• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 24 (1398)
شماره شماره 94
شماره شماره 93
دوره دوره 23 (1397)
دوره دوره 22 (1396)
دوره دوره 21 (1395)
دوره دوره 20 (1394)
دوره دوره 19 (1393)
دوره دوره 18 (1392)
دوره دوره 17 (1391)
دوره دوره 16 (1390)
دوره دوره 15 (1389)
دوره دوره 14 (1388)
دوره دوره 13 (1387)
دوره دوره 12 (1386)
دوره دوره 11 (1385)
دوره دوره 10 (1384)
دوره دوره 9 (1383)
دوره دوره 8 (1382)
دوره دوره 7 (1380)
دوره دوره 6 (1379)
دوره دوره 5 (1378)
دوره دوره 4 (1377)
دوره دوره 3 (1376)
دوره دوره 2 (1375)
دوره دوره 1 (1373)
ترخان (نویسنده مسئول), قاسم, بهزادی مقدم, محمدرضا. (1398). جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی. نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 24(94), 22-43. doi: 10.22081/jpt.2019.67367
قاسم ترخان (نویسنده مسئول); محمدرضا بهزادی مقدم. "جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی". نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 24, 94, 1398, 22-43. doi: 10.22081/jpt.2019.67367
ترخان (نویسنده مسئول), قاسم, بهزادی مقدم, محمدرضا. (1398). 'جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی', نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 24(94), pp. 22-43. doi: 10.22081/jpt.2019.67367
ترخان (نویسنده مسئول), قاسم, بهزادی مقدم, محمدرضا. جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی. نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 1398; 24(94): 22-43. doi: 10.22081/jpt.2019.67367

جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی

مقاله 2، دوره 24، شماره 94، تابستان 1398، صفحه 22-43  XML اصل مقاله (740.99 K)
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.2019.67367
نویسندگان
قاسم ترخان (نویسنده مسئول) email 1؛ محمدرضا بهزادی مقدم2
1استادیار گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
2دانشجو دکتری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده
نظریۀ علم دینی آیت‌الله جوادی آملی از نظریه‌هایی است که در چند سال اخیر توجه اندیشمندان را به خود جلب کرده است. نوشتار حاضر با طرح این پرسش که «عالم فرامادی و عوامل فرامادی چه جایگاهی در نظریه علم دینی دارند؟»، در مرحله نخست هرکدام از مفاهیم «علم»، «دین»، صفت‌های «دینی» و «علمی» و سرانجام مفهوم ترکیبی«علم دینی» را از نگاه ایشان بررسی کرده، دقت ایشان را در تفکیک میان دو سطح از تحلیل، یعنی تحلیل منطقی ـ فلسفی و تحلیل تاریخی ـ جامعه‌شناختی از علم نشان داده است. آن‌گاه به این مطلب توجه می‌دهد که سلسله‌مراتبی دیدن عالم و اعتقاد به ارتباط وثیق میان عوالم مختلف یکی از بزنگاه‌های طرح مبحث علم دینی است که به‌خوبی در نظریه ایشان منعکس شده است. این نگرش در‌نهایت به نقد «تفکیک روشی» در عرصه علوم رایج منجر شده و با جایگزینیِ «موضوع» به عنوان ملاک تفکیک علوم، «تلفیق روشی» را در صورت نیاز و به تناسب مراتب وجودی «موضوع»، به عنوان راه‌حلی عملی جهت برون‌رفت از مشکلات علوم فعلی و نیز گرفتار‌نشدن در بن‌بست‌های نظری پیشنهاد می‌دهد؛ گرچه ممکن است موضوع مورد مطالعه‌ای به‌دلیل تک‌ساحتی‌بودن، فقط نیازمند کاربست یک روش منحصربه‌فرد باشد، خروجی این نگرش، محصولی است که برازنده هر دو صفت علمی و دینی خواهد بود.
کلیدواژه‌ها
تفکیک روشی؛ عالم ماده؛ علم دینی؛ عالم فراماده؛ علل فراطبیعی؛ تلفیق روشی
عنوان مقاله [English]
The Place of the Super-material World and Super-material Factors in Ayatollah Javadi Amoli’s Theory of Religious Science
نویسندگان [English]
ghasem tarkhan1؛ MohammadReza Behzadimoghadam2
1Assistant professor, Islamic Culture and Thought Research Institute, Qom, Iran
2Ph.D. student, Islamic Culture and Thought Research Institute, Qom, Iran
چکیده [English]
Ayatollah Javadi Amoli’s theory of religious science has recently attracted the attention of scholars. In this paper, we ask about the role of super-material world and super-material factors in the theory of religious science. In the first stage, we consider notions of “science” and “religion,” as well as attributes of “religious” and “scientific” and then the combined notion of “religious science” in his view, showing his meticulousness in the distinction between two levels of analysis—logico-philosophical and historico-sociological analyses of science. We then note that a crucial point in the debate over religious science is a hierarchical view of the world and the belief in a close tie between different worlds, which have both been captured in Ayatollah Javadi’s theory. The approach culminates in a critique of “methodological distinction” in sciences, replacing “subject-matter” with “methodological synthesis” as a criterion for the distinction of sciences in proportion to existential stages of the “subject-matter.” Thus, he proposes “methodological synthesis” as a practical way out of the present problems of sciences and out of theoretical impasses, although the subject-matter under question might be one-dimensional and thus, only in need of deploying a unique method. The outcome of this approach is what rightly deserves to be characterized as both scientific and religious.
کلیدواژه‌ها [English]
Methodological distinction, material world, religious science, super-material world, super-natural causes, methodological synthesis
مراجع

1. باقری، خسرو (1382)، هویت علم دینی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

2. سوزنچی، حسین (1389)، معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

3. جوادی آملی، عبدالله (1386)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: اسراء.

4. ـــــــــــــــ (1389)، «ویژگی فلسفه و نسبت آن با علوم»، حکمت اسراء، ش5.

5. ـــــــــــــــ (1392الف)، شریعت در آینه معرفت، قم: نشر فرهنگی رجاء.

6. ـــــــــــــــ (1392ب)، «فلسفه الهی و محال‌بودن علم غیردینی»، کتاب نقد، ش 69.

7. ـــــــــــــــ (1392ج)، تحول در علوم انسانی (مصاحبه)، ج1، علی محمدی، محسن دنیوی و میثم گودرزی، چ1، تهران: کتاب فردا.

8. طباطبایی، محمدحسین (بی‌تا)، «البرهان» مجموعه رسائل، تصحیح: صباح ربیعی، قم: انتشارات باقیات.

9. ـــــــــــــــ (1364)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، با پاوروقی‌های مرتضی مطهری، تهران: صدرا.

10. عبداللهی، مهدی و مصطفی صالحی اردکانی (1393)، «واکاوی دیدگاه استاد جوادی آملی در نسبت عقل و دین و تأثیر آن بر علم دینی»، پژوهشنامه کلام، ش1.

11. قدردان قراملکی، محمدحسن (1396)، قاعده الواحد از دیدگاه متکلمان، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 131
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.