نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسنده
پژوهشگر پژوهشکده کلام اهل بیت: (پژوهشگاه قرآن و حدیث)
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
With the transfer of Hadith heritage of Kufah to Qum at the beginning of third century a school with Qum as its center came into being that though it had a hadith-bound approach and hence was the greatest center for dissemination of hadiths, it played a decisive role in the history of Kalām due its reliance on theological features and with the contribution of a series of thinkers and authors and gave rise to a Kalām school. In so far as the Kalām methodology is concerned the Qum school is a continuation of Kufah school, with a commitment to and reliance on scripture made attempts in explaining religious teachings bequeathed by Ahl al-Bayt (PBUT) and upon demand defended it against opponents and finally offered them in a comprehensive system. There are, however, differences of opinions among themselves which brought about different lines of though.
کلیدواژهها [English]
10. ـــــــــــ (بیتا)، التوحید، به کوشش سید هاشم حسینی طهرانی، قم: مؤسسةالنشر الاسلامی.
11. طوسی، محمد بن الحسن (1363)، اختیار معرفةالرجال، به کوشش سید مهدی رجایی، قم: مؤسسة آل البیت:.
12. ـــــــــــ (1381ق)، الرجال، نجف: انتشارات حیدریه.
13. ـــــــــــ (1420ق)، فهرست کتب الشیعه، به کوشش عبد العزیز طباطبایی، قم: ستاره.
14. ـــــــــــ (1411ق)، الغیبة، به کوشش عبادالله تهرانی، قم: دارالمعارف الاسلامیة.
15. قمّی، محمد بن الحسن (1385)، تاریخ قم، به کوشش محمد رضا انصاری قمی قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی.
16. کلینی، محمد بن یعقوب (1429ق)، الکافی، قم: دارالحدیث.
17. موسوی خویی، سیدابوالقاسم (1413ق)، معجم رجال الحدیث، قم: مرکز نشر آثار شیعه.
18. نجاشی، احمد بن علی (1407ق)، الرجال، به کوشش سید موسی شبیری زنجانی، قم: مؤسسة النشرالاسلامی.