دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197420140622Requirements of Periodization of the Islamic Civilizationبایستههای دورهبندی تمدن اسلامی93238FAعلیبیاتدانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20151021The Islamic Civilization is a distinguished period in the history of human civilization. Studying this civilization requires a periodization of it, since historical periodization aims at developments occurring in the essence of human society, and this helps historians to organize historical information, as it makes it possible to examine the processes and developments of historical events in different periods. This paper, aiming at a conceptual explanation, is an introduction to the requirements of periodization of the Islamic Civilization with respect to its significance, concept, necessity, criteria, and patterns.تمدن اسلامی یکی از دورههای ممتاز در تاریخ تمدن بشری است. لازمه تحقیق در این تمدن همچون هر تمدن دیگری دورهبندی آن است، زیرا دورهبندی تاریخی اساساً ناظر بر تحولاتی است که در اصل و متن حیات اجتماع بشری رخ میدهد <br />و دیگر اینکه این امر سبب نظامبخشی ذهن مورخان در تنظیم اطلاعات تاریخی شده، امکان بررسی و شناخت فرایند و روند تحولات رویدادهای تاریخی در دورههای مختلف را فراهم میسازد. این تحقیق به روش تبیین مفهومی درآمدی است بر بایستههای دورهبندی تمدن اسلامی از حیث اهمیت، مفهوم، ضرورت، معیارها و الگوها.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197420140622"Continuity" in the Islamic Civilization (Marshall Hodgson's View)«پیوستگی» در تمدن اسلامی (بررسی نظریۀ مارشال هاجسن)335839FAحبیب اللهباباییعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151021For Marshall Hodgson, the history of the Islamic Civilization is not an event, rather it is a chain of continuous events happening with a global harmony and historical continuity, enjoying a spirit among different cultures and nations and throughout historical periods. The continuity of historical events in the Islamic world does not amount to the interconnection of all events in the Islamic history and civilization. Indeed it is impossible to discover or create a detailed chain of key events in a study of a civilization. What Hodgson has in mind is a sort of a universal social model in every historical period and a type of historical continuity in light of one salient core element in the relevant temporal and spatial period. On such a view, all dimensions of a society should be considered all at once, but the core element of the events in every historical period should be pinpointed, other events being interpreted and explained in its light.از منظر هاجسن، تمدن اسلامی در گذشته مسلمانان نه یک سلسله رخدادهای گسسته از هم، بلکه زنجیرهای از حوادث بههمپیوسته است که در یک هماهنگیِ کلان و پیوستگی تاریخی رخ میدهد و برخوردار از یک روح در میان فرهنگها و ملتهای مختلف در دورههای تاریخی است. پیوستگی تمدنی در هر دوره همواره در پرتو یک عنصر برجسته در آن دورۀ زمانی و مکانی شکل میگیرد. با وجود اینکه این عنصر و یا عناصر هویتبخش در گذشته تمدن اسلامی متغیر و متنوع بوده، ولی همه مسلمانان دارای عناصر مشترکی نیز بودهاند که پیوستگی در تمدن گذشتۀ مسلمانان را موجب گشته است. مهمترین و برجستهترین این عناصر، قرآن بهمثابه یک متن ایمانی مشترک، پیامبر اسلام بهعنوان یک الگوی جامع در مقیاس اجتماعی و تمدنی و ذهنیت و عقلانیت ایمانی و اجتماعی مشترک میان مسلمانان بوده است. در این مقاله تلاش شده است نظریه تمدنی هاجسن از منظرهای مختلف تبیین و بررسی گردد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197420140622In Search of an Islamic Modernity (A critique of Said Nursi's view of civilization)در جستوجوی مدرنیته اسلامی598740FAرسولنوروزی فیروزعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151021The relation between the level of analysis and ijtihad (that is, theorization) is a significant issue in social sciences. In this paper I seek to show that there is a particular relation between the level of analysis and ijtihad, and the employment of any level of analysis will affect the outputs of ijtihad or theorization. Indeed, it is the level of analysis that specifies the importance and priority of certain issues for the thinker and mujtahid. In this paper, the explanation of the relation between the two does not count as a theoretical, foundational matter; rather it is a matter of actions and behaviors or practical outputs emerging from the relevant views. As a case study, I focus on views of Said Nursi—known as Badi’al-Zaman, a well-known Turkish scholar—regarding the relation between Islam and the West, and the ways out of the problems caused from their civilizational encounter. One thesis of the paper is that since Said Nursi considers the problem of the Islam-West encounter with a civilizational approach, he gives a center-stage to the project of "Islamic modernity" or "Quranic civilization".رابطه میان سطح تحلیل و اجتهاد (به معنای نظریهپردازی) از موضوعات مهم در علوم اجتماعی است. در این نوشتار تلاش میشود نشان داده شود که میان سطح تحلیل و تفکر و اجتهاد رابطهای خاص وجود دارد و استفاده از هر سطح تحلیل بر استنباطها و بروندادهای اجتهادی تأثیرگذار خواهد بود. اساساً این سطح تحلیل است که میزان اهمیت و اولویت مسائل را برای متفکر و مجتهد مشخص میکند. در این مقاله، مقام تبیین رابطه این دو، مقام معطوف به مباحث نظری و مبنایی نیست، بلکه مقام معطوف به کنش و رفتار یا بروندادهای عملی است که در ضمن بررسی آرا و فتاوی نمایان میشود. برای مطالعه موردی، آرای علامه بدیع الزمان سعید نورسی ـ از عالمان مشهور ترکیه ـ در باره رابطه میان اسلام و غرب و در نهایت راه برونرفت از معضلات ناشی از مواجهه این دو حوزه تمدنی در دوره معاصر انتخاب شده است. بنابراین، فرضیه فرعی این نوشتار آن است که چون سعید نورسی با رویکرد تمدنی به مسئله مواجهه اسلام و غرب مینگرد، پروژه «مدرنیته اسلامی» و یا «تمدن قرآنی» و چگونگی دستیابی بدان را وجهه همت خود قرار داده است.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197420140622A Study of the Basic Concepts of the Islamic Civilization in Malik b. Nabi's Viewبررسی کلی مفاهیم پایۀ تمدّن اسلامی در اندیشۀ مالک بن نبی8811641FAنجفعلیمیرزاییعضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه.Journal Article20151021Studies of the Islamic thoughts with a civilizational approach should count as the highest level of introducing Islam with a rational, pragmatic and objectifying attitude. According to Mālik b. Nabī, major crises in the Islamic world, and even in humanity in general, are of civilizational sorts, and the way out of such crises and retrogressions in theory and practice is to reconstruct the civilizational ideas and objectivities in the Islamic world. An analysis of b. Nabī's ideas reveals that the civilizational model not only expresses the objective form of Islam, but also the way thinkers and scholars understand it. Much of this paper is concerned with capacities of b. Nabī's thoughts for, and its relations with, the civilizational infrastructures and structures of the Islamic Revolution of Iran. In this paper, with an appeal to Mālik b. Nabī's thoughts, I explicate the most important basic concepts of the Islamic civilization studies in Mālik's view and show that his civilizational views are effective to help Islamist currents out of their intellectual and practical challenges with respect to civilization.بررسیهای اندیشه اسلامی با رویکرد تمدنی را باید عالیترین سطح طرح اسلام با گرایش عقلانی، عملگرا، کارامد و عینیتساز بهشمار آورد. به باور مالک بن نبی بحرانهای اصلی جهان اسلام و بلکه بشریت از جنس تمدنی است و راه برونرفت از این بحرانها و عقبماندگیها در عرصه نظر و عمل جز بازسازی نگرهها و عینیتهای تمدنی در جهان اسلام نیست. تحلیل نگرههای ابن نبی این حقیقت را روشن میسازد که الگوی تمدنی نهتنها بیانگر صورت عینی اسلام، بلکه نشان نوع تفکر و فهم عالمان از دین نیز هست. بخشهای مهمی از این مقاله به تبیین ظرفیتها و مناسبات اندیشه این فیلسوف تمدن با زیرساختها و ساختارهای تمدنگرای انقلاب اسلامی ایران اختصاص یافته است. در این مقاله، تلاش میشود با توصیف و تحلیل اندیشههای مالک بن نبی، مهمترین مفاهیم مبنایی مطالعات تمدنی اسلامی مالک و کارامدی اندیشههای تمدنی وی برای برونرفت جریانهای اسلامگرا از چالشهای فکری و عملی حوزه تمدن به اثبات برسد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197420140622Reasoning and Piety in the Realm of Civilization From Javadi Amoli's viewتعقّل و تدیّن در ساحتهای تمدّن از منظر حکیم متألّه جوادی آملی11714342FAمهدیامیدیاستادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی;Journal Article20151021A genuine, perfect civilization is a result of all-encompassing progress in a society, the rule of discipline and power, the establishment of sustainable security, the development of sciences and technologies, appropriate distribution of environmental facilities, the development of moral and spiritual traditions and the prevalence of rationality and justice in different aspects of the society in order to secure the human prosperity. According to Javadi Amoli, civilization, so understood, can only be obtained in light of the harmony between "divine and innate religion" and "different levels of reasoning", and it is only the "pious person" who can organize and determine civilization-making elements on the axis of "religious science" and in terms of "divine project", by understanding the four relations governing him, harmonizing the reason and the religion, subjecting his thoughts, words and acts to reason, religion, and the prevalence of his innate essence over the nature. In this paper, I will provide the details of this view.تمدن متعالی و راستین برایند پیشرفت همهجانبه ساحتهای جامعه، حاکمیت نظم و اقتدار، برقراری امنیت پایدار، رشد علم و فنآوری، توزیع متناسب شرایط محیطی، گسترش سنتهای اخلاقی و معنوی و سریان عقلانیت و عدالت در عرصههای مختلف اجتماعی با هدف تأمین سعادت انسان است. این تعریف از تمدن از منظر استاد جوادی آملی جز در سایه هماهنگی «دین الهی و فطری» و «سطوح مختلف خردورزی» قابل دستیابی نخواهد بود و تنها «انسان متأله» است که میتواند با درک روابط چهارگانه حاکم بر خود، هماهنگسازی عقل و نقل، سپردن زمام افکار، گفتار و رفتار به عقل و نقل و امامت فطرت بر طبیعت، عناصر و عوامل تمدنزا را بر محور «علم دینی» و در چارچوب «برنامه الهی» منتظم ساخته و تعیّن بخشد. مقاله حاضر، به بیان تفصیلی این دیدگاه و تحلیل و بررسی آن میپردازد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197420140622The "Cooriginality of Religion and Civilization"; the Foundation of Sayyed Hossein Nasr's Civilizational Ideasهمزادی دین و تمدن؛ بنمایه انگارههای تمدنی سیدحسین نصر14417343FAعباسحیدری پوردانشآموخته حوزه علمیه قمJournal Article20151021This paper reviews the civilizational ideas of Sayyed Hossein Nasr in its most general form, without considering any particular civilization. However, the paper is concerned with evaluating the possibility of referring these ideas to a central idea I call "cooriginality of religion and civilization". Determining the place of civilization in human life from Nasr's viewpoint, I introduce his general civilizational theory, that is, cooriginality of religion and civilization, and then I deal with some outcomes of this theory with respect to the meaning of presence in, and belonging to, a civilization, the force leading a civilization forwards, the way civilizations are founded and revived, the definition of civilization and its compatibility of the theory of cooriginality, the division of civilizations, and inter-civilizational relations. Moreover, some other significant aspects such as plural manifestations within a civilization are also considered. Finally, I show that while we can refer Nasr's civilizational ideas to the cooriginality claim, there are ambiguities in this claim making troubles for some outcomes and generalizations.این نوشتار گزارشی از انگارههای تمدنشناسانه سیدحسین نصر در کلیترین برش آن و بدون لحاظ تمدنی خاص است. درعینحال، امکانسنجی ارجاع این انگارهها به انگاره یا نظریهای مرکزی به نام همزادی دین و تمدن را عهدهدار است. در این راستا، پس از معلومکردن جایگاه تمدن در حیات بشر از دیدگاه نصر، نظریه کلان تمدنشناسانه وی، یعنی همزادی دین و تمدن را معرفی میکند و سپس به برخی نتایج حاصل از این نظریه درباره معنای حضور در یک تمدن و تعلق به آن، نیروی پیشبرنده تمدن، چگونگی تأسیس و احیای تمدنها، تعریف تمدن و ملائمت آن با نظریه همزادی، تقسیم تمدنها و ارتباطات بیناتمدنی نیز میپردازد. ضمن آنکه برخی جنبههای مهم دیگر مانند بررسی جلوههای متکثر درون یک تمدن را نیز بررسی میکند. در نهایت، مشخص شده است که بهرغم امکان ارجاع نگاههای تمدنشناسانه وی به مدعای همزادی دین و تمدن، این مدعا ابهامهایی دارد که اخذ برخی نتایج و تعمیمها از نظریه را دچار مشکل میسازد.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197420140622Engineering the Islamic Civilization from Sayyed Monir al-Din al-Hossayni al-Hashemiمهندسی تمدن اسلامی از منظر سید منیرالدین حسینی الهاشمی17419744FAمصطفیجمالیعضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامیJournal Article20151021In the civilizational thoughts of Sayyed Monir al-Din al-Hossayni al-Hashemi, civilizations provide the grounds for the relation between a human person and the society as well as nature, and this relation requires the presence of the civilization both in the way humans and socities affect the nature and the way the latter affects the former. Of course, relations and dimensions of a social life can only count as civilizational when they are institutionalized. For a civilization to be Islamic is for the religion to systematically be present in all areas of the civilizational-social life. A system of concepts (fundamental, strategic and practical concepts), social structures, and civilizational products (according to which the need-satisfaction process is manipulated) are the essential infrastructures of a civilization according to which social ethics and the style of life are formed. Though the Western materialist civilization has managed to form its civilizational requirements on the basis of its foundations and purposes, it is doomed to fail because of its materialist tendencies. According to Sayyed Monir al-Din's civilizational thoughts, in order to realize the Islamic civilization we have to acquire a network of sciences as well as civilizational structures and products on the basis of foundations, doctrines and goals of Islam. Accordingly, in the network of Islamic sciences—which is the core of the Islamic civilization—we need to acquire three layers of strategic and practical sciences, and they have to exhaust the theoretical infrastructure of the Islamic civilization with perfect theoretical harmony. The three theoretical layers are the jurisprudence (fiqh) of guardianship or patronage, applied Islamic sciences, and Islamic models of managing the society.در اندیشه تمدنی سید منیر الدین حسینی الهاشمی، تمدن بسترساز ارتباط انسان با جامعه و طبیعت است و لازمه این ارتباط حضور تمدن هم در نحوه تأثیر انسان و جامعه بر طبیعت و هم در نحوه تأثیر طبیعت بر انسان و جامعه است. البته مناسبات و ابعاد حیات اجتماعی آنگاه وصف تمدنی مییابند که نهادینه شده باشند. اسلامیبودن تمدن به معنای جریان روشمند دین در تمامی حوزههای حیات تمدنی ـ اجتماعی بشر است. نظام مفاهیم (مفاهیم بنیادی، راهبردی و کاربردی)، ساختارهای اجتماعی، محصولات تمدنی (که بر اساس آن جریان نیاز و ارضا مدیریت میشود)، زیرساخت اساسی یک تمدن است که بر اساس آن اخلاق اجتماعی و سبک زندگی شکل میگیرد. تمدن مادی غرب اگرچه توانسته است مبتنیبر مبانی و اهداف خود لوازم تمدنی خود را شکل دهد، ولی بهدلیل جهتگیری مادیاش تمدنی رو به افول است. بر اساس اندیشه تمدنی سید منیرالدین، بهمنظور تحقق تمدن اسلامی میبایست مبتنی بر مبانی، آموزهها و اهداف اسلام ناب هم به شبکه علوم و هم به ساختارها و هم فراوردههای تمدنی دست یافت. بر این اساس در شبکه علوم اسلامی که هسته تمدن اسلامی است، دستیابی به سه لایه از دانشهای راهبردی و کاربردی ضرورت دارد که در هماهنگی نظری کامل باید زیرساخت نظری تمدن اسلامی را تمام کنند. این سهلایه نظری فقه سرپرستی، علوم اسلامی کاربردی و مدلهای اسلامی اداره جامعه هستند.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)نقد و نظر1062-8952197420140622The Nature of Civilization and the Process of Civilization-Making in the Islamic Republic of Iran (Ayatollah Khamenei's View)تمدن نوین اسلامی در اندیشه آیتالله خامنهای (چیستی و چگونگی تکامل تمدنی جمهوری اسلامی ایران)19823746FAمحمدرضابهمنیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20151026Many world thinkers maintain that Ayatollah Khamenei is an intellectual character in the Islamic world and the international community much more than he is a political leader in an Islamic country. Among intellectual issues and problems of the Islamic Republic of Iran and of the Islamic world, his views about the new Islamic civilization takes a center-stage. In this paper, I seek to extract his "universal geometry of the civilizational thought" with an appeal to his speeches from 1989 through 2015 with the method of fundamental conceptualization. Though there is no doubt that any of the concepts and conceptual categories referred to in this paper can be examined independently, the paper is focused on the general structure and the outlines of Ayatollah Khamenei's civilizational thoughts. Thus three sections of the paper are as follows: an examination of the possibility or impossibility of the new Islamic civilization, the concept (or nature) of the new Islamic civilization, and the creation of the new Islamic civilization. In the third section, concerning how to realize the new Islamic civilization from Ayatollah Khamenei's view, I have considered the following categories: (a) prerequisites of the formation of the Islamic civilization, (b) stages of the formation of the Islamic civilization, (c) requirements of achieving the Islamic civilization. It is noteworthy that because of the objectivist feature of Ayatollah Khamenei's civilizational thoughts, the issues in this paper have a concrete nature regarding the civilizational movement of the Islamic Republic of Iran.بسیاری از اندیشمندان و شخصیتهای علمی و فکری جهان، بر این عقیدهاند که رهبری معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای، پیش از آنکه رهبر سیاسی یک کشور اسلامی باشد، یک شخصیت علمی برجسته در جهان اسلام و عرصه بینالملل است. در میان موضوعات و مسائل فکری جمهوری اسلامی ایران و فراتر از آن مسائل <br />جهان اسلام، اندیشهها و دیدگاههای ایشان در موضوع تمدن نوین اسلامی، از جایگاه ویژهای برخوردار است. در این مقاله کوشیدهایم با استناد به بیانات و سخنرانیهای ایشان در دوره زمانی سالهای 1368 تا 1394 و با بهرهگیری از روش مفهومسازی بنیادی، «هندسه کلان اندیشه تمدنی» ایشان را استخراج و توصیف کنیم. اگرچه بیتردید هرکدام از مقولههای مفهومی اشاره شده در این نوشتار بهتنهایی ظرفیت بررسیها و نگارشهای جداگانه دارند، این مقاله بر ساختار کلی و رئوس اصلی تشکیلدهنده اندیشه تمدنی آیتالله خامنهای متمرکز شده است. از اینرو، سه <br />بخش اصلی مقاله عبارتند از: (1) بررسی امکان یا امتناع تمدن نوین اسلامی؛ <br />(2) مفهومشناسی (چیستی) تمدن نوین اسلامی؛ (3) ایجاد و تکوین تمدن نوین اسلامی. در بخش سوم که به چگونگی رسیدن به تمدن اسلامی میپردازد، مقولههای زیر بررسی شدهاند: الف) پیشنیازهای شکلگیری تمدن اسلامی؛ ب) مراحل تکوین تمدن اسلامی؛ ج) الزامات رسیدن به تمدن اسلامی. گفتنی است بهدلیل ویژگی عینیتگرایانه اندیشه تمدنی آیتالله خامنهای، مباحث این مقاله، ماهیت انضمامیِ ناظر به حرکت تمدنی جمهوری اسلامی ایران را نیز دارد.