در تنظیم وسایط معنوى، زیبایى که ایجابى و رحیم است، به یک معنا در نقطه مقابل ریاضت، که سلبى و بىرحم است، قرار مىگیرد; در عین حال، هر یک از اینها همواه شامل بخش اندکى از دیگرى است. زیرا هر دو از حقیقت نشات مىگیرند و بیانگر حقیقتند; گرچه از دیدگاههاى متفاوت.
جستجوى امر نامطبوع تا آنجا موجه است که نوعى ریاضتباشد. اما این کار نباید منجر به ستایش زشتى شود; زیرا به انکار وجهى از حقیقتخواهد انجامید. این مساله در تمدنى که هنوز کاملا سنتى بود نمىتوانست ظاهر شود; زیرا زشتى کم و بیش به صوررت عارضى در آن پدیدار مىشد. فقط در جهان متجدد است که زشتى، چیزى شبیه به یک هنجار یا اصل شده است; فقط در اینجاست که زیبایى به صورت یک ویژگى، اگر نگوییم یک تجمل، ظاهر مىشود. خلط همیشگى زشتى یا سادگى، در همه سطوح، از همین جا نشات مىگیرد.
1. Chapter ,Two Part ,Schuon Frithjof by ,Facts Human andPerspectives Spiritual
1. این واژه به معناى امروزى و جارىاش به کار مىرود، نه براى اشاره به نظریههاى مربوط به معرفتحسى. 2. همین نکات در مورد موسیقى روزگار ما نیز معتبر است; موسیقى این روزگار دیگر موسیقى نیست، بلکه چیزى دیگر است. در انتهاى دیگر این طیف، یعنى در نقطه مقابل هنرهاى نوساندار یا صصدادارش، ممکن استبا گرایشهاى عکس مواجه شویم، که در واقع مکمل این هنرهایند; یعنى با کوششهایى مواجه شویم در جهت معمارى صپویاش یا حتى صنباتیش. 3. .satanism Modern 4. troubadours ،آن دسته از شاعران قرون وسطاى جنوب فرانسه (ایالت پرووانس) که به لهجه محلى شعر مىسرودند و در ضمن خنیاگر هم بودند. آنها غالبا از اشراف بودند و در بینشان شوالیههاى جنگهاى صلیبى هم دیده مىشد. 5. .Nuova Vita 6. غزل غزلهاى سلیمان، یکى از کتابهاى عهد عتیق که منسوب به حضرت سلیمان است. 7. ;Caste طبقه اجتماعى موروثى در هند. 8. .individualism 9. ;Denatello پیکرتراش ایتالیایى (؟1466-1386). 10. ;Cellini پیکرتراش و زرگر ایتالیایى (1571-1500).