نقش معرفت‏شناختی عواطف در پیدایش اعتقادات

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

چکیده

مطابق دیدگاه رایج، احساسات و عواطف همواره مانع تعقل صحیح هستند و برای این‌که تفکری سالم داشته باشیم لازم است تا آن‌جا که ممکن است ساحت معرفتی را از هرگونه تأثیرپذیری از عواطف برحذر بداریم. کثرین الجین، کلیت این دیدگاه را نفی می‌کند و معتقد است که در بسیاری از موارد عواطف و احساسات بازدهی معرفتی درست و قابل اعتمادی دارند. اما به نظر می‌رسد اولاً استدلال الجین قابل دفاع نیست و ثانیاً‌ حتی اگر بتوان تصویر صحیحی از دیدگاه او ارائه داد، آن چیزی نیست که در دیدگاه رایج نفی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Epistemic Role of Emotions in Producing Beliefs: A Review of Elgin’s View

نویسنده [English]

  • Mohammad Ali Mobini
چکیده [English]

According to the standard view, emotions are always obstacles to the proper thinking and in order to think properly we should try our best not to be affected by emotions. Catherine Elgin rejects the generality of this view and believes that in many cases emotions have reliable epistemic products. But it seems firstly that Elgin’s argument for this claim cannot be defended and secondly even if we can give a right interpretation of her view it is not what the standard view rejects. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reason
  • emotion
  • belief
  • Knowledge
  • understanding
  • elgin
  1. وین‏رایت، ویلیام، (1385) عقل و دل‌‌؛درآمدی به نقد عقل عاطفی، ترجمۀ محمدهادی شهاب، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  2.   Armstrong, David M., (1973) Belief, Truth and Knowledge, Cambridge University Press.
  3. Brun, Georg and Dominique Kuenzle, (2008) “Introduction: A New Role for Emotions in Epistemology?” in Georg Brun, Ulvi Doguoglu and Dominique Kuenzle (eds. ), Epistemology and Emotion, (England: Ashghat, 2008), pp. 1-31.
  4. Casati, R. & Tappolet, C., (1998) (eds) European Review of Philosophy (Response-Dependence), 3 (1998)
  5. Corradi, Fiumara, G., (2001), The Mind's Affective Life; A Psychoanalytic and Philosophical Inquiry, USA: Taylor & Francis.
  6. Dretske, Fred, (1971) “Conclusive Reasons,” Australasian Journal of Philosophy, 49, pp. 1-22.
  7. Elgin, Catherine, Z.,  (2008) “Emotion and Understanding. ” In Georg Brun, Ulvi Doguoglu and Dominique Kuenzle (eds. ), Epistemology and Emotion, England: Ashghat, 2008, pp. 33-49.
  8. ـــــــ , (1996) Considered Judgment, Princeton: Princeton UniversityPress.
  9. Goldman, Alvin, I., (1967) "A Causal Theory of Knowledge. " The Journal of Philosophy , 64, 12: 355-372; Reprinted in Louis, P. Pojman, ed. The Theory of Knowledge, pp. 144-153.
  10. Hume, David., [1739/40] (1967) A Treatise of Human Nature. Oxford: Clarendon Press.
  11. Johnston, Mark., (1989) ‘Dispositional Theories of Value’, Proceedings of the Aristotelian Society, Supplementary Volume 63: 139–74.
  12. Kornblith, Hilary, (2001) “Internalism and Externalism: A Brief Historical Introduction,” in Hilary Kornblith, ed. , Epistemology; Internalism and Externalism, Blackwell, 2001, pp. 1-9.
  13. Sousa, Ronald, (2008) "Emotion," The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2008 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http: //plato. stanford. edu/archives/fall2008/entries/emotion/>.
  14. Pojman, P. Louis, (1986) Religious Belief and the Will, London: Routledge & Kegan Paul.
  15. Ramsy, Frank, (1931) The Foundations of Mathematics, and Other Logical Essays, Routledge.
  16. Skyrms, Brian, (1967) “The Explication of ‘X knows that p’,” Journal of Philosophy, 64, pp. 373-389.
  17. Unger, Peter, (1968) “An Analysis of Factual Knowledge,” Journal of Philosophy, 65, pp. 157-170.