اندیشه بشرى، حکمت الهى و فلسفه اسلامى

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

چکیده

راى در پیش گرفتن راهى میانه بین دو موضع افراطى موجود در میان متفکران مسلمان معاصر ـ که شبیه عقل گرایى و ایمان گرایی افراطى در اندیشه مسیحیت است ـ گفته شده است که تأمل در جهانشمولى فلسفه نسبت به دین (و این که در تمام فرهنگها و ملل, مطالعات و تأملات فلسفى در باب دین وجود دارد) روشن مى سازد که نباید دست از دفاع عقلى فلسفى از اندیشه دینى برداشت. بلکه باید فلسفه را بیش از آنچه تداعى گر فیلسوفان مشهور یونان باستان و میراث آنها باشد, فهم کرد. براى آن که فلسفه اسلامى شکوفا شده و در خدمت اسلام باشد, باید آن را در کنار توجه به میراث ارزشمندش, فراتر از حد و حدود میراث خویش گسترش داد. فلسفه اسلامى باید به دنبال حکمت و تواضعى باشد که پیامبران از زمان حضرت آدم(ع) ارائه کرده اند.
واژه (فلسفه) از زبان یونانى گرفته شده است; اما آنچه این واژه بر آن دلالت مى کند, چیزى است که ـ حتى در صورتى که تفسیر نسبتاً محدودى از فلسفه داشته باشیم ـ نمى توان خاستگاه آن را منحصر به دولت شهرهاى یونانى اى دانست که هزاران سال پیش از زندگى حضرت مسیح(ع) وجود داشته اند. غالباً تالس ملطى1 (حدوداً 640 ـ 546 قبل از میلاد) را نخستین فیلسوف یونان باستان دانسته اند. وى که از بازماندگان مهاجران فنیقى به یونان بود, عقیده داشت که حتى سنگها و سایر چیزهاى به ظاهر بى جان, سرشار از حیاتند. او برداشتى عرفانى از طبیعت داشت و ادعا مى کرد که خدایان در همه چیز رسوخ دارند. برخى از مورخان احتمال مى دهند که او عقیده بسیار مشهور خود را مبنى بر این که جهان از آب به وجود آمده است, از افسانه هاى مصرى گرفته است.2 صرف نظر از این که تالس را نخستین فیلسوف یونان باستان بشناسیم یا نه; بى تردید مى توان گفت که او در روزگار خود, (فیلسوف) شناخته نمى شده است; چرا که این واژه را پیروان فیثاغورس, که یکى از مهم ترین شاگردان تالس است, وضع کرده اند. بنابراین, واضعان واژه (فلسفه) اعضاى نحله سرّی عارفان ریاضت کش یعنى نحله فیثاغورسیان بوده اند.

عنوان مقاله [English]

اندیشه بشرى، حکمت الهى و فلسفه اسلامى

نویسنده [English]

  • Mohammad Lgnhavsn
پى نوشتها:
* این نوشتار ترجمه مقاله
"Human Thought, Divine Wisdom, And Islamic Philosophy"
از کتاب زیر است:
Muhammad Legenhausen, Contemporary Topics of Islamic Thought, Tehran: Alhoda.
1. Thales of Miletus
2. Cf. Peter Gorman, Pythagoras: A Life (London: Routledge & Kegan Paul, 1979), 35.
3. rationalism
4 . این امر موضوع گفتارى است که دکتر عبدالکریم سروش در سال 1992 در کنفرانسى درباره مسیحیت ارتدوکسى یونانى و اسلام, در آتن ایراد کرد. این موضوع همچنین در دو کتاب زیر از ویلیام, سى, چیتیک (William C. Chittic) بیان شده است:
- Th Sufi Doctrine of Rumi (Offset Press 1979)
- The Sufi Path of Love, (Albany: SUNY Press, 1983)
5. illumination
6. sllogistic reasoning
7. neo-platonism
8. Aristotelianism
(آثار حکمت آمیز) 9.Wisdom Literature
(علم الجمال) 10. aesthetics
11. philosophical anthropology
12. the philosophy of mind
13. cultural criticism
14. sages
15. folklore
16 . ر.ک:
Morris Klein, Mathematics: The Loss of Certinty, Elliott Sober, from a Biological point of view.
17 . به عنوان نمونه ر.ک: cambridge
18. quantum theory
19. Newtonian physics
20. relativity theory
21. analysis
22. synthesis
23. utilitarianism
24. programmatic
25 linguistic analysis
26. conceptual analysis
(ضدشهودى) 27. counterintuitive
28. rational intuitions
29. devotional
30. illuminative
31. paradoxes
32. Edgar Sheffield Brightman
33. axiology
34. Edgar Sheffield Brightman, Philosophy of Religion (fifth printing) (NewYork: Prentice Hall, 1942), 22.
35. natural theory
36. subject
37. predicat
38. Cf. Richard M. Frank, Beinngs and their Attributes, (Albany: State University of NewYork Press, 1978), p.14.
39 . بیشتر مطالب این پاراگراف شرح و بسطى از مقدمه اثر زیر است:
Cf. R. T. Blackwood and A.L. Herman, eds. problems in philosophy: West and East, (Englewood Cliffs: prentice Hall, 1975, p.7)
40. philosophical dialectic
به زبان سانسکریت 41. art of debate (=tarka
42. the means of valid knowledge
43. syllogistic reasoning
44 . نگا: مقاله (Logics) در دائرةالمعارف پُل ادوارد. جهت حدس ارتباط یونانى ر.ک:
Satis Chanadra Vidyabhusana, A History of Indian Logics, (Dehli: Motilal Banarisdass, 1971).
45. Buddhist
46. Jain
47. Truth
48. falsity
49. affirmation
50. denial
51. Cf. Leo Wieger, S.J., A History of the Religious Beliefs and philosophical Opinions in China, Edward Chalmers Werner, tr, (NewYork: Paragon, 1969), p.213.
52 . (Bactria) از مناطق باستانى آسیاى غربى در حوالى رود جیحون.
53. Cf. Weiger, p.286.
54. oral culture
55. ad ignorantium
56 . فرانس فانون (Fanon) نویسنده الجزایرى.
57 . الشیرازى, صدرالدین محمد, الرسائل, مکتبة المصطفوى, قم ایران, رسالة فى الحدوث, نسخه خطى, ص67.
58. Legendary
59. fideists
60. fideism
61. passion
62. certainty
63. inauthentic
64. integrity
65. Karl Barth
66. Language games
67. autonomy
68. incommensurability
69. mutual criticism
70 . ghetto اصطلاحاً به محله هایى در حاشیه شهرهاى بزرگ گفته مى شود که هیچ گونه ارتباط اقتصادى با کل شهر ندارند و غالباً دچار رکود شدید اقتصادى هستند.
71 . ر.ک: محمدرضا حکیمى, مکتب تفکیک (قم, مرکز بررسیهاى اسلامى, 1373/1994)