2024-03-29T04:13:57Z
https://jpt.isca.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4610
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1398
24
93
امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره؛ جریانی نویافته در تاریخ تفکر امامیه نخستین
محمدتقی
سبحانی
سیداکبر
موسوی تنیانی (نویسنده مسئول)
این پژوهش در پی یافتن سرنخهایی از امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره است و با این پرسش اصلی دنبال میشود که خط فکری هشام بن حکم چرا و چگونه در بصره تداوم پیدا کرد. به نظر میرسد پس از آنکه هشام بن حکم و شاگردانش در بغداد مورد تعقیب و آزار دستگاه خلافت عباسی قرار گرفتند، برخی از شاگردان هشام همچون علی بن اسماعیل میثمی و حکم بن هشام بن حکم به دلیل رونقداشتن گفتگوهای کلامی در شهر بصره و نیز دوری آن شهر از مرکز خلافت عباسی، برای ادامه فعالیتهای کلامی خویش به آن سامان مهاجرت کردند. آنها در راستای پیگیری اندیشههای کلامی خود، بیشتر با گروه فکری معتزله درگیری علمی داشتهاند و از سوی دیگر مخالفت برخی از امامیان بصره با آنان نیز در خور توجه است. با توجه به مخالفتهای برونمذهبی و درونمذهبی، این جریان پس از حضور کوتاهمدت و فعالیتهای تأثیرگذارش در بصره به محاق رفت. البته هرچند تاکنون تصور روشنی از حضور این جریان در بصره وجود نداشته است، اما در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که خط کلامی پیرو هشام در اواخر سدۀ دوم و نیمه سدۀ سوم هجری در بصره فعال بودهاند.
کلام امامیه
جریان کلامی
هشام بن حکم
معتزله
بصره
2019
03
21
5
30
https://jpt.isca.ac.ir/article_67090_0f9739b498bbcfdcb9acec7f61332a69.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1398
24
93
بررسی نقش جبرئیل در نزول لفظی وحی از منظر عرفان اسلامی
اصغر
آقائی (نویسنده مسئول)
حسین
اترک
محسن
جاهد
این مقاله پس از آنکه بهاجمال دیدگاههای مطرح در حقیقت نزول وحی را بیان میکند، بر اساس اندیشههای عرفانی در تحلیل و بیان مراتب هستی و تجلّی حق در این مراتب، بیان میکند که قرآن کریم نیز ضرورتاً منفصل از مراتب پیشین هستی نیست و در هر مرتبهای متناسب با آن مرتبه، حضور دارد؛ ازاینرو از مرتبه «عنداللهی» و «ام الکتابی» تا مرتبه مادی، متناسب با هر مرتبهای، به صورت اجمال یا تفصیل حضور دارد. بهطبع اولین حضور تفصیلی قرآن به صورت لفظی بر اساس مراتب هستی، در عالم مثال خواهد بود؛ عالمی که عوارض ماده را دارد، بدون آنکه اصل ماده را داشته باشد. این مقاله بر اساس وحی رسالی و جایگاه جبرئیل در این وحی، معتقد است چون صورتهای عالم مثال نزد فرشته وحی حاضر است و او فرشتهای است که «تنزیل قرآن» به او نسبت داده شده است، این نسبت، نسبتی حقیقی است و از حضور فعال وی در این تنزیل حکایت دارد و آن صورتبخشی الفاظ قرآن در مرتبه خیال منفصل و خیال متصل و تنزیل آن در قلب نبی است.
جبرئیل
نزول گزارهای وحی
تنزیل لفظی وحی
وحی رسالی
2019
03
21
31
54
https://jpt.isca.ac.ir/article_67091_0a334da438f9edb5d268a57ec214a2f0.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1398
24
93
غزالی در کشاکش وحدت و تشخّص
حسین
وفاپور
در برداشت از مفهوم خدا میان متفکران مسلمان با طیف گستردهای از «نگاه شخصوار» در میان اشعریون تا «اندیشه وحدت وجودی» در میان فیلسوفان و عارفان مواجه هستیم. غزالی در دو دورۀ مختلف فکریاش، دو اندیشه کاملاً متفاوت از مفهوم خداوند ارائه داده است. درواقع ما در اندیشه غزالی شاهد یک کشاکش درونی میان دو طیف تفکر یعنی تشخص وجود و وحدتگرایی هستیم. غزالی از یکسو بهعنوان متفکری راستکیش در سنت کلامی اشعری، مفهومی از خداوند و صفات او مطابق با کلام اشعری ارائه میدهد، ولی همو پس از تطور فکری و تجدیدنظر در برخی اندیشههایش، از نگاه صرف کلامی و اشعری به نگاه وحدت وجودی عارفان متمایل شده است. وی با تحلیلی افلاطونی، مفهومی وحدت وجودی از خداوند ارائه میدهد. این تغییر نگاه افزون بر آنکه بر نگاههای عارفان و فیلسوفان بعدی اثر گذارده است، نشان میدهد که هرچه نگاه یک متکلم یا فیلسوف متأله به ذوق عرفانی نزدیکتر شود، از درک شخصوار از خدا فاصله گرفته و به برداشت وحدت وجودی از مفهوم خدا نزدیکتر خواهد شد و این تغییر در دیگر اندیشههای متفکر نیز اثر خواهد داشت.
غزالی
مفهوم خدا
تشخص وجود
وحدت وجود
مشکوة الأنوار
2019
03
21
55
77
https://jpt.isca.ac.ir/article_67092_54c7082af4cd76f5efea35006794f97e.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1398
24
93
چگونگی پیوند اخلاق با دین در فلسفه استعلایی کانت
حبیبالله
کاظمخانی
کانت در زمره فیلسوفانی است که به دلیل موضعگیری ویژهاش در رابطه اخلاق و دین جایگاه ممتازی یافته است. این موضع کانت که اخلاق، مستقل از دین میتواند تکالیف اخلاقی را شناسایی کند و همین اخلاق خودبنیاد لزوماً به دین رهنمون میشود، سبب گردیده است متهم به تناقضگویی شود و حکم به وجود تعارض میان الهیات و اخلاق در فلسفه وی داده شود. نگارنده در نوشتار حاضر ضمن گزارش، شرح و تبیین چگونگی پیوند اخلاق و دین در چارچوب فلسفه استعلایی، کوشیده است نشان دهد که چنانچه موضع کانت در این زمینه در چارچوب نظام فلسفی ویژه وی و با در نظر گرفتن برخی ملاحظههای دیگر تحلیل و ارزیابی شود، رویکرد بهظاهر دوگانۀ کانت در قبال رابطه اخلاق و دین به موضعی واحد و سازگار مبدّل میگردد؛ به بیان دیگر، وی با دادن معنای جدید به دین و قائلشدن به منشأ واحدی برای اخلاق و دین میکوشد دغدغههای دینی، اخلاقی و معرفتشناسی خود را در یک نظام فلسفی جمع کند.
خیر اعلی
پیوند دین و اخلاق
جاودانگی نفس
خدا
کانت
2019
03
21
78
100
https://jpt.isca.ac.ir/article_67093_e7cbecab02951b6272de823d87dc7031.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1398
24
93
نقش هستیشناسی شهودی، ساختمندی و تمثیل در تخیل خلاق علمی
احمد
عبادی(نویسنده مسئول)
عمار
اسحاق
این مقاله تحلیلی بر تخیل خلاق علمی بهعنوان مهمترین عامل پیشرفت علم بر مبنای الگوهای نظری و نتایج تجربی علوم شناختی ارائه میدهد. بیشتر استنتاجهای استقرایی انسان با مناسبات هستیشناسی شهودی عجین است؛ یعنی از راه استدلال بهدست نیامدهاند. هستیشناسی شهودی یک مجموعۀ محدودِ مقولهبنیاد است که چارچوبهای نظری را شکل میدهد. خلاقیت علمی با انتظارات هستیشناختیِ پیشین ساختمند شده است و بنابراین پیشرفت علم در گرو جدایی مسیر از هستیشناسی شهودی است. تمثیلها ابزار معرفتیِ قدرتمندی جهت غلبۀ دانشمندان بر محدودیتهای یادشده است، اما تمثیلها نیز تحت تأثیر هستیشناسی شهودیاند؛ زیرا دانشمندان در محدودۀ ذهن خود از تمثیل استفاده میکنند. استفاده از دانش موجود در خلاقیت، تخیل ساختمند است، پس پیشرفت علم براساس معرفتهای موجود است و عملِ تولید انگارههای خلاقانه به یک شیوه است: ایجاد خلاقانۀ اکتشاف یا اختراع جدید از بعضی مفاهیم آشنا. رابطۀ مشاهده و نظریه در علم برمبنای ساختار فوق از طریق تخیل خلاق برقرار میشود، نه تعمیم الگوهای موجود.
هستیشناسی شهودی
تمثیل
خلاقیت
تخیل علمی
تخیل ساختمند
2019
03
21
101
126
https://jpt.isca.ac.ir/article_67094_ba9c99f9b79d30e64b4d86dbaf7e00f3.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1398
24
93
نقد و تحلیل نظریۀ ساختشکنی دریدا در فهم متون
محمد
آهی(نویسنده مسئول)
محمد
طاهری
فهم متون از مهمترین مباحث مطرح در حوزۀ علوم انسانی و از دغدغههای اصلی صاحبنظران بوده است. ژاک دریدا با طرح راهبرد ساختشکنی، جریان نوی را در این عرصهایجاد کرد. او با زیرساخت فکری برگرفته از هستیشناسی مارتین هایدگر، هرمنوتیک حاکم بر اندیشههای فیلسوفان غرب را بهچالشکشید. نیز با تردیدافکنی در دستهبندیها و قوانین زبانشناسانه از قبیل دالّ، مدلول، نشانه، تمایز، کلاممحوری و آوامحوری به این نتیجه رسید که هر دالّ میتواند مدلولهایی متفاوت داشته باشد. او بزرگترین مانع در فهم متون را ساخت خود متون میدانست؛ ازاینرو بدون ارائه هیچ دلیل علمی و عقلی با اندیشههای هوسرل در پدیدارشناسی و آرای لویاشتراوس در ساختارگرایی و نیز آرای سوسور در نشانهشناسی به مخالفت برخاست و نتیجه گرفت که با وجود دلالت بیپایان نشانهها بر یکدیگر، زمینۀ جدایی دالّ همیشهدلالتگر از مدلول پیوستهغایب فراهم میشود؛ از همینرو نتیجه گرفت که دستیابی به یک فهم قطعی و حقیقی از متون غیرممکن است. در این مقاله کوشیدهایم به تحلیل انتقادی این نظریه به روش توصیفی ـ تحلیلی بر مبنای تعقّلی ـ منطقی بپردازیم و درستی یا نادرستی آن را به بحث گذاریم.
هرمنوتیک
ساختشکنی
ساختارگرایی
فهم متون
ژاک دریدا
2019
03
21
127
149
https://jpt.isca.ac.ir/article_67095_95597e2dad3daedaa4d50d762a4af71f.pdf
نقد و نظر
نقد و نظر
1062-8952
1062-8952
1398
24
93
بررسی انتقادی صورتبندی مادیانگارانۀ «بیکر» از زندگی پس از مرگ
طاهره
احمدی بهاران (نویسنده مسئول)
مهدی
غیاثوند
در پاسخ به پرسش متافیزیکی امکان زندگی پس از مرگ، برخی امکان زندگی پس از مرگ را با مادیانگاری سازگارتر مییابند تا مجردانگاری. لین بیکر از مشهورترین فیلسوفان دین معاصر است که از این ایده دفاع کرده و با بهکارگیری تعبیر «تقوم»، برای صورتبندی آن تلاش کرده است؛ اما تلاش او واکنشهایی را برانگیخته است. برخی از مخالفان، مشکل اصلی دیدگاه او را ناسازگاری درونی ایدههای او میدانند که در طرح کلی او برای پاسخگویی به مسئله زندگی پس از مرگ نقشی محوری بر عهده دارد؛ یعنی ایده «وحدت بدون اینهمانی». این مقاله در مسیری نزدیک و نه منطبق بر این خط انتقادی حرکت میکند. نشاندادن اینکه تأکید بر وحدت و همزمان نفی اینهمانی، علیالاصول ناسازگارند، هدف این مقاله نیست؛ بلکه نویسندگان در پی آناند که نشان دهند ایده «وحدت بدون اینهمانی» یا مادیانگاری غیرتحویلی فارغ از اینکه علیالاصول قابل دفاع هست یا خیر، در عمل با بهکارگیری مفهوم تقوم توسط بیکر، صورتبندی روشنی نمییابد؛ بنابراین طرح کلی بیکر بهشدت ابهام دارد. در بخش پایانی مقاله، کوشیدهایم با لحاظ امکانهای مفهومی در ادبیات جاری متافیزیک معاصر، بهویژه مفهوم تحقق، راههای برونرفت از ابهام را بررسی کنیم.
زندگی پس از مرگ
تقوم
منظر اول شخص
مادیانگاری
لین بیکر
2019
03
21
150
167
https://jpt.isca.ac.ir/article_67096_a869b35e2ed606a7155166a2daa14eed.pdf