در این سخنرانی، که سومین سخنرانی من است، میکوشم تا به معضلات اصلی فلسفه دین بپردازم. از جنگ جهانی دوم تا تقریبا همین اواخر، یعنی طول دوران ظهور فلسفهزبانی که غالبا در اذهان متکلمان با پوزیتیویسم خلط میشد، دوران تاسفباری برای فلسفهدین در کشورهای انگلیسی زبان بوده است. ظهور این فلسفه، شماری از فیلسوفان را متقاعد ساخت که مفهوم (2) سنتی خدا بی معنا و یا متناقض با خود است. [از این رو،] پارهای از متکلمان به این نتیجه رسیدند که «بدا به حال مفهوم خدا»; و کوشیدند تا یک الحاد دینی را پی افکنند. پارهای دیگر از متکلمان به این نتیجه رسیدند که «بدا به حال مفهوم تنافض با خود»;و با این مدعا که خدا فوق منطق است، نامعقولی (3) را ستودند. اما هیچ یک از این دو تعبیر خندهآور، آموزنده نبود. موحدانی که این سخنان احمقانه را برنمیتافتند، در موضع تدافعی [خود] میماندند. فیلسوفان ملحد دین بیش از این به خود اعتماد داشتند،اما خلاقتر نبودند. یک فصل از اثر دوران جوانی آیر «زبان، حقیقت و منطق»، و چهار صفحه در باب «الهیات و ابطال پذیری» به قلم آنتونی فلو موجب انتشار چیزی بالغ بر صد مقاله شد که حاوی تفاسیر دفاعی و ردو ابطالهای غیر قطعی بود. از زمان ولتر تا این هنگام، موحدان [هیچگاه] با هزینهای چنین اندک گرفتار بحران نشده بودند. اما ملاکهای معناداری که آیر و فلو آن را برای حمله به الهیات بهکار میبستند، تا پایان دهه هفتاد جز از سوی معدودی از متکلمان، دیگر جدی گرفته نمیشد. در سالهای اخیر التفات به فلسفه دین رواج دوباره یافت و فیلسوفان متدین بار دیگر اعتماد به نفس خود را باز یافتند.
* این مقاله یکی از مقالات کتاب ایمان چیست آنتونی کنی است، که در دست ترجمه است. این مقاله توسط، استاد مصطفی ملکیان با متن اصلی مقابله گردید. ** این دو ضعف یا نقیصه در سخنرانی اول مؤلف در کتاب مزبور مورد بررسی قرار گرفته است. مؤلف در این سخنرانی میکوشد تا ملاکی برای عقلانیت اعتقاد عرضه کند. او از ملاک ارسطو در معرفی فضیلتها بهره میگیرد; یعنی ملاک تعادل و حد وسط میان افراط و تفریط یک فضیلت. او حد وسط میان شکاکیت و سادهلوحی را ملاک اعتقاد درست میداند. 1. Theism 2. Notion 3. Absuraity 4. Self-Evidence 5. Idea 6. Fundamental 7. Evidence 8. Revelation of himself 9. تحقیق راه رفتن و دیدن Going and Seeing ] »است، در مقابل استدلال یا نظریهپردازی که راه نشستن و Sitting andThinkig ] »است، تحقیق فارق میان علوم تجربی و علوم عقلی است. 10. Argument. 11. Performance. 12. Testimony.