TY - JOUR ID - 73123 TI - بازخوانی نمایشنامۀ پایان بازی اثر ساموئل بکت بر اساس اصول اگزیستانسیالیسم JO - نقد و نظر JA - JPT LA - fa SN - 1062-8952 AU - انصاری, محمدباقر AU - کامیابی مسک, احمد AU - اسلامی, شهلا AD - دانشجوی دکترای فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد مدعو گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق الهیات وعلوم سیاسی، واحد علوم وتحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران استاد دانشکده هنرهای نمایشی وموسیقی ، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، ایران AD - استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 27 IS - 108 SP - 173 EP - 200 KW - بکت KW - پایان بازی KW - اگزیستانسیالیسم KW - انتخاب KW - آزادی KW - مسئولیت DO - 10.22081/jpt.2022.64718.1976 N2 - اگزیستانسیالیسم مکتبی فلسفی است مبتنی بر آزادی، انتخاب و مسئولیت که در پی رسیدن به تعریفی برای اصالت بشر است. این نگرش فلسفی در نمایشنامه‌های ساموئل بکت، نویسندۀ فرانسوی ایرلندی‌تبار سدۀ بیستم و برندۀ جایزۀ نوبل ادبی 1969م، ازجمله پایان بازی بازتاب یافته است. بکت موضع سیاسی چپ یا راست نداشت و همواره مستقل بود. او دربارۀ آثارش سخن نمی‌گفت؛ ازهمین‌رو هرکس از دید خود، آثارش را تفسیر می‌کند و برخی که شناخت درستی از او ندارند، بکت را انسانی مأیوس و آثارش را مبهم می‌انگارند. مقاله حاضر با تکیه بر روش کتابخانه‌ای، توصیفی و تحلیلی، در صدد است نشان دهد که بکت در نمایشنامۀ پایان بازی با توصیف موقعیت انسانی، به دنبال نقد ایستایی، رکود و انفعال آدمی است. بیشتر انسان‌ها در عین آزادی، از اندیشیدن، تلاش در جهت پیش‌بردن جامعه و پذیرفتن مسئولیت گریزانند؛ بدون هیچ اراده‌ای، میلی به شدن و تغییر زندگی خود و دیگران ندارند و با تنبلی و ناآگاهی، پذیرای استثمار و استعمار می‌شوند. بکت همچون دیگر اگزیستانسیالیست‌ها، رستن و رهایی آدمی را در خودسازی، بیداری و قدرت اراده و انتخاب می‌داند. UR - https://jpt.isca.ac.ir/article_73123.html L1 - https://jpt.isca.ac.ir/article_73123_bc32fc29bd8e26bb4f87e6c432a00f3e.pdf ER -