صدرالمتألهین شیرازی (979- 1045 ق) مؤسس حکمت متعالیه، برجستهترین فیلسوف دورة اخیر تاریخ فلسفة اسلامی است. فلسفة اسلامی، با ظهور صدرا به رنگی تازه و عرصهای جدید درآمد. از این پس، در همآمیزی فلسفة یونانی، اشراقی، عرفان و نیز مهمتر از همه متون وحیانی، بنیاد رفیع فلسفهای را بنا نهاد که مدار همة مباحث فلسفی ایرانی و کانون شرح و تفسیر فیلسوفانة همة اندیشوران قرار گرفت. فلسفة صدرایی چیزی بسی بیشتر از حکمت یونانی، نگاه اشراقی و کلام ایمانی است. گویا همة اینها هست و هیچکدام نیست. هرچند در باب فلسفة صدرایی فراوان نگاشتهاند، بیگمان هنوز تبیین مختصات فلسفی آن به تحقیق و در سنجش با دیگر فلسفههای اسلامی نیازمند پژوهشهایی افزونتر است. در فلسفة صدرایی عناصری بنیادین در کارند که شاکلة آن را میسازند و این دستگاه فلسفی را از فلسفههای مشایی، اشراقی و عرفان تمایز میبخشند. از دیگر سو، بسیاری از مباحثی که رنگ کلام و الاهیات دارند و در تاریخ اندیشة اسلامی طی سدهها بحث و بررسی شدهاند، در این فلسفه تشخص، بسط و اغلب راه حل مییابند. از این منظر نیز، دستگاه فلسفة صدرایی درخور اعتناست؛ زیرا تلاشی متفاوت برای حل بسیاری از معضلات مفاهیم دینی و ایمانی بهشمار میآید. این فلسفه میتواند در عرض کلام اسلامی، الاهیات شیعی و برخی از نحلههای فکری اسلامی، روشنکنندة بسیاری از تاریکیهای غریب اندیشة دینی و مفاهیم غامض کتاب و سنت باشد.