روش های عقل در معرفت نشانه ای از دیدگاه آیات و روایات

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث/ پژوهشکده کلام اهل بیت

10.22081/jpt.2025.72032.2242

چکیده

تلاش‌های بسیاری برای تبیین معرفت نشانه‌ای از عملکرد معرفتی عقل در میان اندیشمندان صورت گرفته، اما تبیین فرآیند معرفت نشانه‌ای با توجه به آیات و روایات کمتر مورد توجه بوده است. بر پایه منابع وحیانی معرفت آیه‌ای از حواس آغاز می-شود. حواس در مواجهه با آیه که معمولاً یک پدیده یا حادثه خارجی است حقیقت خارجی آن را درک می‌کند. سپس عقل شروع به انتزاع علومی از واقعه خارجی می‌کند. در این مرحله درک نشانه بودن آیه و دلالت کنندگی آن به چیز دیگری رخ می-دهد. عقل می‌تواند از سه طریق به مدلول دست یابد. یکی اینکه مدلول‌ها به عنوان علوم اعطایی پیشینی در عقل موجودند. دوم اینکه استلزامات نشانه‌ای از تعامل میان عقل و قلب به دست می‌آیند. مدلول‌های نشانه‌ها همان معارف فطری قلبی هستند که غالباً در تاریکی به سر می‌برند زمانی که انسان با آیات مواجه می‌شود، عقل نور خود را در قلب می‌تاباند و این معارف که در حقیقت گزاره‌های اعتقادی هستند روشن می‌شوند. سوم این که عقل با با بهره‌گیری از روش استعاره‌های مفهومی به تولید گزاره‌های مدلول اقدام می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Methods of reason in knowledge are a sign from the perspective of verses and narrations.

نویسنده [English]

  • mohammad rokkaei
Member of the faculty of the Quran and Hadith Research Institute/Ahl al-Bayt Theology Research Institute
چکیده [English]

Many attempts have been made among thinkers to explain the signified knowledge of the cognitive function of the intellect, but explaining the process of signified knowledge with respect to verses and narrations has received less attention. Based on the sources of revelation, the knowledge of a verse begins with the senses. When the senses encounter a verse, which is usually an external phenomenon or event, they perceive its external truth. Then the intellect begins to abstract knowledge from the external event. At this stage, the understanding of the verse as a sign and its signification of something else occurs. The intellect can reach the signified in three ways. One is that the signifieds exist as a priori given knowledge in the intellect. Second, the signified implications are obtained from the interaction between the intellect and the heart. The signifieds of signs are the same innate knowledge of the heart that is often in darkness. When a person encounters verses, the intellect shines its light in the heart and these knowledges, which are in fact statements of belief, become clear. Third, reason uses the method of conceptual metaphors to produce signified propositions.

Send feedback

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellect
  • symbolic knowledge
  • verse
  • conceptual metaphor