میتوان ملاصدرا را پیشرو در طریقی دانست که با روشی مبتنی بر عقل و شریعت و شهود به بررسی فلسفی آموزههای دینی و از جمله معاد جسمانی پرداخته است. مدعای اصلی ملاصدرا در زمینه معاد جسمانی آن است که انسان موجود در این دنیا همان انسان محشور در آخرت است. او برای اثبات این ادعا اصول چندگانهای ارائه کرده است. پرسش اصلی پیش روی ملاصدرا اینهمانی نفس و بدن است. در نظر او، انسان به بدنی وابسته به نفس که قیام صدوری به نفس دارد در آخرت محشور خواهد شد و از آنجا که این بدن و نفس در طی حرکتی واحد از حقیقت مادی خود به تجرد سیر کردهاند، وحدت آنها در تمامی اطوار حفظ شده است و بدن محشور در آخرت با بدن دنیوی نه مثلیت، بلکه عینیت دارد. در این مقاله به بررسی اصول و مبانی فلسفه صدرائی در باب تبیین معاد جسمانی پرداخته میشود.
Mulla Sadra can be conceived as the pioneer of investigating religious doctrines, including bodily resurrection, by a method founded upon intellect, Shari’ah, and intuitions. His main claim in bodily resurrection is that this-worldy human is identical with the human in the afterlife. He has presented some principles in order to prove this claim. The main question before Mulla Sadra is the identity of the soul and body. In his view, human will be resurrected with a body which depends to a soul, the body having an issuing dependency to the soul. And sicne this body and soul have moved from their material entity to a spiritual one, their identity is preserved in all stages throughout, and the body resurrected in the afterlife is not only like the body in this world, but exactly identical with it. In this paper I will examine the principles and foundations of Saraean philosophy concerning the explanation of bodily resurrection.
کلیدواژهها [English]
Resurrection, Bodily resurrection, soul, Imaginative Body
مراجع
ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1363) المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران: موسسه مطالعات اسلامى. (نسخهنرمافزار نور)
ــــــــــــــ ، (1376) الالهیات من کتاب الشفاء، تحقیق: حسن حسنزاده، قم: مکتب الاعلام.
ــــــــــــــ ، (1383)، رساله نفس، تصحیح: موسى عمید، همدان: انتشارات دانشگاه بوعلى سینا، چاپ دوم. (نسخهنرمافزار نور)
18. سهروردی، شهابالدین، (1375) مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح: هانرى کربن، سیدحسین نصر و نجفقلى حبیبى، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، چاپ دوم.
19. شهرزوری، شمس الدین، (1372) شرح حکمة الاشراق، تحقیق: حسین ضیائى تربتى، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى. (نسخهنرمافزار نور)