خیر انسان

Document Type : Professional

Author


G. H. von Wright، زThe Good of Manس in Reading in Ethical Theory، eds. by Wilfrid Sellars and John Hospers، Second edition، Prentice Hall، New Jersey، 1970، pp.413-430.
گفتنى است که مؤلف ارجاعات متعدّدى در این مقاله به سایر فصول کتاب داده است که به اقتضاى مجله در این نوشتار حذف شده اند. در ضمن از جناب حجةالاسلام والمسلمین آقاى سید محمود موسوى که ترجمه این مقاله را با متن انگلیسى آن تطبیق داده اند تقدیر و تشکر مى شود.م.
1. hedonic
2. utilitarian
3. state
4.causality
5. end in itself
6. intermediate
7. ultimate
8. end-directed
8. Psychological Hedonism
10. Psychological Eudaimonism
11 . نگاه کنید به: .see Ethica Nicomachae (EN)، 1094a 18021، 1097b، and 1176b 30-31
12. En، 1097b 1-8، see also 1172b 20-23.
13. En، 1097b 2-3.
14. En، 1097b 1 and atain 1097b 5-6.
15. Cf. En، 1176b 34-35.
16. در اخلاق ارسطو عبارتى وجود ندارد که با عبارت ما یعنى خیر بشر مطابقت داشته باشد. سعادت (خوشبختى، بهروزى) را ارسطو بهترین خیر یا والاترین خیر مى نامد، ولى تصور یک خیر اعلى عین تصور خیر انسان به صورتى که در این جا بکار مى بریم نیست. اما این دو مفهوم را مى توان با یکدیگر پیوند داد.
17. egoism
18. altruism
19. Principia Ethica
20. ascetic ideal of life
21 . زهد به عنوان اعراض از خواهش هاى دنیوى به خاطر خیر و صلاح نفس را باید از زهدى که در این جا من آن را آرمان زندگى تلقى مى کنم تفکیک کرد. زهد (غایت) یا (ارزش) فى نفسه اولى نیست بلکه ممارست و تمهیدى براى زندگى نیک است.
22. axiological
23. intrinsic value
24. mutatis mutandis
25 . نگاه کنید به Ethics، ص42ـ44، على الخصوص نگاه کنید به پاسخ مور به نقادان خود در The Philosophy of G. E. Moore، ص554 ـ557.
26. opposed as contradictories
27. opposed as contraries
28. good for