به سوى روان شناسى اسلامى

Document Type : Professional

Author

Abstract

به عنوان زنى مسلمان که متولد, پرورش یافته و تحصیل کرده انگلستان است, گاهى اوقات هنگام استفاده از روان شناسى غربى در روان درمان گرى, کمى احساس ناراحتى مى کنم. بسیارى از اوقات بیمارانى را ملاقات مى کنم که معتقدم رویکردى کل گرایانه تر, که علاوه بر نیازهاى عاطفى و جسمانى به نیازهاى معنوى بیماران توجّه کند, برایشان سودمند خواهد بود. اما, گویا ترکیب و تلفیق ایمان و درمان ممنوع است; یعنى (پذیرفتنى نیست) یا (حرفه اى) تلقّى نمى گردد. در دوره آموزش روان شناسى ما, به معنویت اشاره نمى شود, و اگر هم اشاره اى شود, اغلب به شیوه اى بسیار منفى است. علاقه مند بودم که دلیل این شکاف میان روان شناسى و دین را و این که چرا در غرب به هر گونه ترکیب و تلفیق میان این دو به دیده بدگمانى نگریسته مى شود, تحلیل کنم. با پژوهشى مختصر و اندکى مداقه در آن, روشن شد که شکاف میان روان شناسى و دین, در حقیقت, بازتاب شکاف موجود میان علم و دین در غرب است. در واقع, ویژگى خاصّ تفکّر غربى, شکاف میان علم و دین است که به جدایى گفتمان دینى از غیر دینى مى انجامد.

Yaqoob, Salma, "Towards Islamic Psychology", Presented At International Conference on "Muslim Women in Science: A Better Future", Fez, Morocco, 22-24 March, 2000.
این مقاله, توسط نویسنده در کنفرانس بین المللى (زنان مسلمان در عرصه علم: آینده اى بهتر) ارائه شده است.م.
1. Bruno
2. متن اصلى نویسنده این گونه است: (بیایید به جاى صندلى عقب, بر جاى راننده تکیه زنیم).م.
3. revealed Divine Knowledge
4. material knowledge
5. National Health Service
6. good living standards
7. drive
8. suppression
9. overindulgence
10. balance
11. self development
12. self indulgence
13. neurosis
14. ideal states
15. Maududi
16. نویسنده در این قسمت برخلاف بخش هاى پیشین, روى صحبت خود را محدود به برخى جوامع غربى کرده که گرایش به دین گریزى در آنها کاملاً نمایان است. در بسیارى از کشورها از جمله ایران مباحث و معارف دینى در دروس دانش آموزان و حتّى در سطوح عالى گنجانده شده است و تربیت دینى را یکى از اصول مسلم خود مى دانند.م.