فردیت و تنهایی در اندیشۀ دینی کیرکگور و دلالت‌های تربیتی آن

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استاد گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.

3 دانشیار گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.

4 دانشیارگروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.

چکیده

در فلسفۀ تعلیم و تربیت، به دو مؤلفۀ فردیت و تنهایی کمتر پرداخته شده است. درواقع فردیت اشخاص به مثابۀ سوژه‌های تنها، همانند تابویی در امر تربیت بوده که به فرایند پرورش انسان، شکلی ناممکن و ضد فرهنگی می‌داده است؛ اما کیرکگور در اندیشۀ تربیتی خود می‌کوشد، همانند تمام ساختار فلسفی‌اش، به امکان‌ها و محدودیت‌هایی در رشد انسان اشاره کند که تا به حال، به آن پرداخته نشده است. از نظر او، فردیت حقیقتی است که در مسیر رشد و شکوفایی انسان، به آن توجه نشده است. اگر بخواهیم اصلی‌ترین قاعدۀ تربیتی کیرکگور را بیان کنیم، چیزی به غیر از ایجاد یک امکان در تغییر درونی فرد بر مبنای ایمان دینی و خودفعالیتی نیست. درواقع تأمل و تفکر بدون درنظرگرفتن اشتیاق و ایمان درونی در انسان، برای انجام کنش‌های فردی نمی‌تواند به نتیجۀ مطلوب در شکل‌دادن به اصالت فرد منتهی شود. بنابراین در این نوشتار تلاش می‌کنیم با به‌کارگیری روش تحلیلی - توصیفی، به بررسی آرای کیرکگور در باب فردیت، تنهایی و ایمان دینی بپردازیم و درنهایت دلالت‌های تربیتی آن را مشخص‌کنیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Individuality and Solitude in Kierkegaard’s Religious Thought and Their Educational Implications

نویسندگان [English]

  • Talat Toosi 1
  • Masoud Safaie Moqaddam 2
  • Sayyid Jalal Hashemi 3
  • Parvaneh Valavi 4
1 PhD student in Philosophy of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran.
2 Professor in the Department of Educational Sciences, the Department of Educational Sciences and Psychology, ShahidChamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
3 Associate Professor in the Department of Educational Sciences, the Department of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
4 Associate Professor in the Department of Educational Sciences, the Department of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The concepts of individuality and solitude have been largely overlooked in the philosophy of education. In fact, the notion of individuals as solitary subjects has often been treated as a taboo in education, rendering the process of human development seemingly impractical and culturally alien. However, Kierkegaard,  in his educational thought—consistent with his overall philosophical framework—seeks to highlight both the possibilities and limitations of human growth that have remained unaddressed. From his perspective, individuality is a fundamental reality that has been neglected in the course of human development and self-actualization. At its core, Kierkegaard’s educational principle is nothing but creating the possibility of an internal transformation based on religious faith and self-activity. In his view, contemplation and reflection, when devoid of inner passion and faith, fail to effectively shape the authenticity of the individual. Therefore, this study employs a descriptive-analytical method to examine Kierkegaard’s views on individuality, solitude, and religious faith, ultimately identifying their educational implications.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Solitude
  • Individuality
  • Silence
  • Leap of Faith
  • Authenticity
اندرسون، سوزان. (1403). فلسفۀ کیرکگور (مترجم: خشایار دیهیمی، چاپ چهارم). تهران: فرهنگ نشر نو.
کیرکگور، سورن. (1398). بیماری به سوی مرگ (مترجم: رؤیا منجم، چاپ اول). تهران: نشر پرسش.
کیرکگور، سورن. (1400). سوسن دشت و پرندۀ آسمان (مترجم: الهام دلاور، چاپ اول). تهران: نشر شبگیر.
کیرکگور، سورن. (1402). مفهوم آیرونی با ارجاع مداوم به سقراط (مترجم: صالح نجفی، چاپ ششم). تهران: نشر مرکز.
کیرکگور، سورن. (1403). ترس و لرز (مترجم: عبدالکریم رشیدیان، چاپ بیست‌وششم). تهران: نشرنی.
Buben, Adam. (2019). the Kierkegaardian Mind. New York: Routledge.
Collins, James. (1984). the Mind of Kierkegaard. New Jersey: Princeton University Press.
Edwards, Aaron. (2020). T&T Clark companion to the theology of Kierkegaard. New York: Bloomsbury Publishing.
Evans, Stephen. (2009). Kierkegaard an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Jothen, Peder. (2014). Kierkegaard, aesthetics, and selfhood the art of subjectivity. Burlington: Ashgate.
Kierkegaard, Soren. (1978). Two Ages the Age of Revolution and the Present Age a Literary (Howard Hong, Trans., 1st ed.). New Jersey: Princeton University Press.
Klausen, Søren Harnow. (2018). Søren Kierkegaard Educating for Authenticity. Cham: Springer.
Lippitt, John. (2013). Oxford Handbook of Kierkegaard. Oxford: Oxford University Press.
Lippitt, John. (2023). Soren Kierkegaard. In Stanford Encyclopedia of Philodophy. https://plato.stanford.edu/entries/kierkegaard
Manheimer, Ronald. (1977). Kierkegaard as Educator. Berkeley: University of California Press.
Nietzsche, Friedrich. (2007). the Gay Science (Josefine Naukhoff, Trans. 6st ed.). Cambridge: Cambridge University press.
Simmon, Aaron. (2024). Kierkegaardian Phenomenologies. London: Rowman & Littlefield Publishing.
Stern, Julian. (2012). Loneliness and Solitude in Education How to Value Individuality and Create an Enstatic School. Lausanne: Peter Lang press.
Stewart, Jon. (2015). a Companion to Kierkegaard. New Jersey: Blackwell Publishing.
Tietjen, Mark. (2013). Kierkegaard Communication and Virtue: Authorship as Edification. Indianapolis: Indiana University Press.
Tillich, Paul. (1963). the Eternal Now. New York: Scribner.