نقد و بررسى کتاب اخلاق اصالت

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

چکیده

مقاله حاضر نقد و بررسى کتاب اخلاق اصالت، اثر چارلز تیلور است. پیش از ورود به این بحث مقدمه اى در دو بخش جداگانه با عنوان هاى (درباره اخلاق اصالت) و (درباره چارلز تیلور و آثار او)، آورده شده است تا زمینه مناسبى براى بحث فراهم آورده و علاوه بر آن، غناى بیش ترى به مباحث مقاله ببخشد.

عنوان مقاله [English]

نقد و بررسى کتاب اخلاق اصالت

نویسنده [English]

  • mohammad Legenhousen
1. outhenticity
2. Heidegger
3. Sartre
4. Eigentlichkeit
5. Being and time
6. Dasein
7. Eigen
8. Eigentlich
9. bad faith
10. Own Voice
11. Warnock
12. Taylor
13. Northwestern
14. Charles Taylor، Hegel، (Cambridge University Press، 1975).
15. Quebec
16. Charles Taylor، The Varieties of Religion Today، (Harvard University Press، forthcoming spring 2002).
17. Charles Taylor، The Explanation of Behavior، (London: Cambridge University Press، 1985); Philosophical Papers، Vol.2: Philosophy and the Human Science، Cambridge; (Cambridge University Press، 1985).
18. Charles Taylor، Sources of the Self: The making of the modern Identity، (Cambridge: Harvard University Press، 1989).
19. The Malais of Modernity
20. Charles Taylor، The Ethics of Authenticity، (Harvard University Press، Cambridge Massachusetts and London، England، 1991).
چاپ اول این کتاب در همین سال (1991) و با عنوان The Malaise of Modernity در کانادا چاپ شد.
21. excessive individualism
22. instrumentalistic rationality
23. "Soft" despotism; اصطلاح (استبداد آرام، اصطلاحى است که نخستین بار (توکویل) (Tocqueville) متفکر فرانسوى در کتاب خود درباره دموکراسى در امریکا (Dela Democracie en Amerigue 1835، 1840) (چاپ اول در سال 1835) به کار برد. مراد وى اشاره به نوعى استبداد بود که وى در امریکا مشاهده کرد: او مشاهده کرد که در امریکا با این که دموکراسى وجود دارد، اما مردم توجهى به حقوق دموکراتیک و لوازم نظام دموکراتیک خود ندارند و این خود مى تواند به تدریج به نوعى استبداد پنهان دموکراتیک بینجامد که وى از آن به (استبداد آرام) تعبیر مى کند. جلد دوم کتاب در سال 1840 منتشر شد.
24. Weber
25. iron cage
26. reactionary
27. obscurantist
28. facile relativism
29. subjectivism
30. Allan Bloom، The Closing of the American Mind (New York: Simon & Schuster، 1987).
بلوم فیلسوفى است که ترجمه او از کتب افلاطون (از یونانى به انگلیسى) مشهور است. وى در کتاب فوق به نقد تعلیم و تربیت در امریکا پرداخته است. از نظر او، دانشجویانى که امروزه در امریکا تربیت مى شوند، از اشکالات فکرى و اخلاقى فراوانى برخوردارند، چرا که در امریکا نسبى گرایى بسیار رایج شده است. به اعتقاد او، یکى از دلایل این امر عمومى شدن و رواج گسترده اگزیستانسیالیسم در دانشگاه هاى امریکاست; مکتبى که بسیارى از پیش گامان آن نظیر هایدگر و… معتقدند هر چیزى از جمله زندگى فى نفسه پوچ است و این ما هستیم که به آن ها معنا را تحمیل مى کنیم و ارزش هر چیز به خاطر انتخاب و گزینش ماست.
31. self-fulfillment
32. being true to oneself
33. axiom
34. neutral liberalism
35. Dworkin
36. Kymlicka
37. good life
38. Beiner
39. Macintyre
40. system
41 . مثلاً دین، ما را به شکوفا کردن استعدادهاى خود و نیز عدم نفاق توصیه مى کند، البته این دو امر هرچند با (اصالت) شباهت دارند، تفاوت هاى بسیارى هم با آن دارند.
42. Romontic Periad
43. consequentialism
44 . آیا مى توان این ادعاى تیلور را درست دانست؟ به نظر من، ظهور نظریه هاى نتیجه گرا، پس از قرن هیجدهم و همراه با ظهور نظریه هاى سودگرایانه بوده است. تیلور در صدد است که به وجود آمدن و پایه ریزى اخلاق اصالت را پس از نتیجه گرایى الهیاتى قرار دهد، اما این امر قانع کننده نیست. من بر این گمانم که تیلور مى خواهد نظریه ضد نتیجه گرایى خود را با نوعى فرافکنى به اخلاق اصالت اولیه استناد کند.
45. Good
46. God
47. Rousseau
48. Le Sentiment de Lصexistence
49. self-determination
50. Jacobins
51. Corey Anton
52. Corey Anton، selfhood and Authenticity، (Albany: State University of New York Press، 2001).
53. self
54. Ibid، p.150
55. subjectivist
56. originality
57. see: Alasdair Mocintyre After Virtue 2nd ed. (Notre Dame: University of Notre Dame Press، 1984، p.36-78).
58. James L. Heft، A Catholic Modernity? (Oxford University Press، 1999).
59. Ibid، p.15-16
60. Ibid، p.18
61. Auschwitz
62. Amnesty International
63 . مدرنیته به لحاظ اخلاقى قائل به بى طرفى در مورد عموم مردم است و هرگز برترى افرادى را براساس مسائل دینى و مذهبى بر سایر افراد نمى پذیرد، از این رو، چنان چه گرایش و جهت گیرى دینى و مذهبى مردم جنبه عام گرفته و بر فرهنگ مردم سایه افکن شود، اخلاق مدرنیته تهدید خواهد شد و به هر حال، با آن در تضاد خواهد بود.
64. Marianist
65. self-indulgence
66. self-defeating
67. Thomas Nagel، The Last Word، New York: Oxford University Press، 1997.
68. Ronald Dworkin، "Objectivity and Truth: youصd belive it"، Philosophy & Public Affairs 25/2، 1966.
69.self-fulfillment
70. self-choosing
71. Allan Bloom، The Closing of The American Mind.
72. individual self-realization
73 . anomie; واژه اى یونانى به معناى بى قانونى است.
74 . براى اولین بار (هگل) پر نفوذترین بحث را درباره این موضوع در کتاب Phenemenology of Spirit ارائه داد.
75 . تعریف و تفسیر عدالت گاه براساس هدف صورت مى گیرد و گاه براساس روش، مثلاً چنان چه گفته شود عدالت آن است که اموال جامعه براساس قرارداد شخصى بین افراد جامعه تقسیم شود، تفسیرى مبتنى بر روش خواهد بود، چرا که تقسیم اموال براساس قرارداد روشى در توزیع ثروت است. اما اگر گفته شود عدالت آن است که همه افراد برابر باشند، توجهى به روش توزیع نشده است، بلکه تمرکز اصلى بر برابرى افراد است و این ممکن است با روش هاى مختلفى، حتى زورمندانه و اجبارى، صورت گیرد.
76. self-gratification.
77. Romanticism
78. modern individualism
79. atomism
80. expressivist element
81. self-discovery
82. Creativity
83. self-realization
84. self-definition
85. realism
86. naturalism
87 . Schiler (1759ـ 1805); شاعر، فیلسوف و نمایش نامه نویس آلمانى.
88. telos
89. derrida
90. Foucoult
91. anthropocentrism
92. extremely self-contered
93 . "Le Lotta Continua"; شعار یکى از گروه هاى مبارز ایتالیایى بود و منظور تیلور از این استعاره این است که نباید با مشاهده انحرافات و زواید به وجود آمده، در اخلاق اصالت دست از آن شسته و علیه آن جبهه گیرى کنیم، بلکه باید همواره براى زدودن این انحرافات مبارزه کنیم.
94. alienation
95. subjectivization
96. mimesis
97 . Rilke (1875ـ1926); شاعر اتریشى.
98. derrieve guard
99. quantity
100. atomism
101. Rene Guenon
102. reign of quantity
103. Society of Christian Philosophers
104 . Perennial Philosophy= Sophia Prernnis، که به گفته دکتر نصر همان (الحکمة الخالده) یا حکمت لدنى در اسلام است. ر.ک: مقدمه کتاب زیر:
Frithjof Schuon، Islam and the Perennial Philosophy، (Lahore، Suhail Academy، Chwok Vrdu Bazar، 1985).