نظریه اعتباریات به مثابه پل ارتباطی هستی‌شناسی صدرایی و علوم انسانی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

حوزه علمیه قم

10.22081/jpt.2025.70754.2247

چکیده

نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، با ایجاد پیوندی بنیادین میان حکمت متعالیه صدرایی و علوم انسانی، نقش محوری در تبیین پدیده‌های اجتماعی دارد. هسته این نظریه بر تمایز دقیق میان «حقائق» (امور عینی و مستقل از ذهن، مانند اصول وجود) و «اعتباریات» (سازه‌های ذهنیِ وابسته به اغراض عملی انسان، مانند مفاهیم مالکیت و قانون) استوار است. این تمایز، امکان امتداد مبانی هستی‌شناختی حکمت صدرایی (اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری) را به عرصه علوم انسانی فراهم می‌کند. بر این اساس، علوم انسانی ماهیتاً علوم اعتباری هستند و بدون اتکا به مبانی هستی‌شناختی حکمت متعالیه، قادر به تبیین جامع واقعیت‌های اجتماعی نخواهند بود. اعتباریات با کارکردهای عملی خود، همچون پلی حیاتی، ساحت متافیزیکی «حقیقت» را به ساحت عینی «کنش اجتماعی» انسان متصل می‌سازند؛ چرا که این مفاهیم هرچند اعتباری، ریشه در نیازهای واقعی انسان داشته و از حقایق وجود سربرمی‌آورند. این نظریه، زیرساخت نظری ضروری برای بازخوانی علوم انسانی موجود و شکل‌گیری علوم انسانیِ مبتنی بر مبانی اسلامی فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Theory of Credibility as a Bridge Between Sadra'i Ontology and the Humanities

نویسنده [English]

  • Hamed Esmaeilzadeh
Qom seminary
چکیده [English]

Allameh Tabataba'i's theory of validity plays a pivotal role in explaining social phenomena by creating a fundamental link between Sadr'i transcendental wisdom and the humanities. The core of this theory is based on a precise distinction between "facts" (objective matters independent of the mind, such as the principles of existence) and "validities" (mental structures dependent on human practical purposes, such as the concepts of property and law). This distinction provides the possibility of extending the ontological foundations of Sadr'i wisdom (the originality of existence, the doubt of existence, and substantial movement) to the field of the humanities. Accordingly, the humanities are inherently valid sciences and will not be able to comprehensively explain social realities without relying on the ontological foundations of transcendental wisdom. Validities, with their practical functions, like a vital bridge, connect the metaphysical realm of "truth" to the objective realm of human "social action"; because these concepts, although valid, are rooted in real human needs and arise from the truths of existence. This theory provides the necessary theoretical infrastructure for reexamining existing humanities and forming humanities based on Islamic principles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theory of Credits
  • Transcendental Wisdom
  • Humanities
  • Foundations of Ontology