سفر پیدایش، تورات، ترجمه سید ابوالفضل ساقی، ویرایش دوم 1398، ناشر: سایت جامع «پژوهش های حقوق و ادیان»
سمیعی، محمد. (1393). خانواده در بحران کشاکش الگوهای سنت و نوگرایی (چاپ اول). تهران: اطلاعات.
سید ابن طاوس. (1374). طرائف (مترجم: داود الهامی، چاپ دوم). قم: نوید اسلام.
صدوق، ابن ‌بابویه. (1379). ثواب الأعمال (مترجم: بندر ریگی، چاپ سوم). قم: انتشارات اخلاق.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1397). المیزان فی تفسیر القران (ج1، الطبعه الثالثه). تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مسکویه، ابوعلی احمد بن ‌محمد. (1437ق). تهذیب الاخلاق أو کتاب الطهاره فی تهذیب الاخلاق (محقق: السید حسین المؤمنی). قم: المهد العالی للعلوم والثقافه الاسلامیه.
مشیرزاده، حمیرا. (1388). از جنبش تا نظریۀ اجتماعی تاریخ دو قرن فمینیسم (چاپ چهارم). تهران: نشر پژوهش شیرازه.
میل، جان استوارت. (1377). کنیزک‌کردن زنان (مترجم: خسرو ریگی، چاپ اول). تهران:
نشر بانو.
نوری، میرزاحسین. (1415ق). مستدرک الوسائل (ج14، چاپ اول). قم: مؤسسۀ آل‌البیت(علیهم السّلام).
ویلفورد، ریک. (1375). فمینیسم (چاپ اول). در: جمعی از نویسندگان، مقدمه‌ای بر ایدئولوژی‌های سیاسی (مترجم: محمد قائد). تهران: مرکز.
Brake, Elizabeth. (2012). Minimizing Marriage: Marriage, Morality, and the Law. New York: Oxford University Press.
Card, Claudia. (1996). Against marriage and motherhood. Hypatia, 11(3), pp.
1-23.
Chambers, Clare. (2017). Against marriage: An Egalitarian Defence of the Marriage-free State. Oxford: Oxford University Press.
Cronan, Sheila. (1978). Radical Feminism. In Marriage (Levine&Rapone Koedt, Eds., Vol. 11, No. 3, pp. 1-23).
Debeauvoir, Simone. (1997). The Second Sex. London: Vintage.
Friedan, Betty. (1963). The Feminine Mystique. London: Penguin Books.
Friedan, Betty. (1967). It Changed My Life: Writings on Women`s Movement. New York: Random House.
Firestone, Shulamith. (1970). The Dialectice of Sex. New York: William Morrow.
Goldman, Emma. (2011). Marriage and Love in Emma Goldman, Anarchism and Other Essays. Scotland: AK Press.
Heilmann, A. (1996). Mona Caird (1854-1932). wild woman, new woman, and early radical feminist critic of marriage and motherhood1. Women's History Review, 5(1), pp. 67-95.
Millett, Kate. (1972). Sexual Politics. London: Abacus.
Mitchell, Juliet. (2014). Woman's Estate. London: Verso Trade.
Spector, Jessica. (2013). Prostitution and Pornography: Philosophical Debate about the Sex Industry. California: Stanford University Press.