دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
16
62
2015
06
22
بررسی تحلیلی مبانی و نتایج دیدگاه رابطۀ ضروری معرفت و عمل اخلاقی
2
28
FA
سیدمحمد
اکبریان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
makbarian55@yahoo.com
سقراط بر آن بود که معرفت و شناخت نیکیها و بدیها نهتنها برای عمل اخلاقی و کسب فضیلت ضروری است، بلکه تنها علت آن نیز شناخته میشود؛ یعنی معرفت علت لازم و کافی عمل اخلاقی و کسب فضیلت است و کسی با آگاهی و معرفت (خواسته و دانسته) مرتکب بدی نمیشود. بدینترتیب رابطۀ ضروری میان معرفت و عمل اخلاقی برقرار است. افلاطون با پذیرش این دیدگاهِ استاد خود، آن را بر مبانی معرفتشناختی خاص خود و ایدۀ مُثل استوار میکند. این نظریه، طبق مبانیای که افلاطون برای آن ترسیم میکند، لوازم، آثار و نتایج خاصی دارد که علیرغم وجود شباهتهایی میان این دیدگاه و نظریههای دیگر، باز هم از سایر نظریات متمایز بوده و بحثهای بسیاری را متوجه خود کرده است. مهمترین انتقادات وارد شده بر این دیدگاه از سوی ارسطو طرح شده است. در عین حال، ارسطو در پایان بررسیهای خود، تا حدودی به این دیدگاه نزدیک میشود و با شرایطی آن را تلقی به قبول میکند، اما این دیدگاه همچنان منتقدان فراوانی دارد.
معرفت,عمل,رابطۀ ضروری,فضیلت اخلاقی
https://jpt.isca.ac.ir/article_448.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_448_7229085c0099ef5e744ce550eaca72ea.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
16
62
2011
06
22
حق زن بر کنترل بدن خود
29
60
FA
علیرضا
آل بویه
0000-0002-6443-4583
عضو هیئت علمى پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى
alireza.alebouyeh@gmail.com
دیدگاههای گوناگونی دربارۀ سقط جنین، از منظر اخلاقی، طرح شده است. برخی بر آنند که سقط جنین، به لحاظ اخلاقی، از لحظه لقاح مطلقاً نادرست است. حتی در صورتی که جان مادر در معرض خطر باشد؛ در مقابل، عدهای معتقدند نه تنها سقط کردن جنین در طول مدت بارداری نادرست نیست، بلکه کشتن نوزاد تازه متولد شده نیز نادرست نیست. گروه سوم قائل به تفصیلاند: برخی سقط جنین را در صورتی مجاز میدانند که جان مادر در معرض خطر باشد؛ برخی میان مراحل مختلف بارداری تفاوت قائل شدهاند؛ برخی میان بارداری خواسته و ناخواسته تفاوت قائل شدهاند و در صورتی که بارداری ناخواسته باشد سقط جنین را مجاز دانستهاند و در صورتی که بارداری با خواست مادر باشد تنها در صورتی سقط جنین مجاز است که جان مادر در معرض خطر باشد و ... . جودیث جارویث تامسون تفصیل اخیر را مطرح کرده است. وی برای نخستین بار در مقالهای که در سال 1971م. نوشت میان بارداری خواسته و ناخواسته تفاوت قائل شد و سقط جنین را در صورتی که بارداری ناخواسته باشد، مجاز دانست. در این مقاله، به نقد و بررسی بخشی از ادعای تامسون در این زمینه پرداخته میشود.
سقط جنین,بارداری خواسته,بارداری ناخواسته,ویولننواز
https://jpt.isca.ac.ir/article_449.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_449_b9a8b17e65e8f3865bb319f528e2a491.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
16
62
2011
06
22
شئون معصوم و تأثیر آن بر شناخت تعالیم دین
61
74
FA
سعید
ضیائی فر
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى
ziyaei.saeid@iscs.ac.ir
ابلاغ پیام الاهى یکى از شئون مهم پیامبر و امام است، ولى این شأن تنها شأن پیامبر و امام نیست، بلکه معصومان شئون دیگرى نظیر تفسیر، تفریع، تشریع، تربیت، ولایت، حکومت و ... داشتهاند. در این مقاله میکوشیم شئون مختلف معصوم را تبیین کرده و مهمترین تأثیراتى را که توجّه به این شئون در شناخت آموزههای گوناگون دینى دارد بررسى کنیم. مهمترین این تأثیرات عبارتاند از: جداسازى آموزههای دین از امور غیردینى، حل ناسازگارى میان روایات متعارض، شناسایى سنخهاى گوناگون آموزههای دینى - نظیر شناخت سنخ فقهى یا اخلاقى - و شناخت تعالیم اهمّ و مهم.
شئون معصوم,دینشناسى,سنخ آموزههای دین,ناسازگارى روایات
https://jpt.isca.ac.ir/article_450.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_450_30d388a2de1ea227ede30d82ba004ac9.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
16
62
2011
06
22
زمینهگرایی در فقه
75
106
FA
حسین
واله
استادیار دانشگاه شهید بهشتی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه
wale2ir@yahoo.com
رویکرد اتمیستی در فهم نصوص دینی در اجتهاد، نظامی فقهی به بار میآورد که احکامی اجرانشدنی دارد، ملاکمندی احکام را به تعارفی تجملی فرو میکاهد، ربط روشنی با مقاصد شریعت ندارد، به نصوص مراجعۀ گزینشی میکند و بسیاری از نصوص دینی را وامینهد. در مقابل، رویکرد زمینهگرا به نصوص، منظومهای فقهی به بار میآورد که هیچ حکم اجرانشدنیای ندارد، ملاکمحور است، تحقق مقاصد شریعت را هدف میگیرد، همۀ آموزههای دین را در مقام استنباط در نظر میگیرد، بحرانهای جاری در فقه را حل میکند و ادامۀ مشی اصولی در مقابل مشی اخباری است. در این مقاله، پس از تبیین زمینهگرایی و ابعاد آن، نشان میدهیم که زمینهگرایی ادامه همان مشی اصولی است.
فقه,اجتهاد اتمیستی,اجتهاد زمینهای,ملاکات احکام,مقاصد شریعت
https://jpt.isca.ac.ir/article_451.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_451_8bb5f00af6d38513d5b44193547a4d71.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
16
62
2011
06
22
بررسی دو استدلال به نفع نظریه منطقدانان در تبیین معنای جملات شرطی
107
140
FA
علیرضا
محمدی
Muhammadi3@yahoo.com
muhammadi3@yahoo.com
کاربرد جملات شرطی در متون دینی و ضرورت تحلیل ماهیت حکم مشروط، توجه دانشمندان اصولی را به تفاوت دیدگاه دانشوران علم منطق و عالمان بلاغت در تعریف جمله شرطی جلب کرده است. نتیجه این توجه طرح مباحثی است که به شکلی بسیار گستردهتر از آنچه در کتب منطق و بلاغت مطرح است، به تبیین معنای جملات شرطی میپردازد. هر چند بررسی تفاوت این دو دیدگاه سهم اندکی از مباحث اصولی مربوط به تحلیل مفاد جملات شرطی را به خود اختصاص داده است، اما همین مقدار نیز دربرگیرنده استدلالهای متفاوت و جالب توجهی است که به نفع هر کدام از این دو دیدگاه مطرح شده است. در این نوشتار، پس از تبیین نظریه منطقدانان و عالمان بلاغت، به بررسی دو استدلال که به نفع نظریه دانشوران منطقی مطرح شده است، میپردازم. نتیجه این بررسی تبیین سازگاری بیشتر نظریه عالمان بلاغت با ارتکازهای موجود از جمله شرطی و ارائه تقریبی کاملتر از این نظریه است که پاسخگوی برخی ایرادهای مطرح شده در این زمینه است.
جمله شرطی,ادات شرط,نسبت حکمیه,متعلق حکم,شرط,تالی,جزاء
https://jpt.isca.ac.ir/article_452.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_452_f39a0e0c558ac8ed9ef5ba8f55398214.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
16
62
2011
06
22
جایگاه عقل در تفسیر المیزان
141
168
FA
سعید
روستا آزاد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
asaeedazad@gmail.com
نیل به معارف قرآن کریم بهعنوان مجموعهای مرتبط و منسجم جز با تکیه بر تفسیر مستند به منابع روشن و متقن میسّر نیست. از جمله مفسرانی که با بهرهگیری از منابع اصیل، بهویژه حجت درونی عقل، به قله رفیع فهم معارف ناب قرآنی دست یافتهاند، علامه سید محمدحسین طباطبایی است. نوشتار حاضر پس از تبیین روش تفسیری علامه طباطبایی، لزوم بهرهگیری از عقل و منطق در تفسیر را بررسی کرده و سپس با تفکیک بین معانی عقل بهعنوان منبع فهم دین و عقل بهعنوان ابزار فهم قرآن بهکارکردهای هر کدام در تفسیر المیزان پرداخته است. ویژگی مهم المیزان در بهرهگیری از عقل، مراعات شاخصهایی چون تمییز بین تطبیق و تفسیر، پایبندی به تعبد و تفکیک بین مباحث تفسیری و فلسفی است.
تفسیر المیزان,عقل,تفسیر,روش تفسیری
https://jpt.isca.ac.ir/article_453.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_453_e65e5e172971ca03ed22d5410da1c98d.pdf
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
نقد و نظر
1062-8952
2716-960X
16
62
2011
06
22
نقد و بررسی انتساب تشبیه و تجسیم به هشام بن حکم
169
191
FA
علیرضا
اسعدی
عضو هیئت علمى پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى
asaadi@isca.ac.ir
تشبیه و تجسیم، در تاریخ اندیشههای کلامی، همواره به متفکرانی از شیعه و اهل سنت نسبت داده شده است. یکی از این متفکران هشامبنحکم، متکلم بزرگ شیعی، است. برخی از دانشمندان اهل سنت، نظیر جاحظ و خیاط، چنین عقیدهای را به او نسبت دادهاند. در روایات شیعه نیز گاه چنین نسبتی به او داده شده است. بزرگان شیعه در مقابل این نسبت واکنشهای فراوانی از خود نشان دادهاند. این مقاله به دلایل منسوب به هشام در اثبات تجسیم، و ریشهیابى دیدگاه منسوب به هشام میپردازد. سپس واکنشهای دانشمندان شیعه به چنین نسبتهایی را دستهبندی کرده و آنها را گزارش میکند. در پایان نتیجه میگیرد که نهتنها مستندات اعتقاد هشام به تجسیم تام و تمام نیست، سخن متکلمان اهل سنت نیز در این زمینه با هم ناسازگار است و نمیتوان به آنها اعتماد کرد.
تشبیه,تجسیم,هشام بن حکم
https://jpt.isca.ac.ir/article_454.html
https://jpt.isca.ac.ir/article_454_0319844aadfffef27deeae34a54d1e1e.pdf