1. بابایی، حبیبالله (1394)، «عیار و اساس در اسلامیبودن تمدن»، نقدونظر، ش 80.
2. __________ (1396)، «تبارشناسی مفهوم تمدن در غرب جدید»، آیینه پژوهش، ش 163.
3. __________ (1395)، «چیستی «تمدن» در فلسفه، (عناصر ماهوی «تمدن» در نظریههای برخی فیلسوفان معاصر)»، نقدونظر، ش 84.
4. بحرانی، سیدهاشم (1419 ھ 1999 م.)، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 2 بیروت: مؤسسه اعلمی.
5. جوادی آملی، عبدالله (1381)، سروش هدایت، ج 1، قم: مرکز نشر اسراء.
6. ________ (1386)، وحدت جوامع در نهج البلاغه، قم: مرکز نشر اسراء.
7. ________ (1388)، تسنیم، ج 9، قم: مرکز نشر اسراء.
8. ________ (1389)، تسنیم، ج 10، قم: مرکز نشر اسراء.
9. ________ (بی تا)، درسهای تفسیر قرآن، ش 399.
10. سمرقندی، ابی النصرمحمدبن مسعود ابنعیاش (بی تا)، تفسیر عیاشی، ج 1، تهران: المکتبة العلمیة الاسلامیة.
11. سیوطی، جلال الدین (1416)، الاتقان فی تفسیر القرآن، ج 2، دمشق ـ بیروت: دار ابن کثیر.
12. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسه الاعلمی.
13. فیض کاشانی، ملامحسن (1415ق)، تفسیر صافی، تهران: الصدر.
14. مجلسی، محمدباقر (1403)، بحار الانوار، بیروت: دار احیا التراث العربی.
15. مرادی، فاطمه (1394)، «تعارف و تعامل معروف دو اصل بنیادین در فرایند تمدنی»، نقدونظر، ش 80.
16. مطهری، مرتضی (1385)، مجموعه آثار، ج ۲۳ (انسان کامل)، تهران: انتشارات صدرا.
17. هاشمی رفسنجانی، اکبر و جمعی از محققان (1375)، تفسیر راهنما، ج 5، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
18. یزدی، علیمحمد (1392)، روش بیان قرآن، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
19. Ahmed, Shahab (2016), What Is Islam, The Importance of Being Islamic, Princeton and Oxford: Princeton University Press.
20. Hodgson, Marshall G. S. (1974), The Venture of Islam, Conscience and History in a World Civilization, The Classical Age of Islam, Chicago and London: The University of Chicago Press, Vol. 1.
21. Hunter, James Davision (2010), To Change the World, the Irony, Tragedy & Possibility of Christianity in the Late Modern World, New York: Oxford University Press.
22. Jacobson, N. P. (1952), “The problem of Civilization,” Ethics, Vol. 63, No. 1.
23. William, Edelglass (2006), “Levinas on Suffering and Compassion,” Sophia, Vol. 45, No.2.