پى نوشتها:
* مشخصات کتابشناختى اصل این مقاله چنین است:
Gutting, Gary Religious Belief and Religious Skepticism (University of Notre Dame Press, 1982).
این مقاله توسط استاد مصطفى ملکیان با متن اصلى مقابله شده است.
1. Gary Gutting
2. physical visions
3. direct awarness of the presence of God.
4. The Varieties of Religious Experience, p.65.
5 . همان, ص63.
6 .همان, ص70.
7 . همان.
8 . همان, ص71.
9. "Religious Belief and Religious Skepticism".
اثر گرى گاتینگ, چاپ دانشگاه نتردام, تجدید چاپ با اجازه و با حذف پى نوشتها.
10. D. Hay "Religious Experience Amongst a Group of Post Graduate Students: A Qualitative Study" Journal for the Scientific Study of Religion 18 (1979) pp.164-82.
11 . همان, ص168.
12 . همان, ص170.
13 . همان, ص172ـ173 .
14. Visions
15. "Visions". p.256.
16. "Voices and Visions"
17. The Existence of God, p.245.
18 . همان, ص260.
19 . همان, ص261.
20 . همان.
21 . همان, ص263ـ264.
22 . همان, ص77.
23. one-dimensional proof
24. C. B. Martin. "A Religious Way of Knowing" in A. Flew and A. MacIntyre, eds.
New Essays in Philosophical Theology (London: Macmillan, 1955) p.79.
25. wish fulfillment
26. explanandum
27. explain away
28. question begging
29. literal vision
پى نوشتهاى مترجم:
[1] مراد کتابِ The Varieties of Religious Experience (انواع احوال دینى) اثر ویلیام جیمز است.
[2] معمولاً, در فرهنگ عرفانى مسیحى, مکاشفات را به سه قسم تقسیم مى کنند: مکاشفات جسمانى (Corpored or physical visions) که از سنخ ادراکات حواس ظاهرى اند; مکاشفات خیالى (imaginary visions) که از سنخ ادراکات حواس باطنى اند; و مکاشفات قلبى (intellectual visions) که به شیوه اى متعالى تر از شیوه حواس ظاهرى و باطنى, علم و معرفت مى بخشند.
[3] اشاره است به سخن دکارت در این باب که از کجا مى توانیم بدانیم که در خوابى مادام العمر به سر نمى بریم و آنچه ادراک و احساس مى کنیم واقعاً وجود عینى خارجى دارد.