1. ابن سیده، علی بن اسماعیل (1421ق)، المحکم والمحیط الاعظم، مصحح: عبدالحمید هنداوی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
2. ابنفارس، احمد (1404ق)، معجم مقاییس اللغه، مصحح: عبدالسلام محمد هارون، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
3. ابنمنظور، محمد بن مکرم (1414ق)، لسان العرب، بیروت: دار صادر.
4. احمدی، ظهیر (1388)، «مفهومشناسی امّت در قرآن و اجتماع»، پژوهشنامه علوم و معارف قرآنکریم، ش2.
5. ازهری، محمد بن احمد (1421ق)، تهذیباللغه، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
6. ایزوتسو، توشیهیکو (1381)، خدا و انسان در قرآن، معناشناسی جهانبینی قرآنی، مترجم: احمدآرام، تهران: شرکت سهامی انتشار.
7. آشوری، داریوش (1370)، دانشنامه سیاسی، تهران: انتشارات مروارید.
8. بابایی، حبیبالله (1395)، «اربعین راهی به آن سوی تمدن»، سایت مباحثات، بهآدرس:
www.mobahesat.ir
9. ــــــــــــــــــ (1396)، «شاخصهای تمدن (در دو رویکرد عرفی و قدسی)، پژوهشهای تمدن نوین اسلامی، س1، ش2.
10. ــــــــــــــــــ (1396)، «تبارشناسی مفهوم تمدن در غربجدید»، آینه پژوهش، س28، ش1.
11. ــــــــــــــــــ (1388)، جستاری نظری در باب تمدن، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
12. بستانی، فواد افرام (1375)، فرهنگ ابجدی، تهران: اسلامی.
13. بوذرینژاد، یحیی (1391)، «منشأ حیات اجتماعی از منظر علامه طباطبایی»، نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، س2، ش2.
14. پهلوان، چنگیز (1382)، پنج گفتگو، تهران: مؤسسه انتشارات عطایی.
15. جعفری، محمدتقی (1359)، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
16. جوهری، اسماعیل بن حماد (1376ق)، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربیة، بیروت: دارالعلم للملایین.
17. دژآباد، حامد و مهدی فرامرزی (1396) «بررسی دیدگاه مفسران فریقین درباره مصداق ملک عظیم»، مطالعات تفسیری، س8، ش29.
18. راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق)، المفردات الفاظ القرآن، بیروت: دار القلم.
19. زمخشری، محمود بن عمر (1386)، مقدمه الادب، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران.
20. سید بن قطب، ابن ابراهیم شاذلی (1412ق)، فی ظلال القرآن، بیروت: قاهره: دار الشروق.
21. صاحب، اسماعیل بن عباد (1414ق)، المحیط فی اللغة، تحقیق و تصحیح: محمدحسن آلیاسین، بیروت: عالم الکتب.
22. طباطبایی، محمدحسین (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه.
23. طریحی، فخرالدین (1375)، مجمع البحرین، تهران: مرتضوی.
24. عبدالباقی، محمدفواد (1431ق)، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، قاهره: دارالکتب المصریه.
25. عبداللهی، یحیی (1393)، «فلسفه تاریخ از منظر علامه طباطبایی»، تاریخ اسلام درآینه پژوهش، س11، ش1.
26. فراهیدی، خلیل بن احمد (1409ق)، کتاب العین، قم: نشر هجرت.
27. فیروزآبادی، محمد بن یعقوب (1415ق)، القاموس المحیط، بیروت: دارالکتب العلمیه.
28. قدسی، علی (1386)، امّت واحده در قرآن کریم، بینات، ش54.
29. قرائتی، محسن (1383)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
30. مرادی، فاطمه (1394)، «تعارف و تعامل معروف دو اصل بنیادین در فرایند تمدنی»، نقدونظر، س20، ش4.
31. مرتضی زبیدی، محمد بن محمد (1414ق)، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت: دارالفکر.
32. مردن، سیمون (1383)، فرهنگ در امور جهانی در جهانی شدن سیاست روابط بین الملل در عصر نوین بینالمللی، ج2، ترجمه: گروهی از مترجمان، تهران: ابرار معاصر.
33. مصطفوی، حسن (1430ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، بیروت: قاهره-لندن: دارالکتب العلمیه.
34. مصلاییپور، عباس و ایوب پروینی (1396)، «بررسی تطبیقی مفهوم امّت با تکیه بر آرای تفسیری مفسران»، مطالعات تفسیری، س8، ش29.
35. مطهری، مرتضی (1390)، آزادی معنوی، تهران: انتشارات صدرا.
36. مکارم شیرازی، ناصر (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
37. مهنا، عبدالله علی (1413)، لسان اللسان: تهذیب اللسان العرب، بیروت: دارالکتب العلمیه.
38. نوروزیفیروز، رسول (1394)، «تمدن به مثابه سطح تحلیل»، نقدونظر، س20، ش4.
39. همایون، محمدهادی (1390)، تاریخ تمدن و ملک مهدوی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
40. ــــــــــــــــ (1394)، «ملک عظیم؛ مهدویت و تمدن در قرآنکریم»، مشرق موعود، ش34.
41. Eliade, Mircea (1986), The Encyclopedia Of Religion, New York: Macmillan Publishing Company.
42. Giddnes, Anthony (1991), Modernity And Self-Identity, New York: Stanford University Press.
43. Katzenstein, Peter. J. (2011), Civilizathonal State, Secularism And Religion, In: Craig 32-Calhoun, Mark Jurgensmeyer Jonathan Wanatwerpen, Rethinking Secularism, Oxford University Press.
44. Newman, Jay (1979), “Two Theories Of Civilization, Philosophy,” Vol. 54, No. 210
45. Tiryakian, Edward A. (2001), “Introduction: The Civilization Of Modernity And The Modernity Of Civilizations,” International Sociology, No.16.