دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
20
77
2015
03
21
کلام امامیه پس از دوران حضور؛ نخستین واگراییها
4
28
FA
سیدعلی
حسینی خضرآباد
محقق پژوهشگاه قرآن و حدیث
sahz.whc@gmail.com
محمدتقی
سبحانی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی
sobhani.mt@gmail.com
با افول مدرسه کلامی امامیه در کوفه از نیمه سده سوم هجری، گروهی از متکلمان امامی و معتزلیان شیعهشده که چندان به نام شناخته نیستند، نمایندگی کلام امامیه را بر عهده گرفتند و با گرایش به اندیشههای معتزله از کلام امامیه در دوران حضور فاصله گرفتند. این پژوهش با تکیه بر مقالات الاسلامیین ابوالحسن اشعری ـ تألیف دهه آخر سده سوم ـ برخی از اندیشههای کلامی این جریان فکری را بازیابی کرده و رویکرد متکلمان مدرسه بغداد از نوبختیان را که تقریباً معاصر این گروه هستند تا عصر شیخ مفید و سید مرتضی بررسی میکند. نتیجه آنکه بهسبب همرأیی این جریان در بسیاری از موضوعهای کلامی با معتزله و رویگردانی از جریان رسمی کلام امامیه نخستین، در ادامه متکلمان مدرسه بغداد به اندیشههای آنان واکنش متفاوتی نشان میدهند و سرانجام در عصر سید مرتضی کلام امامیه بهکلی با این اندیشهها همراه میشود.
شیخ مفید,سید مرتضی,اشعری,معتزله امامی,مقالات الاسلامیین,مدرسه بغداد
https://jpt.isca.ac.ir/article_4360.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_4360_4a13610448301826cab6fcdadefe519e.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
20
77
2015
03
21
مدرسه کلامی ری
29
53
FA
سیدجمال الدین
موسوی
پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث
sjm900979@yahoo.com
کلام امامیه به لحاظ تاریخی در مدرسههای مختلف قابل بررسی است. تا سده پنجم هجری دو مدرسه کلامی قم و بغداد در جامعه شیعی مطرح بودند که به مرور زمان مدرسه بغداد به قرائت رسمی تشیع در محافل علمی بدل شد. پس از درگذشت شیخ طوسی، بسیاری از شاگردان وی و سید مرتضی به منطقه ری مهاجرت کردند و زمینه را برای پیدایش یک مدرسه کلامی جدید فراهم ساختند. متکلمان ری را در سه طبقه میتوان بررسی کرد که تفاوت آرای کلامی آنان با مدرسه بغداد در نسل اخیر آنان کاملاً محسوس است. تأکید بر مسئله امامت همانند مدرسه بغداد و تعامل فکری با اندیشمندان متأخر معتزلی از شاخصههای این مدرسه کلامی است.
تشیّع,علم کلام,مدرسه کلامی ری,مدرسه بغداد,منتجب الدین
https://jpt.isca.ac.ir/article_4361.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_4361_5a2a6df4a4d71f3233c1df62ccbfbea5.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
20
77
2015
03
21
نوبختی، متکلمی اندیشمند و نوآور
54
80
FA
سعیده السادات
نبوی
دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه قم
s.nabavi2014@gmail.com
ابو اسحاق ابراهیم بن نوبخت از متکلم ـ فیلسوفانی است که درباره تاریخ زندگانی او اختلاف نظر بسیار است. در این مقاله، با شواهد گوناگونی نشان داده میشود که نوبختی اندیشمند معاصر سید مرتضی و ابوالحسین بصری است. همچنین تلاش میشود با مقایسه آرای او با سید مرتضی از متکلمان متقدم و نیز علامه حلّی از متکلمان متأخر، تأثیرگذاریهای کلامی ایشان بر مباحث کلامی بهویژه مباحث متأخران و نیز اهمیت و جایگاه تاریخی ـ علمی او با دقت بیشتری بررسی گردد.
نوبختی,الیاقوت فی علم الکلام,سید مرتضی,علامه حلّی
https://jpt.isca.ac.ir/article_4362.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_4362_14a3ab889624a38c26f80af60efcb780.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
20
77
2015
03
21
تحول معرفتشناختی کلام امامیّه در دوران میانی و نقش ابنسینا در آن
81
114
FA
حمید
عطایی نظری
دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
h.ataei.n@gmail.com
ابنسینا بر متکلمان شیعه و سنّی از مهمترین مباحث مطرح در ابنسیناپژوهی و کلامپژوهی است. یکی از پیامدهای گسترش فکر فلسفی ابنسینا در دوران میانی، تکوین مکتب کلام فلسفی در میان اهل سنت بههمت فخر رازی و نزد امامیه به دست نصیر الدین طوسی بود. ورود آموزههای فلسفی ابنسینا به مجادلههای کلامی، سبب تحولاتی شگرف در نحوۀ پرداخت متکلمان امامی به مسائل مختلف کلامی شد. در مقالۀ حاضر با مقایسۀ مباحث معرفتشناختیِ کلام پیشافلسفی امامیّه موسوم به مکتب امامی بغداد با مباحث مطرح در این زمینه در مکتب کلام فلسفی امامیه، تأثیرات گوناگون سنت فلسفی ابنسینا بر این مباحث در کلام دوران میانی امامیّه تبیین میشود. پیدایش تحولات معنایی در برخی از اصطلاحهای حوزۀ معرفتشناسی، ارائۀ دستهبندیهای جدید برای علم، طرح برخی قواعد معرفتشناختی، تبیین مسائلی از جمله چگونگی دستیابی انسان به علم و طرح موضوعهای جدید در حوزۀ معرفتشناسی از جمله مهمترین ابعاد تحول اساسی یادشده است.
کلام امامیّه,ابنسینا,معرفتشناسی,مکتب بغداد,مکتب کلام فلسفی,علامۀ حلّی
https://jpt.isca.ac.ir/article_4363.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_4363_d431345e3925f5177dae344505a31005.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
20
77
2015
03
21
مواجهه متکلمان امامیه با فلسفه در سده هفتم
115
151
FA
علی نقی
خدایاری
استادیار جامعة المصطفی العالمیة
alikhodayari110@yahoo.com
اکبر
اقوام کرباسی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
akbarkarbassi@gmail.com
عالمان امامی سده هفتم هجری مواجهه یکسانی با فلسفه نداشتهاند. در این میان، مواجهه دو متکلم برجسته امامیه در سده هفتم با فلسفه قابل توجه است. در آثار ابن میثم بحرانی ارائه تلفیقی آموزههای فلسفی و کلامی در کنار هم، کاربرد مبانی و آموزههای فلسفی در اثبات مسائل کلامی و کاربست مفهوم فلسفی در تبیین مفاهیم و آرای کلامی و حتی در برخی موارد پذیرش آموزههای فلسفی به جای باورهای کلامی، نشانههایی است که از فلسفهگرایی وی خبر میدهد؛ نیز مخالفت با برخی آموزههای فلسفی نشانه دلبستگی وی به مواضع کلامی است، ولی در مقابل مواجهه منفی محقق حلّی با فلسفه و آموزههای فلسفی در موارد پرهیز از کاربرد ادبیات فلسفی و اهتمامنداشتن به اندیشههای فلسفی، پایبندی به معرفتشناسی کلامی و بیاعتنایی به جهانشناسی فلسفی و نقد برخی باورهای فلسفی نشان تعلق وی به سنت کلامی رایج امامیه و ایستایی در برابر فلسفه به شمار میرود.
فلسفه,کلام,مواجهه مثبت,مواجهه منفی,ابن میثم بحرانی,محقق حلّی,سده هفتم
https://jpt.isca.ac.ir/article_4364.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_4364_cc1b08b94637b2aaf9ed2a7c561a12f9.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
20
77
2015
03
21
منابع شناخت از دیدگاه شیخ حرّ عاملی
152
169
FA
محسن
گلشاهی
کارشناس ارشد علوم حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث
golshahi110@gmail.com
شیخ حرّ عاملی از جمله عالمان اخباری است که میتوان آگاهیهای مفیدی در باب معرفتشناسی و منابع شناخت از میان آثار وی به دست آورد. بحث از منابع شناخت آنگونه که بتواند جهتگیریها و منطق عملی افراد را در مواجهه با مسائل کلامی بنمایاند، شامل سه مسئله خواهد بود: اول حیطه کارکرد هر یک از منابع و ترسیم حدود قابلیت آنها برای استخراج معارف دینی؛ دوم رابطه آنها با یکدیگر و پاسخ به این پرسش که امکان رسیدن به دادههای کدام منبع از طریق دیگر منابع نیز وجود دارد؛ سوم حل اختلاف میان مؤدای آنها و تبیین راهی که بتوان بر اساس آن در از میان بردن تعارض ظاهری گام نهایی را برداشت. شیخ حرّ به این مسئله توجه خاصی داشته است. وی سه منبع فطرت، عقل و وحی را بهعنوان منابع شناخت معرفی کرده، سپس راه رسیدن به پاسخ را بهتفصیل فراهم ساخته است.
منابع معرفت,شناختشناسی,نصگرایی,عقلگرایی,شیخ حرّ عاملی,اخباریان
https://jpt.isca.ac.ir/article_4365.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_4365_d26d5a664017d8bd34b7655be468525a.pdf