1. محمد عابد الجابرى، التراث والحداثة، (بیروت: مرکز دراسات الوحدة العربیه، 1991)، ص45. 2. محمد ارکون، نزعة الانسنة فى الوسط الاسلامى، ترجمه هاشم صالح، (بیروت، دارالساقى، 1997)، ص247. 3. جابرى، پیشین، ص29-28. 4. بنگرید به: سید جواد طباطبایى، زوال اندیشه سیاسى در ایران، (تهران، کویر، 1373) ص290-277. 5. بنگرید به: Edward w. said, Orientalism New York, 1979. 6. سید جواد طباطبایى، ابن خلدون و علوم اجتماعى، (تهران، طرح نو، 1374)، ص63-62. 7. محمدرضا نیکفر، «در ضرورت تهافت دیگر» مجله نگاه نو، شماره 25، تهران 1374، ص127. 8. همان، ص131. 9. همان، ص134. 10. بنگرید به: داریوش آشورى، ما و مدرنیت، (تهران، صراط، 1376) ص87-69. 11. لوئى گارده و محمد ارغون، اسلام، دیروزفردا، ترجمه محمدعلى اخوان، (تهران، نشر سمر، 1370) ص97-83. 12. سید جواد طباطبایى، ابن خلدون، پیشین، ص68-67 به نقل از: ابواسحاق شاطبى، الموافقات فى اصول الشریعة، (بیروت، دارالمعرفة، بىتا) ج1، ص99-97. 13. براى آگاهى از تعاریف متعدد سنتبنگرید به: جولیوس گولد و ویلیام بى. کولب، فرهنگ علوم اجتماعى، (تهران، مازیار، 1376) ص520-519. 14. على اکبر دهخدا، لغتنامه دهخدا، زیر نظر، محمد معین و سید جعفر شهیدى (تهران، دانشگاه تهران،بىتا) ج8، ص12146. 15. ملااحمد نراقى، عوائد الایام، (قم، مرکز النشر لمکتبة الاعلام الاسلامى، 1375) ص319. 16. شیخ عبدالله البحرانى الاصفهانى، عوالم العلوم والمعارف والاحوال، (قم، بنیاد فرهنگى امام مهدى، بىتا) ص623-662. 17. ملااحمد نراقى، پیشین، ص326-325. 18. همان، ص325. 19. برتران بدیع، دو دولت، ترجمه احمد نقیبزاده (دستنوشته، در حال انتشار).