دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197620141222A Rediscovery of the Nature of Virtues With a View on Linda Zagzebski's Theoryبازشناسی سرشت فضایل با تأکید بر دیدگاه لیندا زگزبسکی4321503FAغلامحسینجوادپوردکترای فلسفه دین دانشگاه قم و طلبه خارج فقه و اصول حوزه علمیه قمJournal Article20151227'Virtue' and 'vice' are common terms in moral philosophy and applied ethics about the nature of which there has been a lot of discussion. In recent decades, with the reemergence of virtue ethics and the introduction of virtue theory in epistemology, it has become much more important to rediscover the notion, as some epistemologists have engaged in the analysis thereof. The contemporary epistemologist and moral philosopher, Linda Zagzebski, takesthe nature of moral and rational virtues to be identical. She first adopts a negative approach in her analysis of the nature of virtues, explicatingthe difference between virtues and other notions such as skills, dispositions, intrinsic abilities, habits, rational habitudes, and emotions. In the positive stage of her approach, Zagzebski takes virtues to be matters of behavioral habits, having two general components: internal motivation and success in achieving the intended goal. Given the significance of virtues with respect to the problems and structures of some disciplines such as ethics and epistemology, in this paper I will deal with the nature of virtues and their difference withsimilar categories, with a view on Zagzebski's theory.فضیلت و رذیلت از کلیدواژههای رایج در اخلاق فلسفی و کاربردی هستند که پژوهشگران این حوزهها درباره چیستی و سنخ این مقولات بسیار سخن گفتهاند. در چند دهه اخیر با برجستهشدن نظریههای اخلاقی مبتنی بر فضیلت و نیز طرح نظریه فضیلت در معرفتشناسی، بازشناسی این مفهوم اهمیت دوچندان یافته و برخی معرفتشناسان نیز به تحلیل این مفهوم مهم پرداختهاند. لیندا زگزبسکی، نظریهپرداز معاصر در معرفتشناسی و اخلاق، با یگانهپنداشتن سنخ فضایل اخلاقی و عقلانی، در تحلیل سرشت فضایل نخست جنبه سلبی را در پیش میگیرد و تفاوت فضایل را با مفاهیمی مانند مهارتها، استعدادها و تواناییهای ذاتی، عادات، ملکات عقلانی و عواطف تبیین میکند. سپس در مقام ایجابی، فضایل را از سنخ ملکات رفتاری و دارای دو مؤلفه کلانِ انگیزش از درون و نیز موفقیت در کسب غایت مورد نظر میداند. با توجه به اهمیت فضایل در مسائل و ساختار برخی علوم از جمله اخلاق و معرفتشناسی، در مقاله حاضر با تأکید بر نظر زگزبسکی به بررسی سرشت فضایل و تفاوت بین آنها با مقولات مشابه میپردازیم.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197620141222A Critical Analysis of Nietzsche's Theory of the Meaning of Lifeتحلیل انتقادی دیدگاه نیچه درباره معنای زندگی33551504FAمیثمشادپوردانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم7 (نویسنده مسئول)سیدمحمودموسویدانشیار دانشگاه باقرالعلوم7Journal Article20151227The problem of the meaning of life is an essential question previouslyapproached by contemporary western human beings in terms of Christianity, but according to Nietzsche, human beings are now in an age when the belief-value framework of Christianity has collapsed. In this age, the contemporary human being is suffering aglobal nihilism. Thus Nietzsche tries to provide a meaning for the life of contemporary human beings in terms of their mundane, Earthly lives and the will to power, whose upshot is to welcomethe mundane life and defeat global nihilism. In this paper, after explicating and criticizing Nietzsche's view, we will show that his proposal provides us with no way out of nihilism.مسئله معنای زندگی پرسشی اساسی است که پیشتر انسان معاصر غربی آن را در چارچوب مسیحیت پی میگرفت، اما به نظر نیچه، انسان اکنون در دورانی به سر میبرد که چارچوب عقیدتی و ارزشی مسیحیت فرو ریخته است. در این دوران، انسان معاصر گرفتار نیستانگاری فراگیر شده است. از اینرو، نیچه میکوشد معطوف به زندگی زمینی و در راستای اراده معطوف به قدرت، معنایی برای زندگی انسان معاصر طراحی کند که نتیجهاش آریگویی به زندگی زمینی و غلبه بر نیستانگاری فراگیر است. در این مقاله، پس از تبیین و نقد دیدگاه نیچه، نشان داده میشود که طرح نیچه راهی به رهایی از نیستانگاری ندارد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197620141222Naturalism in Contemporary Moral Philosophy With a Focus on Instances of Applying Empirical Sciences in Moral Philosophyطبیعیگرایی در فلسفه اخلاق معاصر؛با تمرکز بر مصادیق کاربرد علوم تجربی در قلمرو فلسفه اخلاق56761505FAجلالپیکانیاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20151227Since moral naturalism is not well-known in Iran, in this paper I will first provide an explication of what this view is, and I will then examine its advantages and disadvantages. In order to show what moral naturalism is, I focus on some prominent versions of moral naturalism, that is, ontological and methodological naturalisms, showing that the former is more controversial, but the latter, having a close tie to sciences, is much more worthy of consideration. I have shown why moral philosophers should not overlook moral naturalism, and in particular, its methodological version.با توجه به ناشناختهبودن رهیافت طبیعیگرایانه به اخلاق در ایران، در این مقاله ضمن تبیین چیستی و مضمون طبیعیگرایی در قلمرو فلسفه اخلاق، مزّیتها و کاستیهای آن بررسی شدهاند. برای نشاندادن چیستی طبیعیگرایی، چند نظریه اخلاقی طبیعیگرایانۀ برجسته بررسی شده و نشان داده میشود که از میان دو قسم طبیعیگرایی هستیشناختی و روششناختی، قسم نخست بیشتر چالش برانگیز است، اما قسم دوم که پیوندی وثیق با علم دارد، نکات قابل تأملی در بردارد. آنگاه نشان دادهایم که چرا پژوهشگران فلسفه اخلاق نباید طبیعیگرایی، بهویژه قسم روششناختی آن را نادیده بگیرند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197620141222Normativity of Meaning in Kripke's Skeptical Argumentهنجارمندی معنا در استدلال شکاکانه کریپکی77941506FAجعفرمروارید استادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20151227In this paper, I will first introduce Kripke's skeptical argument, explicating the condition of the normativity of meaning. Kripke takes the normativity condition to be essential for any theory of meaning. I will go on to distinguish weak and strong notions of normativity, showing that Kripke's argument is ambiguous in this respect. I will then discuss McGinn's and Boghossian's interpretations of Kripke's view about normativity. According to McGinn's interpretation, normativity is an inter-temporal notion, and this gives rise to an objection to Kripke's generalization of his skepticism from linguistic content to mental content. Boghossian criticizes McGinn's interpretation, objecting to his criticism of Kripke's argument. I will make another objection to McGinn's view, showing that Boghossian has provided a more precise reading of normativity and skeptical argument.در این مقاله نخست استدلال شکاکانه کریپکی تبیین میگردد و از رهگذر آن قید هنجارمندیِ معنا توضیح داده میشود. کریپکی بر این اساس، یکی از قیدهای اساسی هر نظریه درباره معناداری را قید هنجارمندی میداند. در ادامه، با تفکیک معنای قوی و ضعیف در هنجارمندی، نشان داده میشود که استدلال کریپکی در این باره ابهام دارد. سپس تفسیرهای مکگین و بگاسیان از دیدگاه کریپکی درباره هنجارمندی گزارش میشود. مطابق تفسیر مکگین، هنجارمندی مفهومی بینازمانی است که او بر اساس همین دیدگاه به تعمیم شکاکیت کریپکی از محتوای زبانی به محتوای ذهنی انتقاد میکند. در ادامه بگاسیان با نقد تفسیر مکگین از هنجارمندی، نتیجه میگیرد که انتقاد او به استدلال کریپکی وارد نیست. در پایان با طرح انتقادی علیه دیدگاه مکگین، ادعا میشود که بهظاهر بگاسیان خوانش دقیقتری از هنجارمندی و استدلال شکاکانه به دست داده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197620141222Ghazali's Theory of Mean for Moral Virtuesنظریه حدّ وسط از منظر غزالى951201507FAحسیناترکدانشیار دانشگاه زنجانJournal Article20151227Ghazālī's moral theory is a version of virtue theory, consisting in fact of three philosophical, traditional (hadith-based) and mystical aspects, with the latter two playing a more prominent role than the former. On the one hand, he follows the Aristotelian theory of the mean according to which moral virtue is a mean between the two extremes of vice, and on the other hand, in addition to rational reasoning, he takes Sharia to be a criterion of virtues as well, determining moral virtues on the basis of Quranic verses and hadiths. In general, he takes wellbeing to be the particular perfection of a being, and in particular, he takes human wellbeing to be knowledge of the natures of things. It seems, however, that in addition to knowledge, he takes four other factors-external good, bodily virtues, moral virtues and afterlife wellbeing-to be part of human wellbeing, the first three of which play a preparatory role in the latter. The real human wellbeing, he thinks, is meeting God. Ghazālī has his own contributions in the theory of mean concerning moral virtues, such as adding a faculty of justice to Plato's three faculties, a new definition of practical reason whose function is to move the body and to manipulate appetitive and anger faculties, a new definition of the virtue of justice, adding the criterion of Sharia to that of reason as a criterion for determining the mean, providing a hadith-based argument for the theory of the mean, adding religious and sufistic virtues to the inventory of moral virtues.نظریه اخلاقی غزالی تقریری از نظریههای فضیلتگرایی اخلاقی است که در واقع تلفیقی از سه رویکرد فلسفی، نقلی و عرفانی است که جنبه نقلی و عرفانی آن بسیار غلیظتر از جنبه فلسفی آن است. وی از سویی تابع نظریه حد وسط ارسطویی است که فضیلت اخلاقی را حد وسط دو رذیلت افراط و تفریط میداند و از سوی دیگر، افزون بر عقل، شرع را نیز معیار تعیین فضیلت برمیشمارد و با استناد به آیات و روایات، فضایل اخلاقی را معین میکند. غزالی به طور کلی سعادت را کمال ویژه هر موجود تعریف میکند و سعادت انسان را در علم و معرفت به حقایق اشیا میداند. البته به نظر میرسد وی افزون بر علم و معرفت، چهار عامل: خیرات بیرونی، فضایل بدنی، فضایل اخلاقی و سعادت اخروی دیگر را نیز جزو سعادت انسان برمیشمارد که سه مورد نخست نقش مقدمی برای سعادت اخروی دارند و سعادت حقیقی و نهایی انسان در لقای خداوند است. غزالی نوآوریهای متعددی در نظریه حد دارد که عبارتند از: افزودن قوهای به نام قوه عدل به قوای سهگانه افلاطونی، ارائه تعریفی جدید از عقل عملی که وظیفه آن تنها تحریک بدن و تدبیر قوای شهوی و غضبی است، ارائه تعریفی جدید از فضیلت عدالت، افزودن معیار شرع بر معیار عقل بهعنوان معیارهای تعیین حد وسط، ارائه استدلال نقلی در تأیید نظریه اعتدال، افزودن فضایل شرعی و صوفیانه به فهرست فضایل.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197620141222Symbolism of Master and Disciple in Attar al-Nayshaburi's Asrarnamaنمادسازی از مرید و مراد در اسرارنامه عطار نیشابوری1211491508FAحسینمیریکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسیابراهیمنوریاستادیار دانشگاه سیستان و بلوچستانمنصورنیک پناه استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20151227<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9.5pt; mso-bidi-font-size: 12.5pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: NoorZar; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Islamic mysticism is reflected in the most beautiful parts of the Persian literature. A</span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif'; font-size: 9.5pt; mso-bidi-font-size: 12.5pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">ṭṭ</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9.5pt; mso-bidi-font-size: 12.5pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: NoorZar; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">ār is a mystic-poet with a particular style of writing in mystical literature, and his Asrārnāma (The Letter of Mysteries) is an attempt to<br />disclose mystical secrets to the readers. One significant issue in Islamic mysticism is the relation between master and disciple. Asrārnāma frequently mentions master (murād), oldster (pīr), senior (mihtar) and the like, and it talks about their advice to the novice. In this paper, we have examined the type of relation between master and disciple in A</span><span style="font-family: 'Tahoma','sans-serif'; font-size: 9.5pt; mso-bidi-font-size: 12.5pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">ṭṭ</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 9.5pt; mso-bidi-font-size: 12.5pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: NoorZar; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">ār al-Nayshābūrī's Asrārnāma, showing that in some cases, the disciple is not a human person, but it nevertheless respects the master. In this work, masters and disciples appear in different types, one of the most significant ones is that of apparently mad characters as masters. In this paper, we examine the vertical dialogue between masters and disciples and the character types of the former as to whether it is a mundane, terrestrial character or an extra-terrestrial one, and whether it is concrete or abstract, and whether a master might be a non-human person or even an animal and yet guide people</span>عرفان اسلامی دربردارندۀ زیباترین گهرهای ادب فارسی است که بیگمان سبب تعالی جایگاه هنر اسلامی ـ ایرانی گردیده است. در این میان، عطار از شاعران عارفی است که در ادبیات عرفانی صاحب سبک است و <em>اسرارنامه</em> او در پی افشای اسرار عرفانی برای مخاطبان است. از مسائل مهم عرفان اسلامی رابطه مرید و مراد و چگونگی تعامل میان آنهاست. در <em>اسرارنامه</em> بارها از مراد، پیر، استاد، مهتر و... سخن به میان آمده و از سفارشهای این منتهیان به مبتدیان یاد شده است. در این پژوهش، با بررسی نوع ارتباط مرید و مراد در <em>اسرارنامه</em> عطار نیشابوری، نشان دادهایم که حتی در مواردی مرید شخصیت انسانی نیست، ولی حرمت مراد واقعی را دارد. مراد و مرید در این اثر در تیپهای گوناگونی ظاهر میشوند و برای نمونه جلوهگری دیوانگان (عقلای مجانین) در نقش مراد قابل توجه است. در این مقاله، چگونگی گفتوگوی عمودی مراد با مرید و نیز نوع شخصیت مراد بررسی میشود که آیا شخصیتی زمینی است یا فرازمینی و آیا شخصیتی واقعی دارد یا انتزاعی؟ و اساساً آیا مراد میتواند شخصیتی غیر انسانی یا حتی حیوانی باشد و در عین حال، به ارشاد خلق بپردازد.