دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187220131222An Analysis of the Literary Language of the Quran On the Basis of criticizing the theory of the distinction between literary language and the ordinary oneتحلیل زبان ادبی قرآن با تکیه بر نقد نظریه جدایی زبان ادبی از زبان عادی23261FAولی اللهحسومیاستادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان.Journal Article20151103The global mission of the Quran, leading the whole mankind to the right path, requires the use of a language that everyone can speak with. This possibility is provided by a literary language. In this paper, I shall argue for the view that the language of the Quran is literary, and on the basis of the theory of the inseparability of the literary language from the ordinary one, I will analyze the nature and requirements of the Quran's literary language. I define the Quran's literary language with different features from the ones common in contemporary exegesis; features such as meta-normativity, artistic ambiguity, multi-layer significance, fundamental fitness, and pure realism of the Quran. These features, given the literary language of the Quran, show that the difference between the language of the Quran and the ordinary language only arises from the role it plays in the Quranic discourse.رسالت جهانی قرآن در هدایت بشر مستلزم به کارگیری زبانی است که بتواند با همه آنها سخن بگوید. این امکان را زبان ادبی فراهم میکند. از اینرو، مقاله حاضر با روش تحلیلی- استنتاجی بر ادبیبودن زبان قرآن تأکید میکند و بر اساس نظریه جداییناپذیری زبان ادبی از زبان عادی، به تحلیل ماهیت و اقتضائات زبان ادبی آن پرداخته و بر خلاف رویکرد تفسیر بیانی معاصر، ویژگیهای دیگری برای زبان ادبی قرآن تعریف میکند؛ ویژگیهایی مثل فراهنجاری، ابهام هنری، چندلایه بودن دلالت، تناسب بنیانی و واقعیتگرایی محض قرآن. این ویژگیها، با تأیید ادبیبودن زبان قرآن نشان میدهند که تفاوت زبان قرآن با زبان عادی تنها ناشی از نقش و هدفی است که زبان در گفتمان قرآنی ایفا میکند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187220131222The Exsanguination of Ishmael and the Style of Divine Commands in Shariaذبح اسماعیل و اسلوب اوامر امتحانی در شریعت335362FAعلی اصغرمحمدزادهaamohammadzadeh110@gmail.com0000-0001-9725-4231Journal Article20151103In this paper I will refer to interpretations of Abraham's exsanguination of Ishmael given by Augustine, Aquinas, and Kierkegaard, and I will then propose my own solution for the paradox of moral rational laws and the laws of sharia. Appealing to Abraham's faith and trust in God's justice, I will reply to objections. All things considered, it seems that if we want to take divines commands such as the case of Abraham and Ishmael to be ordinary and frequent in sharia, this will lend us an unpleasant conception of religion. So the style of a divine command in such cases cannot be generalized to cases of ordinary divine commands. Therefore we should subject divine commands to certain constraints. I shall propose three main constraints regarding the number, the particularity of the law and the subject-matter, and the necessity of men's knowledge of the laws—these are necessary for keeping open the space of rationality in assessing the tentative laws of shariaدر این مقاله با اشاره به تفسیرهای آگوستین، آکوئیناس و کرکگور از داستان ذبح اسماعیل بهدست ابراهیم، نویسنده راهحل خود را برای رهایی از تضادنمایی میان حکم معقول اخلاقی و حکم شرعی در این داستان بیان میکند و با استفاده از ایمان و اعتماد ابراهیم به عدالت خداوند، میکوشد به اشکالهای مطرح در این زمینه پاسخ گوید. در ارزیابی نهایی به نظر میرسد اگر بخواهیم اوامر امتحانی مانند مورد ابراهیم را امری عادی و مکرّر در شریعت فرض کنیم، چهره مطلوبی از دین باقی نمیماند؛ یعنی شرایط موجود در داستان ابراهیم برای زمان ما امکان تحقق ندارد و نمیتوان روش عملی ابراهیم را به دیگر اوامر الهی سرایت داد. از اینرو، باید اوامر امتحانی الهی را اسلوببندی کرد و آنها را محدود به ضوابط خاصی فرض کرد. نویسنده به سه شرط اصلی محدودیت در تعداد، خاصبودن حکم و موضوع و وجوب علم بندگان به صدور حکم امتحانی اشاره میکند تا راه تعقل را در سنجش حکم شرعی نسبت به عموم اوامر دینی باز بگذارد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187220131222The Influence of Empirical Sciences in Knowing the Apparent Meanings of the Verbal Evidence; Some Rules (relying on knowing the underlying reasons of the laws)قواعدی در تأثیر علوم تجربی در استظهار از ادلۀ لفظی (با گرایش شناخت حکمت احکام)547663FAحسنعلیعلی اکبریانعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151103The relation between sciences and religion has been studied from different points of view, but it has not been studied much from the viewpoint of issues in ʾUsūl al-fiqh (the principles of the Islamic jurisprudence). In this paper, I will study the influence of empirical sciences on knowing the apparent meanings of the verbal evidence of the Quran and the tradition, replying on knowing the underlying reasons of the laws of sharia. I have sought to formulate these in terms of some rules. Some of these rules are as follows: the scientific interpretation can be accepted just in case it fits the type apparent meanings of the time when the law was issued; the new fitting is accepted in the case of the earlier apparent meaning without the new apparent meaning; the new apparent meaning is reliable because of the scientific result in addition to an error in the previous apparent meaning; and the new apparent meaning—which is based on scientific results—can deepen the previous apparent meaning.ارتباط علم و دین از زوایای مختلفی در فلسفه بررسی شده است، اما از منظر بحثهای اصول فقهی کمتر بدان توجه شده است. در این مقاله، تأثیر دادههای علوم تجربی در استظهار از ادلۀ لفظی قرآن و سنت با گرایش فهم حکمت احکام، بررسی و قواعد اصول فقهیِ آن بیان شده است. برخی از این قواعد که در این مقاله تبیین شدهاند عبارتند از: پذیرش تفسیر علمی به شرط مطابقت با ظهور نوعیِ زمان صدور، پذیرش تطبیق جدید برای ظهور پیشین بدون پیدایش ظهور جدید، اعتبار ظهور جدید ناشی از یافتۀ علمی همراه با کشف خطا در ظهور پیشین، و اعتبار ظهور ناشی از یافتۀ علمی همراه با تعمیق ظهور پیشین.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187220131222Knowledge and the Sensitivity Conditionنوزیک، معرفت و شرط حساسیت779664FAمهدیرعناییدانشجوی دکتری فلسفه تحلیلی، پژوهشگاه دانشهای بنیادی (IPM)، تهرانJournal Article20151103Appealing to counterfactual conditionals, Robert Nozick seeks to provide an alternative analysis of knowledge that is not only immune to Gettier-like counterexamples, but can also overcome other counterexamples faced by other alternative analyses of knowledge. In addition to the two conditions of truth and belief, Nozick's analysis has two counterfactual conditions, the most important of which is his third condition known in the literature as the sensitivity condition, leading to tremendous discussions. For example, Collin McGinn and Saul Kripke try to show that this condition is problematic for one or another reason. In this paper, I will show that there are some replies to the objections raised by McGinn and Kripke, but I will finally show that the sensitivity condition is implausible because of Kripke's counterexamples.رابرت نوزیک تلاش میکند با استفاده از شرطیهای خلاف واقع تحلیل بدیلی از معرفت ارائه دهد که نهتنها مصون از مثالهای نقض گتیهوار باشد، بلکه بتواند از عهده حل مثالهای نقضی که دیگر تحلیلهای بدیل هم از حل آنها عاجزند برآید. تحلیل او افزون بر دو شرط صدق و باور، دارای دو شرطی خلاف واقع است که مهمترین آنها، شرط سوم نوزیک، در مکتبهای فلسفی بهعنوان شرط حساسیت شناخته شده و مباحث فراوانی دربارۀ آن شکل گرفته است. از جمله، کالین مگین و سول کریپکی در مقالات جداگانهای کوشیدهاند نشان دهند که این شرط با مشکلاتی مواجه است که آن را ناپذیرفتنی میسازد. در این مقاله، پس از شرح نظریه برگزیدۀ نوزیک، به بیان انتقادهای مگین و کریپکی خواهم پرداخت و خواهم کوشید نشان دهم برخی از این انتقادها را نوزیک میتواند بهگونهای پاسخ دهد، اما نتیجه نهایی این است که دو مثال نقض کریپکی نشان میدهند شرط حساسیت پذیرفتنی نیست.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187220131222A Defense of Voluntarism against Rival Viewsدفاع از ارادهگرایی در برابر دیدگاههای رقیب9712065FAمهدیامیریانمهدی امیریان، دانشجوی دکتری فلسفه ذهن، پژوهشکده علوم شناختیJournal Article20151103Voluntarism seeks to distinguish volitional actions from the non-volitional ones. On this view, volition is a mental action related to beliefs and desires; and it is actualized, it cause an event or a chain of events in the world. The view is in contrast with views of philosophers such as Anscombe, Davidson, and Hornsby. In this paper, I will first introduce the rival views, and their differences. I will then go on to E. J. Lowe's voluntarism, showing that it can handle the problems rival views face. In the end, I will reply to some objections.ارادهگرایی نظریهای است که تلاش میکند اعمال ارادی را از غیر آن تفکیک کند. طبق این نظریه، ارادهکردن یک عمل اجرایی ذهن است که با باور و میل ارتباط دارد و اگر فعلیت یابد، سبب ایجاد رویداد یا سلسلهای از رویدادها در جهان خارج میشود. این دیدگاه در مقابل نظریههای کسانی مانند انسکوم، دیویدسن و هورنسبی که هر کدام نماینده اصلی یک اندیشه هستند قرار دارد. در این مقاله نخست به تبیین نظریههای رقیب پرداخته و وجه تمایز هر یک را با دیگری توضیح میدهم. در ادامه با تمرکز بر آرای جاناتون لو بهعنوان یکی از مدافعان نظریه ارادهگرایی، این دیدگاه را شرح داده و نشان میدهم هرکدام از نظریههای رقیب مشکلاتی دارند که تنها با اتخاذ دیدگاه ارادهگرایی میتوان بر آنها فائق آمد. در پایان به برخی از اعتراضها به این نظریه و پاسخهای ارائهشده اشاره میکنم.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187220131222Sayyid Murtaḍā's Iʾtizal; an Examination and a Critiqueاعتزالگرایی سید مرتضی؛ بررسی و نقد12114966FAحسینعلییوسف زادهدانشجوی دکتری شیعهشناسی و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.Journal Article20151103Some people like Khayyāṭ, ʾAshʾari, and Ibn Taymiyya have claimed that some Shiite scholars, such as Sayyid Murtaḍā, have been influenced by the theological (kalāmī) views of rationalist Muʾtazila. Some great scholars of Imamiyya such as Shaykh Mufīd have rejected this claim. In this paper, I will compare the views of two figures, the Shiite scholar, Sayyid Murtaḍā, and the Muʾtazila theologian, Qāḍī ʾAbd al-Jabbār, in order to show that Sayyid was not influenced by Muʾtazila in general and Qāḍī ʾAbd al-Jabbār in particular. Moreover, he has defended the original thoughts of Imamiyya, though he defended Imamiyya with the common theological methods of his own time. Sayyid Murtaḍā is alleged to have been a pupil of Qāḍī ʾAbd al-Jabbār, but considerable differences between these two figures can undermine this claim as well.از ادعاهایی که افرادی مانند خیاط، اشعری، ابنتیمیه و... درباره شیعه امامیه مطرح کردهاند، تأثیرپذیری عالمان این مکتب از جمله سید مرتضی از اندیشههای کلامی معتزلیان عقلگراست. اصل این ادعا را بزرگان امامیه همچون شیخ مفید و دیگران به طور کلی مردود دانستهاند. این مقاله به صورت جزئی به مصداق پرداخته و با بررسی دیدگاههای دو شخصیت تأثیرگذار، یعنی «سید مرتضی» از امامیه و «قاضی عبدالجبار» از معتزله، کوشیده است به اثبات رساند که وی نهتنها تحت تأثیر معتزله و به طور خاص قاضی عبدالجبار نبوده، بلکه در آرای خویش از خط اصیل شیعه امامیه متأثر بوده و از آن دفاع کرده است. با این تفاوت که تمام کوشش او بر اثبات آموزههای شیعی بهشیوۀ متکلمان عصر خویش متمرکز بوده است. از آنجا که شاگردی سید مرتضی نزد عبدالجبار از ادعاهای مطرح در زندگی وی است، اثبات عدم تأثیرپذیری وی از قاضی عبدالجبار میتواند در رفع کلی این اتهام نسبت به شیعه نیز کمک کند. به همین دلیل، با نشاندادن موارد اختلاف او با قاضی عبدالجبار در مسائل عمده کلامی در رفع این اتهام کوشیدهایم.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952187220131222Ibn Ṭufayl's Hayy b. Yaqẓān from Essentialist and Constructivist Points of Viewبررسی «حیّبن یقظان» ابنطفیل از منظر ذاتگرایی و ساختگرایی15017567FAذوالفقارناصریدانشجوی دکتری فلسفه دین و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (نویسندۀ مسئول).منصورنصیریاستادیار دانشگاه تهران، پردیس فارابی.Journal Article20151103There are two views, in the philosophy of religion, on whether or not there is a common core to religious experiences: essentialism and constructivism. Essentialists emphasize there being one or more common cores to all religious experiences in all religions. In contrast, constructivists hold that there is not any pure experience, all sorts of religious experiences being formed by the complicated process of the system of beliefs or conceptual structures. In Islamic philosophy after Ibn Sina, however, there is a kind of tradition of writing a story of 'Hayy b. Yaqẓān'. According to Ibn Ṭufayl's version of the story, if a human infant grows in an island isolated from other human beings, he might be able to develop monotheistic thoughts on the basis of his divine nature and his inner experiences. In this paper, we seek to show that the story of Hayy b. Yaqẓān has an essentialist color. Finally we criticize the story from a constructivist point of view.در میان فیلسوفان دین درباره وجودداشتن یا نداشتن هسته مشترک در تجربههای دینی دو دیدگاه مطرح است: ذاتگرایی و ساختگرایی. ذاتگرایان بر وجود یک یا چند هسته مشترک در همه تجربههای دینی بشر تأکید دارند. در مقابل، ساختگرایان معتقدند هیچگونه تجربه خالصی وجود ندارد و همه انواع تجربههای دینی از طریق فرایند پیچیده نظام باورها یا ساختار مفهومی شکل میگیرند. از سوی دیگر، در میان فیلسوفان اسلامی، تقریباً از زمان ابنسینا به بعد نوعی سنّت «حیّبن یقظاننویسی» رواج داشته است که بر اساس تقریر ابنطفیل از آن، اگر بنا به فرض، نوزاد انسانی از همان آغاز در جزیرهای قرار گرفته، بهتنهایی و به دور از انسانهای دیگر رشد کند، قادر خواهد بود بهتدریج با توجه به سرشت الهی و نیز تجربهها و مکاشفههای درونیاش، اندیشههای توحیدی را در خود بپروراند و انسانی موحّد گردد. در این مقاله، ضمن تبیین دو دیدگاه ذاتگرایی و ساختگرایی، نخست این ادعا مطرح شده است که داستان «حیّبن یقظان» با رویکردی ذاتگرایانه خلق شده است. آنگاه در ادامه با اشاره به بنمایههای ذاتگرایی در این داستان، به نقّادی آن از منظر ساختگرایی در تجربۀ دینی پرداختهایم.