An Examination and a Critique of Sabzawari’s Account of “al-Amr Bayn al-Amrayn”

Document Type : The Quarterly Jornal

Authors

1 PhD Student of Islamic theology, and a researcher at Islamic Sciences and Culture Academy

2 Assistant Professor at Islamic Sciences and Culture Academy

Abstract

A significant debate within the intellectual community of early Muslims was the relationship between human volitional acts and the system of divine acts, with each school of thought taking a different position concerning it. In general, there are four theories about the relationship: absolute “jabr” or predetermination, absolute “tafwīḍ” or freedom (delegation of affairs to human beings), the theory of “kasb” (acquisition), and the theory of “al-amrbayn al-amrayn” (something between the two things). The first three theories are propounded by Sunni scholars, and the last theory is propounded by the followers of the Prophet’s (s) household or Ahl al-Bayt. The problem with the first three theories is that they contradict certain religious doctrines. The theory of “al-amrbayn al-amrayn” rejects both absolute predetermination and absolute freedom, but its positive proposal has been differently accounted for by Imami scholars. The Shiite philosopher, Sabzawari, has tried to provide a rational or philosophical account of the theory in terms of the ontological principle of the “personal unity of the reality of existence”. His account is examined in this paper.

Keywords


قرآن‌کریم، ترجمه محمدمهدی فولادوند.
1. سبزواری، ملاهادی (1362)، اسرار الحکم، با حواشی و مقدمه ابوالحسن شعرانی، تهران: کتاب‌فروشی اسلامیه.
2. ـــــــــــــــــــــــــــ (1375) شرح دعاء الصباح، تحقیق: نجفقلی حقیقی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3. ـــــــــــــــــــــــــــ (1376)، رسائل حکیم سبزواری؛ تعلیق و تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، تهران: انتشارات اسوه.
4. ــــــــــــــــــــــــــــ (1385)، شرح الاسماء، تحقیق: نجفقلی حبیبی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
5. ـــــــــــــــــــــــــــــ (1386)، شرح المنظومه؛ تحقیق و تعلیق محسن بیدارفر، قم: انتشارات بیدار.
6. شیرازی، صدرالدین محمد (1382)، شواهد الربوبیه با حواشی ملاهادی سبزواری، تصحیح و تعلیق: سیدجلال الدین آشتیانی، قم: بوستان کتاب،.
7. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ (1981)، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: دار احیاء التراث.
8. کلینی، محمد بن‌یعقوب (1429ق)، الکافی، ج 1، قم: دار الحدیث.
9. مدرسی طباطبایی، سیدحسین (1386)، مکتب در فرایند تکامل، ترجمه هاشم ایزدپناه، تهران: انتشارات کویر.
10. اسدآبادی، قاضی عبد الجبار (1965م)، المغنی فی ابواب التوحید والعدل، تحقیق: جورج قنواتی، قاهره: الدار المصریه.
11. شهرستانی، محمد بن‌عبدالکریم (1364)، الملل والنحل، قم: الشریف الرضی.
12. اشعری، ابوالحسن (1400ق)، مقالات الاسلامیین واختلاف المصلین، تصحیح: هلموت ریتر، آلمان ـ ویسبادن: فرانس شتایر.
13. اشعری، ابوالحسن (بی تا)، اللمع، تصحیح: حموده غرابه، قاهره: المکتبة الازهریه للتراث.
14. جامی، نورالدین عبدالرحمان (1383) لوایح، تصحیح: یان ریشار، تهران: انتشارات اساطیر.
15. لاهیجی، شمس الدین محمد (1385)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تصحیح محمدرضا برزگر خالقی، تهران: انتشارات زوّار.
16. طبرسی، احمد بن‌علی (1403ق)، الاحتجاج علی اهل اللجاج، تصحیح: محمدباقر خرسان، مشهد: نشر مرتضی.
17. طبرسی، فضل بن‌حسن (بی تا)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تصحیح: هاشم رسولی، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
18. مجلسی، محمدباقر(1403ق)، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
19. شیخ صدوق (1398ق.)، التوحید، تصحیح: سیدهاشم حسینی، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
20. آملی، سیدحیدر (1368)، جامع الاسرار ومنبع الانوار، تصحیح: هانری کربن و عثمان اسماعیل یحیی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.