دفاع‌پذیری خداباوری

نوع مقاله : تخصصی

چکیده

در این سخنرانی، که سومین سخنرانی من است، می‏کوشم تا به معضلات اصلی فلسفه دین بپردازم. از جنگ جهانی دوم تا تقریبا همین اواخر، یعنی طول دوران ظهور فلسفه‏زبانی که غالبا در اذهان متکلمان با پوزیتیویسم خلط می‏شد، دوران تاسف‏باری برای فلسفه‏دین در کشورهای انگلیسی زبان بوده است. ظهور این فلسفه، شماری از فیلسوفان را متقاعد ساخت که مفهوم (2) سنتی خدا بی معنا و یا متناقض با خود است.
[از این رو،] پاره‏ای از متکلمان به این نتیجه رسیدند که «بدا به حال مفهوم خدا»; و کوشیدند تا یک الحاد دینی را پی افکنند. پاره‏ای دیگر از متکلمان به این نتیجه رسیدند که «بدا به حال مفهوم تنافض با خود»;و با این مدعا که خدا فوق منطق است، نامعقولی (3) را ستودند. اما هیچ یک از این دو تعبیر خنده‏آور، آموزنده نبود. موحدانی که این سخنان احمقانه را برنمی‏تافتند، در موضع تدافعی [خود] می‏ماندند. فیلسوفان ملحد دین بیش از این به خود اعتماد داشتند،اما خلاق‏تر نبودند. یک فصل از اثر دوران جوانی آیر «زبان، حقیقت و منطق‏»، و چهار صفحه در باب «الهیات و ابطال پذیری‏» به قلم آنتونی فلو موجب انتشار چیزی بالغ بر صد مقاله شد که حاوی تفاسیر دفاعی و ردو ابطالهای غیر قطعی بود. از زمان ولتر تا این هنگام، موحدان [هیچ‏گاه] با هزینه‏ای چنین اندک گرفتار بحران نشده بودند. اما ملاکهای معناداری که آیر و فلو آن را برای حمله به الهیات به‏کار می‏بستند، تا پایان دهه هفتاد جز از سوی معدودی از متکلمان، دیگر جدی گرفته نمی‏شد. در سالهای اخیر التفات به فلسفه دین رواج دوباره یافت و فیلسوفان متدین بار دیگر اعتماد به نفس خود را باز یافتند.

عنوان مقاله [English]

دفاع‌پذیری خداباوری

* این مقاله یکی از مقالات کتاب ایمان چیست آنتونی کنی است، که در دست ترجمه است. این مقاله توسط، استاد مصطفی ملکیان با متن اصلی مقابله گردید.
** این دو ضعف یا نقیصه در سخنرانی اول مؤلف در کتاب مزبور مورد بررسی قرار گرفته است. مؤلف در این سخنرانی می‏کوشد تا ملاکی برای عقلانیت اعتقاد عرضه کند. او از ملاک ارسطو در معرفی فضیلتها بهره می‏گیرد; یعنی ملاک تعادل و حد وسط میان افراط و تفریط یک فضیلت. او حد وسط میان شکاکیت و ساده‏لوحی را ملاک اعتقاد درست می‏داند.
1.
Theism
2.
Notion
3.
Absuraity
4.
Self-Evidence
5.
Idea
6.
Fundamental
7.
Evidence
8.
Revelation of himself
9. تحقیق راه رفتن و دیدن
Going and Seeing ] »است، در مقابل استدلال یا نظریه‏پردازی که راه نشستن و Sitting andThinkig ] »است، تحقیق فارق میان علوم تجربی و علوم عقلی است.
10.
Argument.
11.
Performance.
12.
Testimony.