فلسفه همچون زندگی سعادت به مثابه بنیاد فلسفه در اندیشة ارسطو

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

سیدجمال الدین میرشرف الدین

چکیده

ارسطو انسان را موجودی می‌داند که همواره می‌خواهد، اراده می‌کند و به‌سوی خواستش حرکت می‌کند و در ابتدای اخلاق نیکوماخوسی، حقیقت وی را چنین تصویر می‌کند. در نگاه او، طلب، جوهر جانِ آدمی است و کسی که «نمی‌خواهد» چونان جماد مرده شمرده می‌شود. از این‌رو، مبدأ و مقصد تمام افکار و اعمالش مطلوبی است که می‌طلبد، غایتی است که دنبال می‌کند، آشکارا آن را خیر خود می‌داند و درست به همین دلیل انتخابش کرده و برای دست‌یافتن بدان می‌کوشد، از این‌رو، به‌درستی گفته شده است که خیر آگاثُس ( (αγαθός=غایت همه‌چیز است. (اخلاق نیکوماخوسی، 2-3 الف 1094)
اما غایت‌هایی که انسان در پی آنهاست، متفاوت‌اند: بعضی خود اعمال‌اند و بعضی دیگر، نتایجی بیرون از اعمال هستند که آنها را به‌وجود می‌آورند. (اخلاق نیکوماخوسی، 3-5 الف 1094)
غایت‌هایی که خود، فی‌نفسه، خواسته می‌شوند نتیجة این ضرورت عقلی هستند که امکان ندارد هر چیز را برای چیزی دیگر به‌نحو نامتناهی بخواهیم؛ زیرا خواست باید به غایتی منتهی شود. پس از سر ضرورت باید غایتی نهایی وجود داشته باشد که به همة غایت‌های واسطه معنا بخشد.

عنوان مقاله [English]

فلسفه همچون زندگی سعادت به مثابه بنیاد فلسفه در اندیشة ارسطو

نویسنده [English]

  • seyyedjamalodin mirsharafoodin
1. ارسطو، متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمة دکتر شرف‌الدین خراسانی، تهران، حکمت، 1379.
2. ـــــــــــــــ ، منطق (ارگانون)، ترجمۀ دکتر میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، تهران، موسسه انتشارات نگاه، 1378.
3. ـــــــــــــــ ، دربارۀ نفس، ترجمه و تحشیه دکتر علی مراد داوودی، تهران، حکمت، 1378.
4. ـــــــــــــــ ، سیاست، ترجمۀ حمید عنایت، تهران، انتشارات علمی فرهنگی، 1371.
5. ـــــــــــــــ ، اخلاق نیکوماخوسی، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، طرح نو، 1378.
6. داوودی، علیمراد، عقل در حکمت مشاء (از ارسطو تا ابن‌سینا)، تهران، انتشارات دهخدا، 1349.
7. یگر، ورنر، پایدیا، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، 1376.
 
8. Aristotle, The Loeb classical library, London, William Heinemann Ltd & Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press:
9. ________ , The Metaphysics, trans. Hugh Tredennick, M. A., 1956.
10. ________ , The Nicomachean Ethics, trans. H. Rackham, M. A., 1956.
11. ________ , The Works of Aristotle, translation in to English under the editorship of W. D. Ross, M. A., Oxford at the Clarendon Press:
12. ________ , Metaphysica, trans. W. D. Ross, M. A., Hon. LL. D., 1928.
13. ________ , Ethica Nicomachea, trans. W. D. Ross, M. A., 1925.
14. ________ , The Complete Works of Aristotle, the revised Oxford translation, edited by Jonathan Barnes, Princeton University Press, 1995.
15. ________ , Nicomachean Ethics, Translation with introduction, notes and glassory by Terence Irwin, Indianapolis, Cambridge, Hackett Publishing Company, Inc., 1999.
16.  Allan, D. J., The philosophy of Aristotle, Oxford University Press, 2nd Ed., London, 1970.
17.  Jaeger, Werner, Aristotle, Fundamentals of History of his Development, English translation with author’s corrections and editions, Richard Robinson, Oxford, 1948.
18.  Kraut, Richard, Aristotle on Human Good, Princeton University Press, 1991.
19.  Liddell & Scott, An Intermediate Greek-English Lexicon, founded upon the seventh edition of Liddell & Scott’s Greek-English Lexicon, Oxford at the Clarendon Press, first edition 1889.
20.  Nussbaum, Martha C., The Fragility of Goodness (Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy), Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
21.  Owens, Joseph, The Doctrine of Being in Aristotelian Metaphysics (a Study in the Greek Background of Mediaeval Thought), pontificial institute of mediaeval studies, Torento, Canada, 1978.
22. Ross, W. D., Aristotle, London & NewYork, 1995.
23. Stewart, J. A., Notes on the Nichomachean Ethics of Aristotle, (2 vols.) Oxford, Clarendon Press, 1999, originally 1892.