• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 24 (1398)
دوره دوره 23 (1397)
دوره دوره 22 (1396)
دوره دوره 21 (1395)
دوره دوره 20 (1394)
دوره دوره 19 (1393)
دوره دوره 18 (1392)
دوره دوره 17 (1391)
دوره دوره 16 (1390)
شماره شماره 64
شماره شماره 63
شماره شماره 62
شماره شماره 61
دوره دوره 15 (1389)
دوره دوره 14 (1388)
دوره دوره 13 (1387)
دوره دوره 12 (1386)
دوره دوره 11 (1385)
دوره دوره 10 (1384)
دوره دوره 9 (1383)
دوره دوره 8 (1382)
دوره دوره 7 (1380)
دوره دوره 6 (1379)
دوره دوره 5 (1378)
دوره دوره 4 (1377)
دوره دوره 3 (1376)
دوره دوره 2 (1375)
دوره دوره 1 (1373)
مبینی, محمدعلی. (1390). تأملاتی معنا شناختی در حقیقت ارزش اخلاقی. نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 16(64), 2-26.
محمدعلی مبینی. "تأملاتی معنا شناختی در حقیقت ارزش اخلاقی". نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 16, 64, 1390, 2-26.
مبینی, محمدعلی. (1390). 'تأملاتی معنا شناختی در حقیقت ارزش اخلاقی', نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 16(64), pp. 2-26.
مبینی, محمدعلی. تأملاتی معنا شناختی در حقیقت ارزش اخلاقی. نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات), 1390; 16(64): 2-26.

تأملاتی معنا شناختی در حقیقت ارزش اخلاقی

مقاله 1، دوره 16، شماره 64، زمستان 1390، صفحه 2-26  XML اصل مقاله (302.13 K)
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی
نویسنده
محمدعلی مبینی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
برخی نظریه‌های اخلاقی به ویژه نظریه‌هایی که تبیینی توحیدی از ارزش اخلاقی ارائه داده‌اند به فاصلۀ عمیقی میان حیث معناشناختی و حیث وجودشناختی مقولات ارزشی دامن زده‌اند. اما به نظر می‌رسد ارائۀ هرگونه تبیین وجودشناسانۀ موفق از مقولات ارزشی به همسو بودن آن تبیین با ارتکازات مفهومی و شهودات معناشناختی ما بستگی دارد. در این مقاله، با انجام برخی کاوش‌های معناشناسانه دربارۀ خوبی و بدی امور به این نتیجه می‌رسیم که ما در مقام معناشناسی، گونه‌ای قابلیت تحسین را در خود امور ارزشی و اخلاقی می‌یابیم و این چیزی است که در نظریه‌ای مانند نظریۀ ضرورت بالقیاس الی الغیر -که بنابر تقریر مشهور آن، یک تبیین توحیدی و خدامحورانه به شمار می‌رود- نادیده گرفته شده است و در نتیجه، به پیامدی ناخواسته گرفتار می‌شود که بر اساس آن درک‌های اولیۀ ما از ارزش مندی امور اخلاقی از اعتبار می‌افتند و دست‌رسی معرفتی ما را به ارزش‌ها دشوار می‌سازند و به جهت دشواری کسب چنین معرفت‌هایی، احتمال انحراف‌ها و اختلافات معرفتی در قلمرو اخلاق و در پی آن، اختلاف‌های اخلاقی در جامعه زیاد می‌شود.
کلیدواژه‌ها
ارزش؛ اخلاق؛ خوب؛ بد؛ نظریۀ ضرورت بالقیاس الی الغیر. 
عنوان مقاله [English]
Semantic Meditations on the Nature of Moral Value
نویسندگان [English]
Mohammad Ali Mobini
چکیده [English]
A deep gap between semantic and ontological features of value-categories has been encouraged by some moral theories, in particular, the ones proposing a monotheistic account of moral values. However, it seems that any successful ontological account of values should be based on our conceptual and semantic intuitions. In this paper, I will propose a semantics for good and bad, on the basis of which I will show that we find some praiseworthiness and admirability in valuable and moral things and this is what has been ignored in a theory like that of necessity in comparison to something else which is proposed as a theory of value and a famous version of which is a monotheistic one. Such a theory would suffer an unwanted consequence: our primary conceptions of the valuability of the moral would not be reliable and our epistemic access to values would be difficult, and for such difficulty, the epistemic and thus the moral deviations
and disputes would be more likely.
کلیدواژه‌ها [English]
value, Morality, Good, bad, theory of necessity in comparison to something else
مراجع
  1. نهج البلاغه.
  2. شیخ صدوق، محمد بن علی بابویه(1413‌ق)،من‏لایحضره‏الفقیه، قم: انتشارات جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم.
  3. مصباح یزدی، محمد تقی (1364)،آموزش فلسفه، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
  4. ــــــــــــ (1370)،دروس فلسفۀ اخلاق، تهران: مؤسسۀ اطلاعات، چاپ دوم.
  5. مطهری، مرتضی (1380)،«جاودانگی اصول اخلاقی» درنقدی بر مارکسیسم، تهران: انتشارات صدرا.
  6. لاریجانی، محمدصادق (1379)،جزوۀ دروس خارج اصول (موجود در کتابخانۀ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی).
  7. ــــــــــــ (بی‌تا)،جزوۀ فلسفۀ اخلاق، قم: مؤسسۀ امام صادق7(موجود در کتابخانۀ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی).

 

  1. Adams, Robert Merrihew, (1987) “Divine Command Metaethics Modified Again,” in The Virtue of Faith and Other Essays in Philosophical Theology, Oxford: Oxford University Press, pp. 128–143 (Reprinted fromThe Journal of Religious Ethics, vol. 7, n. 1 (spring 1979), pp. 66–79).
  2. ــــــــــــ (1999),Finite and Infinite Goods; A Framework for Ethics. Oxford: Oxford University Press.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 534
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.