دادورزى و تقریرى نو از مساله شر

Document Type : Professional

10.22081/jpt.1997.22797

Abstract

آموزه عدل الهى، یکى از تعالیم مهم و گرانسنگ پیامبران الهى است. در عهد عتیق اشاراتى به دادورزى خداوند شده است: ابراهیم، نخستین سرور عبرانیان، خداوند را «داور تمام زمین‏» خواند. (سفر پیدایش، 18:25) در نزد عالمان یهود، خداوند به عنوان آفریننده جهان و خالق انسان، بندگانش را مسؤول روشى که در زندگى در پیش مى‏گیرند، مى‏داند و بندگان مى‏باید درباره اعمال خود در پیشگاه عدل الهى پاسخگو باشند. داوریهاى خداوند، همواره درست و عادلانه است: «خداوند منصف است، فراموشکار نیست، از کسى ملاحظه نمى‏کند و رشوه نمى‏گیرد.» (میشنا آووت، 4:22) (1)
در آیین مسیحیت نیز سخن از عدل الهى رفته است، هرچند متکلمان مسیحى بیشتر بر اوصافى همچون نیکویى و نیک‏خواهى خداوند تاکید مى‏ورزند. (2)
قرآن کریم، به صورتى آشکارتر، از عدالت‏خداوند سخن گفته است: (3) «فرمان، جز به ست‏خدا نیست، که حق را بیان مى‏کند و او بهترین داوران است.» (انعام/57). خدا به کسى ستم روا نمى‏دارد: «در حقیقت، خدا هموزن ذره‏اى ستم نمى‏کند...» (نساء/40) بلکه آدمیان، خود در حق خویش ستم مى‏کنند: «خدا به هیچ وجه به مردم ستم نمى‏کند، لیکن مردم خود بر خویشتن ستم مى‏کنند.» (یونس/44) او مردم را به عدل و انصاف فرا مى‏خواند: «در حقیقت، خدا به دادگرى و نیکوکارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‏دهد...» (نحل/90) و دادگران را دوست دارد: «... پس به عدالت در میانشان حکم کن که خداوند دادگران را دوست مى‏دارد.» (مائده/42) و داورى الهى برترین داوریهاست: «...و براى مردمى که یقین دارند، داورى چه کسى از خدا بهتر است.» (مائده/50)

1. الف، کهن، گنجینه تلمود، ترجمه امیر فریدون قربانى، نشر یهودا حى، 1350، ص‏42.
2. ر.ک: هرى هیسن، الهیات مسیحى، ترجمه میکائیلیان،انتشارات حیات ابدى، بى‏جا، بى‏تا، ص‏81.
3. ترجمه آیات، برگرفته از برگردان استاد محمد مهدى فولادوند است.
4. در گزینش آیات این بخش از ماخذ ذیل استفاده شده است: م.م. شریف، تاریخ فلسفه در اسلام، ترجمه گروهى از مترجمان، مرکز نشر دانشگاهى، تهران، 1362، ج‏1، ص‏200.
5. براى ملاحظه نمونه‏اى از این دیدگاه ر.ک:.........
6. براى توضیح بیشتر ر.ک:......
7. براى ملاحظه نمونه‏اى از آراء مولانا در این باب، ر.ک: مثنوى، دفتر اول، ابیات 1999-1995 و دفتر چهارم، ابیات 69-63.
8. نگارنده، رساله بلندى را در باب مساله شر و بررسى راه‏حلهاى مختلف آن تدوین کرده است که امید است در آینده نزدیک منتشر شود.
9. آقاى مایکل استوبر در کتاب شر و خداى عارفان مى‏گوید: «دقیق‏ترین تنسیقى که در باب موضوعات مربوط به عدل الهى دیده‏ام از سوى آرتور ال. هرمن در کتاب مساله شر در اندیشه هندى، بویژه صفحات 79 و 80، صورت پذیرفته است. هرمن براى مساله شر، بیست و یک راه حل ذکر مى‏کند. اما چنین تحلیلى، به دلیل روابط نزدیک بسیارى از موضوعات، قابل خدشه است.» نگاه کنید به:......
11. الوین پلانتینجا، فیلسوف دین معاصر آمریکایى، نظریه مفصلى را در رد دیدگاههاى مکى، در کتاب خدا، اختیار و شر پرورانده و نام آن را «دفاع اختیارگرایانه‏» نهاده است. ترجمه فارسى این کتاب، به قلم نگارنده، در دست انتشاراست. مشخصات اصلى کتاب به قرار ذیل است:........
12.
13. Ibid,p.93.
14. پلانتینجا در بخش اول از کتاب خدا، اختیار و شر، ادعاى مکى مبنى بر ناسازوار بودن مجموعه مذکور را بتفصیل بررسى کرده، ثابت مى‏کند که این مجموعه به هیچ یک از معانى تناقض داراى تناقض درونى نیست. وى در پایان نتیجه مى‏گیرد که ملحدان هیچ دلیل معقولى بر وجود تناقض منطقى در مجموعه باورهاى دینى، ارائه نداده‏اند.
15. افزودن قید «اصلى‏» از آن روست که به نظر مى‏رسد گزاره‏هاى دیگرى نیز غیر از آنچه آورده شده است‏در این مجموعه قرار دارند; براى مثال، این گزاره که «تحقق شر امرى ممکن است.» ولى در اینجا، براى پرهیز از پیچیده ساختن صورت مساله، تنها آن گزاره‏هایى ذکر مى‏شوند که فى‏الجمله مورد انکار قرار گرفته‏اند و سایر قضایاى دخیل در بحث، «مفروغ‏عنه‏» مى‏باشند.
16. مطالعه عمیق‏تر در اندیشه مایا، نشان مى‏دهد که تفسیر رایج از آن چندان دقیق نیست; لیکن با توجه به هدف اصلى این نوشتار، این بحث را به مجال دیگر وامى‏گذاریم.
17. در تفاوت این دو دیدگاه مى‏توان گفت که قضیه «الف شر است‏» براساس هر دو دیدگاه، کاذب است، اما بنابر دیدگاه نخست، کذب آن از باب سالبه به انتفاى موضوع است و در دیدگاه دوم، موضوع یعنى الف وجود دارد، لیکن متصف به وصف عنوانى محمول یعنى شر بودن نمى‏گردد.
18. براى یافتن نظریه اسپینوزا ر.ک: باروخ بندیکت اسپینوزا، اخلاق، ترجمه محسن جهانگیرى، مرکز نشر دانشگاهى، تهران، ص‏6456.
19. تفصیل دیدگاههاى دیوید گریفین را در منابع ذیل مى‏توان یافت:......