رضایی, محمدجعفر, کرباسی زاده, علی. (1392). علم امام در اندیشه علمای معاصر حوزه اصفهان. نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 18(69), 127-152.
محمدجعفر رضایی; علی کرباسی زاده. "علم امام در اندیشه علمای معاصر حوزه اصفهان". نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 18, 69, 1392, 127-152.
رضایی, محمدجعفر, کرباسی زاده, علی. (1392). 'علم امام در اندیشه علمای معاصر حوزه اصفهان', نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 18(69), pp. 127-152.
رضایی, محمدجعفر, کرباسی زاده, علی. علم امام در اندیشه علمای معاصر حوزه اصفهان. نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 1392; 18(69): 127-152.
1پژوهشگر پژوهشکدۀ کلام اهل بیت: (پژوهشگاه قرآن و حدیث)
2دانشیار دانشگاه اصفهان، گروه فلسفه.
چکیده
مقالۀ حاضر با بررسی دیدگاههای عالمان سدۀ اخیر حوزۀ علمیۀ اصفهان در مسئلۀ علم امام، تلاش دارد تا دیدگاههای جریانهای فکری این حوزه را در این زمینه به تصویر بکشد. در این مقاله ضمن اشاره به استدلالها و تبیینهای علمای این دورۀ اصفهان، سه جریان فکری معرفی میشوند: 1. جریان فلسفی و عرفانیای که علم امام را مطلق و فعلی دانسته و به عمومیت آن معتقدند؛ 2. جریان حدیثیای که علم امام را مشروط میداند، اما به عمومیت آن باور دارد؛ 3. جریان کلامیای که علم امام را مشروط و جزئی میشمارد. از جمله بزرگان جریان اول میتوان به سیدعلیآقا نجفآبادی و شاگردانش سیدعلی علامه فانی، بانو امین و سیدحسن مدرس اشاره کرد. از بزرگان جریان دوم میتوان از شیخ محمدتقی نجفی مسجدشاهی و میرزا یحیی بیدآبادی نام برد. سیدعبدالحسین طیّب، عطاءالله اشرفی اصفهانی و سیدمحمدجواد غروی اصفهانی از بزرگان جریان سوّم بهشمار میآیند.
Imam’s Knowledge in the Views of Contemporary Scholars
of Isfahan Seminary School
نویسندگان [English]
Mohammad Jafar Rezaee1؛ Ali Karbassizadeh2
چکیده [English]
In this paper we shall investigate the views of last century scholars of Isfahan seminary school with regard to Imam’s knowledge and we seek to envisage the views of different strands. We will deal with their arguments and accounts of these scholars and we classify them into three intellectual strands: (i) a philosophical and mystical strand that takes Imam’s knowledge to be absolute, actual and comprehensive, (ii) a hadithi (traditional) strand that takes Imam’s knowledge to be conditional, though comprehensive, (iii) a theological (kalami) strand that takes Imam’s knowledge to be conditional and restricted. Within the first group we can mention Sayyed Ali Aqa Najaf Abadi and his pupils such as Sayyed Ali Allameh Fani, Banu Amin and Sayyed Hassan Modarres. Among the second group we can mention Shaikh Muhammad Taqi Najafi Masjedshahi and Mirza Yahya Bidabadi. Finally, Sayyed Abdulhussain Tayyeb, Ata’ullah Ashrafi Isfahani and Sayyed Muhammad Javad Gharavi Isfahani are among the prominent figures of the third group.
کلیدواژهها [English]
Imam’s Knowledge, Intellectual Strands of Isfahan Seminary School, Scholars of Isfahan
مراجع
1. ابن بابویه، محمد بن علی (1378ق)، عیون اخبار الرضا، دارالعالم للنشر.
2. احمدآبادی اصفهانی (بیتا)، شمس طالعه در شرح زیارت جامعه، چاپ سنگی.
3. اشرفی اصفهانی، عطاء الله (1381)، مجمع الشتات فی اصول الاعتقادات، تهران: وزاة الثقافة والارشاد.
4. اشعری قمی، سعد بن عبدالله (13۶0)، المقالات والفرق، تصحیح و مقدمه: محمدجواد مشکور، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم.
5. امین، سیده نصرت (13۶1)، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان.
6. انصاری، مرتضی (شیخ انصاری) (141۶ق)، فرائد الاصول، قم: مؤسسة النشر الاسلامی، چاپ ششم.