در این مقاله، نویسنده نگاهى نقادانه به اقتراح شماره نخست دارد. ایشان با اشاره به نکات مفید و قابل توجه اقتراح، به لغزشهاى منطقى، تحلیلى وتاریخى آن پرداخته است. این نوشته در سه محور به نگارش درآمده است:استنباط فقهى و نظریات دینى، انتظار از دین، خلط مفهوم با مصداق. گفتنى است در این کاوش نقادانه تنها به پارهاى از نظریات در اقتراح پرداخته شده و از میان آراى مندرج در اقتراح، به نظریات سه تن از آنان بسنده شده است. در مکتوبى تحت عنوان اقتراح، در شماره اول مجله محترم نقد و نظر، سخنانى از فضلا و محققان حوزه و دانشگاه، در باب مبانى اجتهاد و ارتباط تحولات علوم با اجتهاد و کیفیت امضاى بناى عقلا و مسائلى از این دست، به چاپ رسیده است. مجموعه این گفتارها که حجم معتنابهى از مجله را به خود اختصاص داده، متضمن نکات مفید و قابل توجهى است. در عین حال، گاه لغزشهاى منطقى، تحلیلى و تاریخى روشنى هم در آنها دیده مىشود. نقد و بررسى همه آن مجموعه، در فرصتى کوتاه میسر نیست. هر یک از ایدههاى مطرح شده در آن براى منقح شدن نیاز به تاملات و نقد و بررسیهاى فراوان دارد. آنچه به دنبال مىآید، کاوشى است نقادانه و مختصر درباره پارهاى از آرا و اقتراحات مطرح شده در آن مکتوب. به امید آنکه در بارورى این بحثها و روشن شدن حد و مرزهاى بحث مفید افتد. اشکال عمدهاى که تقریبا به سرتاسر این مکتوب وارد است و باید قبل از ورود به موارد خاص بدان اشاره کنم، مساله عدم وضوح و اجمال در سؤال و گاه جواب است. در پارهاى سؤالها، اجمال سؤال چنان است که هر کسى جوابى به آن داده، به طورى که هیچ وجه مشترکى با جواب دیگرى ندارد; یعنى به موضوع واحدى نمىپردازند. به عنوان مثال در مساله تاثیر زمان و مکان در احکام شرعى چنین وضعى پیش آمده، که با اندک تاملى روشن مىشود.
1. نقدونظر، شماره اول، ص15. 2. همان، ص16. 3. مضمون سخن محقق خراسانى در کفایة الاصول. 4. اشاره به نظر محقق اصفهانى است در سرتاسر مکتوبات اصولى و فقهیشان; من جمله در بحث علم اجمالى و بحث اکراه در حاشیه مکاسب و.... 5. در سرتاسر اصول مواردى که یک بحث اصولى را بر مبنایى فلسفى مبتنى کردهاند، به نوعى ارتکازى یا تفصیلى، اصل ابتنا را پذیرفتهاند. در مباحث اجتهاد و تقلید هم گاه صراحتا اصل این ابتنا را فى الجمله معترفند. 6. ر.ک. صادق لاریجانى، معرفت دینى، ص2836. 7. نقد ونظر، شماره اول، ص17. 8. همان، ص20. 9. همان، ص20. 10. همان، ص2223. 11. همان، ص38. 12. همان، ص39. 13. همان، ص41.