«واقع گرایی خلاق» و نقش آن در علم

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

بیشتر نظریه‌های علمیِ موفق با واقع‌گرایی خلّاق آمیخته‎اند و دارای مؤلفه‌های اصلی این رهیافت‎اند؛ یعنی آنها به ‎لحاظ ساختاری با مسائل و مفاهیم واقع‎گرایانه‌ مرتبط هستند و در‌عین‎حال الهام‎بخشِ تخیل‎اند، بدون اینکه برآمده از توهم یا مستقل از اصول تثبیت‌شدۀ پیشین باشند. این مقاله در صدد است که بر مبنای الگوهای نظری و با روش تحلیلی و کتابخانه‌ای، تحلیلی بر رویکرد واقع‌گرایی خلّاق به عنوان بخشی از فرایند کشفِ نظریه‌ها و انگاره‎های جدید در علم ارائه دهد. دستاورد تحقیق این است که دستیابی به انگاره‌های واقع‎گرایانۀ خلّاق بدون اتصال ساختاری و برانگیختگی تخیلی امکان‎پذیر نیست؛ زیرا اتصال ساختاری حیاتی‏ترین شباهت‎ها و عمیق‎ترین ویژگی‎های انگارۀ پیشین را در انگارۀ فعلی حفظ می‎کند و برانگیختگی تخیلی نیز عواقب یک انگارۀ جدید و احتمالات علمیِ اثربخش و کارامد در آن حوزه از شناخت را پدید می‌آورد. معیارهای ارزیابیِ واقع‎گرایی خلاق ابزارهای معرفتیِ قدرتمندی هستند که دانشمندان و مخترعان با آگاهی از آنها می‎توانند به آن دسته از ویژگی‌های یک انگاره‎ که موجب افزایش واقع‎گرایی خلّاق می‌شود دست یابند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

“Creative Realism” and Its Role in Science

نویسندگان [English]

  • Ahmad Ebadi 1
  • Behzad Bakhshipour 2
1 Associate professor, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 MA student, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Most successful scientific theories are intermingled with, and involve the main components of, creative realism. That is, they are structurally related to realistic issues and concepts, and yet they inspire imagination without being grounded in illusions or pre-established principles. Based on theoretical models and by adopting an analytic and library method, this article seeks to provide an analysis of creative realism as part of the process of discovering new theories and notions in science. We conclude that notions of creative realism cannot be achieved without structural connection and imaginative provocation, since structural connection preserves the most crucial similarities and the deepest features of the previous notion in the present notion, and imaginative provocation provides us with consequences of a new notion and effective scientific possibilities in the relevant field of cognition. The criteria for evaluation of creative realism are powerful epistemic means by awareness of which scientists and inventors can achieve the features of a notion which increases creative realism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative realism
  • structural connection
  • imaginative provocation
  • methodology of science
1. Burke, J. (1978). Connections. Boston: Little, Brown. https://www.abebooks.com/products/isbn/9780316116855/30472026644&cm_sp=snippet-_-srp1-_-PLP1.
2. Chomsky, N. (1972). Language and mind. New York: Harcourt Brace Jovanovic.
3. Dicke, Tom (2010). The Edsel: Forty years as a symbol of failure. Journal of Popular Culture. 43(3):486 - 502
4. Findlay, C. S. and Lumsden, C. J. (1988). The creative mind: Toward an evolutionary theory of discovery and invention. Journal of Social and Biological Structures. Volume 11, Issue 1, January 1988, Pages 3-55.
5. Finke, R. A. (1989). Principles of mental imagery. Cambridge, MA: MIT Press.
6. Finke, R. A. (1990). Creative imagery: Discoveries and inventions in visualization. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
7. Finke, R. A., Ward, T. B. and Smith, S. M. (1992). Creative cognition: Theory, research, and applications. Cambridge, MA: MIT Press.
8. Gardner, M. (1957). Fads and fallacies in the name of science. New York: Dover.
9. Gardner, M. (1981). Science: Good, bad, and bogus. Buffalo, NY: Prometheus.
10. Gentner, D. (1989). The mechanisms of analogical learning. In S. Vosniadou and A. Ortony (eds.), Similarity and analogical reasoning. Cambridge: Cambridge University Press.
11. Guilford, J. P. (1968). Intelligence, creativity, and their educational implications. San Diego: Knapp.
12. Hilgard, E. R. (1977). Divided consciousness: Multiple controls in human thought and action. New York: Wiley-Interscience.
13. Jerry Z. Muller (1997). Conservatism: An Anthology of the Social And Political Thought from David Hume to the Present. Princeton University Press.
14. Klotz, I. M. (1980). The N-Ray affair. Scientific American. Vol. 242, No. 5 (May 1980), pp. 168-175 (8 pages).
15. Kohler, W. (1947). Gestalt psychology. New York: Liveright.
16. Kuhn, T. S. (1962). The structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago Press.
17. Laird Addis, Greg Jesson, Erwin Tegtmeier (2007), Ontology and Analysis: Essays and Recollections about Gustav Bergmann, Walter de Gruyter. Publisher: Ontos Verlag (December 28, 2007).
18. Linse, Pat. (2002). Pyramids: The Mystery of Their Origins. In Michael Shermer. The Skeptic Encyclopedia of Pseudoscience. Santa Barbara, Calif.
19. Mumford, MD (2003). Where have we been, where are we going? Taking stock in creativity research. Creativity Research Journal. 15 (2–3): pp.107–120.
20. Popper, K. R. (1968). The logic of scientific discovery. New York: Harper & Row.
21. Shepard, R. N. and Cooper, L. A. (1982). Mental images and their transformations. Cambridge, MA: MIT Press.
22. Stephen Barrett, William London, Manfred Kroger, Harriet Hall, Robert Baratz (2012). Consumer Health: A Guide To Intelligent Decisions, Publisher: McGraw-Hill Education
23. Thomas B. Ward, Ronald A. Finke, and Steven M. Smith (1995). creativity and the mind Discovering the genius within, Inner Genius Pblished by Plenum Co., New York in 1995, Hardcover, Hardcover, Volume 1, 1995.
24. Wason, P. C., and Johnson-Laird, P. N. (1972). Psychology of reasoning: Structure and content. Cambridge, MA: Harvard University Press.