بررسی نظریۀ «وجود به‌مثابۀ فعل» و رابطۀ آن با «ماهیت» در فلسفۀ توماس آکوئیناس

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.‏

2 دانشیار، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.‏

10.22081/jpt.2025.71679.2228

چکیده

در این مقاله، دیدگاه توماس با روش توصیفی - تحلیلی، دربارۀ وجود و رابطۀ آن با ماهیت که به‌صورت پراکنده در آثار پرشمارش آمده است، در سه ساحت ترکیب، تمایز و عروض بررسی می‌شود. در طول فلسفۀ قرون وسطی، مناقشات فراوانی دربارۀ نحوۀ ارتباط وجود با ماهیت مطرح شده است. در فلسفۀ آکوئیناس، وجود[3] اهمیت ویژه‌ای دارد. نزد وی وجود فعلیت تمام فعلیت‌ها و کمال تمام کمالات است؛ ازاین‌رو وی اصطلاح فعل وجودی[4] را برای بیان جایگاه بنیادین وجود، در نظام فلسفی خویش به کار برده است. بر این اساس، آکوئیناس تحت تأثیر اسلافی چون ابن‌سینا معتقد است که همۀ مخلوقات کنار انواع ترکیب، از وجود و ماهیت نیز مرکب هستند و این ترکیب تنها امر ذهنی نیست، بلکه ترکیب از دو مؤلفه‌ای است که ذاتی ساختار مابعدالطبیعی موجود بالفعل است. آکوئیناس افزون بر ترکیب، برهان‌های پرشماری در اثبات تمایز مابعدالطبیعی وجود و ماهیت اقامه کرده است؛ اما در عین حال، عروض وجود بر ماهیت را رد کرده است. تمییز میان سه ساحت ترکیب، تمایز و عروض، و چگونگی پذیرش ترکیب، تمایز و رد عروض وجود بر ماهیت در فلسفۀ توماس آکوئیناس، مسئلۀ این مقاله است. 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Study of the Theory of "Existence as Act" and Its Relationship with "Essence" in the Philosophy of Thomas Aquinas

نویسندگان [English]

  • Fatimah Kooh Zareh 1
  • Sohrab Haghighat 2
1 M.A. in Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, University of Tabriz, ‎‎Tabriz, Iran (Corresponding Author).‎
2 ‎. Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Faculty of ‎Theology, ‎Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.‎
چکیده [English]

In this article, using a descriptive-analytical method, Thomas's view on existence and its relationship with essence, which is scattered in his numerous works, is presented and examined in three areas of composition, distinction, and occurrence. In Aquinas' philosophy, existence (Esse) is of particular importance. For him, existence is the actuality of all actualities and the perfection of all perfections. Hence, he has used the term act of existence (actus essendi) to express the fundamental position of existence in his philosophical system. Accordingly, Aquinas believes that all creatures are composed of existence and essence in addition to various types of composition, and that this composition is not merely subjective but is a composition of two components that are inherent in the metaphysical structure of actual existence. In addition to composition, Aquinas has provided numerous arguments to prove the metaphysical distinction between existence and essence. However, at the same time, he has rejected the occurrence of existence over essence. The distinction between the three aspects of composition, distinction, and occurrence, and how to accept composition and distinction and reject the occurrence of existence over essence in the philosophy of Thomas Aquinas, is the issue of this article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Existence
  • Essence
  • Composition
  • Distinction
  • Occurrence
  • Thomas Aquinas