بحثى اجتهادى در طهارت و نجاست

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

چکیده

در این مقاله از مطالب ذیل سخن رفته است:
1- طهارت و نجاست از امور قراردادى و از احکام وضعیه نیستند، بلکه داراى واقعیت عینى و تکوینى‏اند که با حواس ظاهرى درک مى‏شوند.
2- نجاست و طهارت به همان معناى لغوى باقى هستند. نجاست‏یعنى پلیدى و طهارت یعنى نبودن پلیدى و پلیدى که زائل شود اگرچه به وسیله غیر آب باشد طهارت حاصل مى‏شود.
3- همه اقسام آب، یعنى آب چاه و باران و کر و غیر کر و جارى و راکد، یک حکم دارند و فقط با تغییر و فاسدشدن نجس مى‏شوند، نه به صرف ملاقات یا نجاسات.
4- در مسائل فوق، تعبد به معناى عدم درک ملاک حکم وجود ندارد، بلکه وجود و عدم حکم تابع وجود و عدم ملاک حکم است و ملاک حکم محسوس و ملموس است و از امور نامرئى و ماورائى نیست.
طهارت و نجاست در زندگى روزمره هر مسلمانى مورد توجه و داراى حکم است. طهارت بدن و لباس در نماز و طهارت خوردنیها و اشامیدنیها و طهارت آب وضوء و غسل و طهارت ابى که بدن و لباس و چیزهاى دیگر با ان تطهیر مى‏شود و نیز ممنوع بودن نجاست چیزهایى که ذکر شد، از امورى است که هر مسلمانى روزانه با آنها سر و کار دارد.
کسى که مى‏خواهد احکام طهارت و نجاست را از دلیلهاى فقهى و اجتهادى استنباط کند قبلا لازم است مفهوم طهارت و نجاست را در قرآن و حدیث مشخص نماید و براى مشخص شدن ان باید در آغاز تحقیق کند که ایا طهارت و نجاست در قرآن و حدیث‏به همان معناى اصلى لغوى و عرفى است‏یا اینکه شارع معناى جدیدى براى ان دو در نظر گرفته است؟
معناى لغوى طهارت، پاکیزگى و معناى لغوى نجاست، آلودگى و پلیدى است که واقعیت تکوینى و خارجى دارد. ولى ایا در قرآن و حدیث هم به همان لغوى استعمال شده است‏یا نه؟ کسى که مى‏خواهد اجتهاد کند، باید قبلا این مسئله را روشن سازد; زیرا در ان بین علما اختلاف وجود دارد که در ذیل به شرح ان پرداخته مى‏شود.
بعضى گفته‏اند: طهارت و نجاست در قرآن و حدیث‏به معناى لغوى و اصلى نیست، بلکه داراى معناى اعتبارى و قراردادى است که فقط در عالم اعتبار وجود دارد نه در تکوین و واقعیت‏خارجى. مثلا اگر روى شیشه‏اى خون بریزد و با آب نمک شسته شود باز هم شیشه نجس است. زیرا با مایعات غیر آب مانند آب نمک نمى‏توان چیزى را تطهیر کرد. در اینجا نجاست‏شیشه واقعیت تکوینى و خارجى ندارد یعنى تکوینا خون روى شیشه نیست و آلودگى خارجى ندارد و از نظر بهداشتى نیز استعمال ان بى‏اشکال است، ولى در عین حال، شارع براى ان نجاست اعتبار کرده و فته است: اگر دست تر به این شیشه بزنى نجس مى‏شود، اما اگر خون شیشه با آب شسته شود پاک مى‏گردد. یعنى شارع براى ان طهارت اعتبار مى‏کند. بنابراین هیچیک از طهارت و نجاست واقعیت تکوینى و خارجى ندارد بلکه فقط در عالم اعتبار و قرارداد وجود دارد. این یک نظر است.


عنوان مقاله [English]

بحثى اجتهادى در طهارت و نجاست

نویسنده [English]

  • s n
1و2و3. جواهرالکلام، شیخ محمد حسن نجفى، ج‏1، ص 317 و 318 ،چاپ اخوندى.
4. وسائل الشیعه، ج 1، ص 149، ح 2.
5. همان، ج 2، ص‏1005، ح 1.
6. همان، ج 1، ص‏143، ح‏4.
7. شرح لمعه، چاپ عبد الرحیم، ج 1، ص 17.
8. وسائل، ج‏1 ، ص 137، ح 6.
9. جواهر، ج 1، ص 199.
10. المهذب، ابن البراج، ج‏1، ص 23.
11. جواهر، ج 1، ص‏228، چاپ جدید اخوندى.
12. همان، ج 1، ص 191.
13. وسائل، ج 1، ص 132، ح 5.
14.همان، ج‏1، ص 133، ح‏2.
15. همان، ج‏1، ص 126، ح 6 و نیز حدیث 7 که مکاتبه است.
16. همان، ج 1، ص 127، ح‏8.
17. مختلف علامه، چاپ قدیم، ص‏4، فصل 3، مسئله 1.
18. وسائل، ج 1، ص 118، ح 8.
19. همان، ج 1، ص 100، ح‏5.
20. همان، ج 1، ص‏130، ح‏21.
21. همان، ج‏1، ص 134، ح 2.
22. همان، ج 1، ص‏138، ح 7.
23. همان، ج‏1، ص‏128، ح‏12.
24. مختلف علامه، چاپ سنگى، ص‏4، فصل 3، مسئله 1.
25. وسائل، ج 1، ص‏134، ح 3.
26. همان، ج‏1، ص‏136، ح 10.
27. همان، ج 1، ص‏126، ح 6 و 7.
28. همان، ج‏1، ص‏118، ح‏8.
29. همان، ج‏1، ص‏100، ح 5.
30. جواهر، ج‏1، ص‏107، چاپ جدید.
31. تهذیب شیخ‏طوسى، ج 1، ص 413، چاپ نجف، ده جلدى; وسائل، ج 1، ص 112، ح‏1.
32. وسائل، ج 1، ص 115، ح 12.
33. همان، ج 18، ص 41، ح 51 و 52.
34. همان، ج‏1، ص‏102، ح 1.
35. همان، ج 1، ص‏103، ح‏3.
36. همان، ج 1، ص‏105، ح 11.
37. همان، ج 1، ص‏104، ح 7.
38. همان، ج‏1، ص‏104، ح 6.
39. همان، ج‏1، ص 104، ح 9.
40. الراویة المزادة من ثلاثة جلود فیها الماء (المنجد. یعنى راویه ظرف ابى است که از سه پوست‏بهم دوخته درست مى شود.
41. وسائل، ج‏1، ص 119، ح‏11.
42. همان، ج‏1، ص‏108، ح‏1.
43. علل الشرائع صدوق، ص 287، باب 207، ح‏1; وسائل، ج 1، ص‏161، ح‏2، نقل از علل الشرائع.
44. حدائق، ج 1، ص 295 تا 297.
45. وسائل، ج 1، ص 128، ح‏15.
46. همان، ج‏1، ص 117، ح 4.
47. همان، ج 1، ص 104، ح 9 و تهذیب جلد 1، ص 412، ح 17، طبع نجف.
48. همان، ج 1، ص 163، ح 7.
49. همان، ج‏1، ص 119، ح‏11.
50. مراة العقول، ج 13، ص‏9; تهذیب، ج 1، ص 412، ح 17; وسائل، ج‏1، ص 104، ح 8و9.
51. جرة ظرفى است از خزف دارا ى دو دسته و دهن گشاد و شکم بزرگ(المنجد).
52. توضیح بیشتر درباره این مساله به هنگام بحث درباره اخبار کر خواهدآمد.