نقد دیدگاه وهابیت در اتهام غلو به شیعه در اعتقاد به قدرت‌های غیبی اهل‌بیت با تکیه بر کلام عقلی و استدلالی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم، ایران

2 طلبه سطح چهار موسسه آموزش عالی معصومیه قم

3 استاد حوزه و فارغ التحصیل سطح چهار موسسه آموزش عالی معصومیه قم

10.22081/jpt.2025.73186.2289

چکیده

وهابیت با تفسیر ظاهری از توحید افعالی، هرگونه تصرف یا علم غیبی را ویژه‌ی خدای متعال دانسته و نسبت آن به اولیای الهی را خروج از مرز توحید می‌پندارند. چالش بنیادی در این میان، خلط میان قدرت استقلالی و قدرت مأذون الهی و نیز بی‌توجهی به نظام وساطت اراده‌ی الهی در عالم است؛ موضوعی که منشأ اختلاف مفهومی میان دو مکتب نیست، بلکه نزاعی مصداقی در تعیین محل این قدرت‌هاست. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی، و با بهره‌گیری از منابع قرآنی، روایی و عقل فلسفی، این مبانی را نقد و بازخوانی کرده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که باور به قدرت‌های غیبی به اذن الهی نه تنها منافاتی با توحید ندارد، بلکه بر آن استوار است؛ زیرا قرآن کریم، اعطای قدرت غیرعادی را به بندگان خاص خداوند تصریح می‌کند. تحلیل روایات اهل سنت مانند واقعه‌ی «یا ساریة الجبل»، پذیرش ضمنی همین قدرت‌ها را از سوی سلفیان نشان می‌دهد. از دیدگاه عقل نیز ولایت تکوینی در امتداد اراده‌ی خداوند معنا می‌یابد، نه در عرض آن. بنابراین، نتیجه‌ی نهایی پژوهش تأکید می‌کند که اتهام غلو بر شیعه در این باب بی‌اساس است و اعتقاد به قدرت مأذون اهل‌بیت(ع)، تجلی توحید افعالی و ایمان به نظام الهی در هستی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Criticism of the Wahhabi view in accusing Shia of exaggeration in believing in the occult powers of the Ahl al-Bayt Based on rational and argumentative theology

نویسندگان [English]

  • Mohammad Akbari 1
  • sara niazmand 2
  • mahin norozi 3
1 Assistant Professor, Qom University of Holy Quran Sciences and Education, Iran
2 Level 4 student at Masoumieh Higher Education Institute in Qom
3 Professor and level 4 graduate of Masoumieh Higher Education Institute in Qom
چکیده [English]

Wahhabism, through its literal interpretation of tawḥīd al-af‘āl (monotheism of actions), regards any form of supernatural influence or hidden knowledge as exclusive to God Almighty, deeming its attribution to divine saints a violation of monotheism. The fundamental challenge lies in the confusion between independent power and divinely permitted power, as well as the neglect of the mediating structure of divine will in the cosmos—a dispute that is not conceptual but rather pertains to the identification of its instances. This study employs a descriptive–analytical method and draws upon Qur’ānic, hadīth-based, and philosophical sources to critique and reinterpret these premises. The findings reveal that belief in supernatural powers granted by divine permission not only does not contradict monotheism but actually affirms it, since the Qur’ān explicitly acknowledges the conferral of extraordinary powers upon God’s chosen servants. The analysis of Sunni narrations, such as the incident of “Yā Sāriyah al-Jabal”, demonstrates an implicit recognition of the same phenomenon by early Salafis. From a rational standpoint, wilāyah takwīniyyah (ontological authority) is understood as a manifestation of God’s will, not as independent from it. Consequently, the study concludes that the charge of exaggeration (ghulūw) against Shi‘a in this regard is unfounded, and that belief in the divinely authorized powers of the Ahl al-Bayt (‘a) constitutes an expression of tawḥīd al-af‘āl and faith in the divine order of existence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • exaggeration (ghulūw)
  • Wahhabism
  • supernatural powers of the Ahl al-Bayt (‘a)
  • ontological authority (wilāyah takwīniyyah)
  • monotheism of actions (tawḥīd al-af‘āl)