ORIGINAL_ARTICLE
معرفتشناسی عشق در عرفان مولوی تحلیلی در پرتو پدیدارشناسی هوسرل، هایدگر و مرلوپونتی
از نگاه فلسفی، بررسی معرفت عاطفی و به تع آن معرفت عرفانی که مبتنی بر عشق به خداست، چندان در سنت فلسفی غرب جایگاه شایستهای نداشته است. مطابق دیدگاه حاکم بر این سنت، عواطف و احساسات ارتباط چندانی با دستیابیهای عالی به معرفتِ «محض» ندارند. در این رویکرد، معرفت به منزلۀ «بسندگی یا تطابق حداکثری» میان «بازنمود ذهنی» و برخی «ذوات» در جهان خارج از ذهن فهمیده میشود؛ یعنی برخلاف «زبان» و «دادههای حسی»، «عواطف» هیچ چیز را «بازنمایی» نمیکنند و چیزی بیشتر از «پاسخهای ذهنی» به اشیا نیستند؛ همین امر موجب نادیدهگرفتن نقش حوزۀ عاطفی و احساسی انسان در کسب معرفت در این سنت بوده است. این امر متفکران غربی را برانگیخت تا به بازنگری مفهوم معرفت و راههای دستیابی به آن بپردازند. در این میان، هوسرل با تشخیص مفهوم «حیثِ التفاتی» به عنوان مهمترین ویژگیِ آگاهی، دریچهای تازه به مفهوم معرفت گشود. علاوه بر هوسرل، هایدگر نیز در پدیدارشناسی خاص خود نشان داد مفهومی از «معرفت» در دست است که اصیلتر از «بازنمودِ کارآمد» است. معرفت نزد هایدگر همان «گشودگی»است؛ پس عواطف و احساسات چگونگیِ بودن اشیا را بر ما «میگشایند». هدف مقاله پیش رو تحلیل کارکرد عشق بهمثابه قویترین و مهیجترین امر عاطفی و احساسی به روشی پدیدارشناختی و در پرتو پدیدارشناسی هوسرل، هایدگر و مرلوپونتی برای شناخت معرفت عاطفی و عاشقانه در مثنوی مولوی است. یافتههای مبتنی بر تحلیلهای پدیدارشناختی اشعار مثنوی، امکان حصول معرفت عرفانی «عشق» را از خلال فروکاست و التفات عرفانی تأیید میکنند و نشان میدهند که معرفت عرفانی نهتنها امکانپذیر است، بلکه شیوهای از معرفت است که کمتر در جریان سنت فلسفی غرب به آن پرداخته شده است.
https://jpt.isca.ac.ir/article_68570_e3fd8ddcb0c250819d7a9a2e041c970d.pdf
2020-03-20
6
32
10.22081/jpt.2020.68570
پدیدارشناسی
معرفت عاطفی
عشق
معرفت عرفانی
مولوی
هوسرل
هایدگر
مرلوپونتی
کمال
ملکیان
k.malekiyan@razi.ac.ir
1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
عیسی
نجفی
i.najafi@razi.ac.ir
2
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران (نویسنده مسئول).
LEAD_AUTHOR
1. سوکولوفسکی، رابرت. (1387). "حیث التفاتی" چیست و چرا مهم است؟ (ترجمه: احمد امامی). مجله ذهن، 9(34)، ص 45-63.
1
2. شوتز، آلفرد. (۱۳۷۱). چند مفهوم اصلی پدیدارشناسی (ترجمه: یوسف اباذری). مجله فرهنگ، ۱۱، ص25-36.
2
3. کربن، هانری. (1369)، فلسفه تطبیقی (ترجمه: سیدجواد طباطبایی). تهران: انتشارات توس.
3
4. مولوی، جلال الدین محمد بلخی رومی. (1378). مثنوی معنوی. بر اساس نسخه رینولد الین نیکلسون (بهکوشش: کاظم دزفولیان). تهران: نشر طلایه.
4
5. هوسرل، ادموند. (1395). تأملات دکارتی: مقدمهای بر پدیدارشناسی (ترجمه: عبدالکریم رشیدیان). تهران: نشر نی.
5
6. Alston, W. (1991). Perceiving God: The Epistemology of Religious Experience. Ithaca: Cornell University Press.
6
7. Dewey, J. (1934). Art as Experience. New York: Minton. Balch & Company.
7
8. Gadamer, H.G. (1994). Martin Heidegger—85 Years. In: Heidegger’s Ways. Translated by John W. Stanley. Albany: SUNY Press, pp. 17-18.
8
9. Heidegger, M. (1962). Being and Time. Trans: John Macquarrie & Edward Robinson. San Francisco: Harper & Row.
9
10. Heidegger, M. (1998). Pathmarks. Translated by William McNeil. Cambridge: Cambridge University Press.
10
11. Husserl, E. (1931). Ideas: General Introduction to Pure Phenomenology. Translated by W. R. Boyce Gibson. London: George Allen And Unwin Ltd.
11
12. Husserl, E. (1970). Logical Investigations. rans: J. N. Findlay. London: Routledge and Kegan Paul.
12
13. Klein, D. B. (1980). The concept of consciousness: A survey. Lincoln: University of Nebraska Press.
13
14. Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of Perception. Trans: Colin Smith. London: Routledge and Kegan Paul.
14
15. Sartre, J. P. (1962). Sketch for a Theory of the Emotions. Translated by Philip Mairet. London: Methuen & Co LTD.
15
16. Scheler, M. (1973). Formalism in Ethics and Non-formal Ethics of Values: A New Attempt toward the Foundation of an Ethical Personalism. Translated by Manfred S. Evanston [1]. United States: Northwestern University Press.
16
ORIGINAL_ARTICLE
اخلاقمحوری یا باورمحوری؟ تحلیلی انتقادی از حکمت جهاد ابتدایی
این پژوهش در پی تبیین و تحلیل حکمت جهاد ابتدایی است. پرسش اساسی این است که فلسفه یا حکمت جهاد ابتدایی در اندیشه اسلامی چیست؟ اندیشمندان در پاسخ به این مسئله سه نظریه را بیان کردهاند. برخی فلسفۀ جهاد ابتدایی را بر اساس حق طبیعی انسان تبیین کردهاند؛ برخی آن را بر اساس حق الهی و برخی دیگر آن را لازمۀ تعالی دین اسلام بر دیگر ادیان دانستهاند. این سه نگرش، در تبیین فلسفۀ جهاد ابتدایی «باور و اعتقاد» را محور قرار داده و هدف از جهاد ابتدایی را محو شرک و گسترش باور توحیدی و الهی دانستهاند. بررسیهای این پژوهش که با روش تحلیلی و استنادی انجام پذیرفته است، نشان میدهد در کنار تبیینهای سهگانه یادشده، میتوان از تبیین چهارمی نیز سخن گفت. این تبیین چهارم که مختار نویسنده است، برخلاف سه رویکرد پیشین که ایدۀ شرکستیزی و مقابله با باورهای غیرالهی را به عنوان حکمت جهاد ابتدایی مطرح میکنند، بر محور «رفتار و عمل» تمرکز داشته و فلسفۀ جهاد ابتدایی را مبارزه با بیاخلاقیها و بدعهدیها میداند.
https://jpt.isca.ac.ir/article_68571_c7ce24979d868dc0786d1ab134fe8a1b.pdf
2020-03-20
33
55
10.22081/jpt.2020.68571
جهاد ابتدایی
باورمحوری
اخلاقمحوری
شرکستیزی
تعالی اسلام
رحیم
دهقان
r_dehghan@sbu.ac.ir
1
دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
LEAD_AUTHOR
* نهج البلاغة. شریف الرضی، محمد بن حسین. (1414ق). (للصبحی صالح). (چاپ اول). قم: نشر هجرت.
1
1. آصفی، محمدمهدی. (1379). الجهاد (تقریر: ابو میثن الشبیب). قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
2
2. ابن بابویه، محمد بن علی. (1413ق). من لا یحضره الفقیه. (ج 4، چاپ دوم). قم: دفتر انتشارات اسلامی.
3
3. ابن منظور. (1408ق). لسان العرب. (ج 3). بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
4
4. ابن هشام، ابومحمد عبد الملک. (2009). السیرة النبویة. المجلد الرابع (شرح و تحقیق: احمد شمس الدین). بیروت: دارالبحار ـ دارُ مکتبة الهلال.
5
5. ابو عطیه، السید. (بیتا). النظریة العامة للجهاد فی الشریعة الاسلامیة. الاسکندریه: مؤسسةُ الثقافةُ الجامعیه.
6
6. ابوجیب، سعدی. (1408ق). القاموس الفقهی لغةً و اصطلاحاً. (چاپ دوم). سوریة ـ دمشق: دار الفکر.
7
7. احمدی میانجی، علی. (1419ق). مکاتیب الرَّسول. (ج 2). قم: انتشارات دار الحدیث.
8
8. اشراق، محمدکریم. (بیتا). تاریخ و مقررات جنگ در اسلام. بی.جا: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
9
9. پورسینا، زهرا. (1396). تأثیر گناه بر معرفت با تکیه بر آرای امام محمد غزالی. قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
10
10. جعفریان، رسول. (1380). تاریخ خلفا؛ از رحلت پیامبر تا زوال امویان. (چاپ اول). قم: دلیل ما.
11
11. حتی، فیلیپ خوری. (1380). تاریخ عرب (ترجمه: ابوالقاسم پاینده). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
12
12. حسینی خامنهای، سیدعلی بن جواد. (1424ق). أجوبة الاستفتاءات (فارسی). (چاپ اول). قم: دفتر معظم له در قم.
13
13. حلبی، ابوالصلاح تقی الدین بن نجم الدین. (1403 ق). الکافی فی الفقه. (چاپ اول). اصفهان: کتابخانه عمومی امام امیرالمؤمنین(علیه السّلام)
14
14. خویی، میرزا حبیب الله هاشمی. (1400ق). منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئی). (ج 17، چاپ چهارم). تهران: مکتبة الاسلامیة.
15
15. دهقان، رحیم. (1394). رابطه اخلاق و سیاست؛ بررسی رویکرد ماکیاولیستی بنی امیه. ماهنامه معرفت، 24(210)، صص 61-72.
16
16. دینوری، ابن قتیبه ابومحمد عبدالله بن مسلم. (1410ق). الامامة والسیاسة. (ج 1). بیروت: دار الاضواء.
17
17. الزحیلی، محمد. (1418ق). حقوق الانسان فی الاسلام. دمشق: دار ابن کثیر و دار الکلم الطیّب.
18
18. السحیمی، عبدالسلام بن سالم بن رجاء. (1429ق). الجهاد فی الاسلام؛ مفهومه و ظوابطه و انواعه و اهدافه. المملکةُ العربیه السعودیه: دار النصیحة.
19
19. سیوطی، عبد الرحمن بن ابیبکر. (1404ق). الدّر المنثور فی التفسیر بالمأثور. (ج 1، چاپ اول). قم: کتابخانه عمومی آیت الله العظمی مرعشی نجفی(قدّس سرّه).
20
20. شدید، محمد. (بیتا). الجهاد فی الاسلام. بیروت: مؤسسة الرسالة.
21
21. شهید ثانی، زین الدین بن علی. (1379). الروضة البهیّة. (ج 1). قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
22
22. طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1371). المیزان فی تفسیر القرآن. (ج 1، 2، 9، 14، 18، چاپ دوم). قم: انتشارات اسماعیلیان.
23
23. طبرسی، فضل بن حسن. (1406ق). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. (ج 5). بیروت: دار المعرفة.
24
24. طبرسی، فضل بن حسن. (بیتا). ترجمه تفسیر مجمع البیان. (ج 2، چاپ اول). تهران: انتشارات فراهانی.
25
25. الظالمی، محمد صالح جعفر. (بیتا). الفقه السیاسی فی الاسلام. بیروت: دار الجلیل المسلم.
26
26. العارف الکشفی، جعفر. (1387). الرسول المصطفی والیهود. مشهد: نشر سنبله.
27
27. فارسی، جلالالدین. (1345). جهاد؛ حد نهایی تکامل. تهران: نشر جهان آرا.
28
28. فاضل لنکرانی، محمدجواد. (1395). قرآن و مشروعیت جهاد ابتدایی. فصلنامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی، 5، صص 13-50.
29
29. فخر رازی، محمد بن عمر. (1420ق). مفاتیح الغیب. (ج 16). بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
30
30. قرطبی، محمد بن احمد. (1364). الجامع لأحکام القرآن. (ج 2، چاپ اول). تهران: انتشارات ناصر خسرو.
31
31. مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی. (1403ق). بحار الأنوار (ط ـ بیروت). (ج 39، چاپ دوم). بیروت: بی.نا.
32
32. مرعی، حسین عبدالله. (1413ق). القاموس الفقهی. 1جلدی. (چاپ اول). بیروت ـ لبنان: دار المجتبی.
33
33. مروارید، علی اصغر. (1406ق) (تحقیق). سلسلة الینابیع الفقهیّه: الجهاد. الطبعةُ الاولی. طهران: مرکز بحوث الحج والعمره.
34
34. مسکویه رازی، ابوعلی. (1369ش). تجارب الامم (ترجمه: ابوالقاسم امامی). تهران: انتشارات سروش.
35
35. مفید، محمّد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی. (1413ق). المقنعة (للشیخ المفید). (چاپ اول). قم: کنگره جهانی هزاره شیخ مفید.
36
36. مفید، محمّد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی. (بیتا). مسئلةُ فی النص علی علیٍ(علیه السّلام). (ج 2). قم: نشر کنگره شیخ مفید.
37
37. وات، مونتگمری، آ. ج. آربری و همکاران. (1381). تاریخ اسلام کمبریج (زیر نظر پی. ام. هولت و همکاران، ترجمه: احمد آرام). تهران: انتشارات امیرکبیر.
38
ORIGINAL_ARTICLE
بازپژوهی معیارها و فواید تقسیم توحید به نظری و عملی،با تأکید بر کلام امامیه
برخی از اندیشوران معاصر امامیه در آثار کلامی خود مراتب توحید را به دو قسم «نظری» و «عملی» تقسیم کرده، تعریفها و شاخصهایی را در تبیین این تقسیمبندی مطرح کردهاند. بررسی این آثار نشان میدهد که مفاد تعریف و ضوابط تقسیم، اشکالهایی دارد که رفع آنها به واکاوی دقیقتری نیازمند است. همچنین عدم کاربست این تقسیم در برخی دیگر از آثار، میطلبد که فواید آن بررسی مجدّد شود. در نتیجۀ این تحقیق کتابخانهای ـ تحلیلی مشخص گردید که الف) توحید نظری تنها در حوزه بینش مطرح است، ولی توحید عملی در ساحتهای کشش، منش و کنش وجود دارد؛ ب) مبتکر این تقسیم در کلام امامیه، شهید مطهری است و پیش از ایشان تقسیم مزبور بهکار نرفته است؛ ج) اگرچه میتوان دربارۀ اِعراض اغلب متکلمان امامیه از تقسیم توحید به نظری و عملی توجیههایی ارائه کرد، این تقسیم فوایدی نیز دارد که در مجموع مفیدبودن آن را اثبات میکند.
https://jpt.isca.ac.ir/article_68574_06ea24cd75373d6aa254745253ce89e0.pdf
2020-03-20
56
90
10.22081/jpt.2020.68574
توحید نظری
توحید عملی
کلام امامیه
شهید مطهری
محمد میثم
حقگو
haghgoo@whc.ir
1
ارزیاب علمی تولیدات مرکز آموزشهای غیرحضوری حوزه های علمیه خواهران ـ استاد دروس معارف دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
1. آملی، سیدحیدر. (1352). المقدمات من کتاب نص النصوص. تهران: قسمت ایرانشناسی انستیتو ایران و فرانسه پژوهشهای علمی در ایران.
1
2. ابن تیمیه، احمد بن عبد الحلیم. (1420ق). التسعینیه. (ج 3). ریاض: مکتبةُ المعارف.
2
3. ابن تیمیه، احمد بن عبد الحلیم. (1421ق). مجموع الفتاوی. (ج 1). بیروت: مصطفی عبد القادر عطا.
3
4. ابن سیده، علی بن اسماعیل. (1421ق). المحکم والمحیط الأعظم. (ج 3). (تحقیق: عبد الحمید هنداوی). بیروت: دار الکتب العملیه.
4
5. ابن عباد، اسماعیل. (1414ق). المحیط فی اللغه. (ج 3). (تحقیق: محمدحسن آل یاسین). بیروت: عالم الکتاب.
5
6. ابن فارس، احمد. (1404ق). معجم مقاییس اللغه. (ج 5 و6). (تحقیق: عبد السلام محمد هارون). قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
6
7. ابن قیّم، محمد بن ابیبکر. (1425ق). مدارج السالکین (تصحیح: عبد الغنی الفاسی). بیروت: دار الکتب العلمیه.
7
8. ابن منده، محمد بن اسحاق. (1423ق). التوحید ومعرفة أسماء الله عزوجل وصفاته (تحقیق: علی محمدناصر فقیهی). مدینه: مکتبة العلوم والحکم.
8
9. ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب. (ج 5). بیروت: دار صادر.
9
10. ابن نوبخت، ابو اسحاق ابراهیم. (1413ق). الیاقوت فی علم الکلام (تحقیق: علیاکبر ضیائی). قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
10
11. ابوحنیفه، نعمان بن ثابت. (1980م). «الفقه الأکبر». در: مغنیساوی. ابوالمنتهی. الرسائل السبعه فی العقائد. شرح الفقه الأکبر. حیدرآباد دکن. بینا.
11
12. ازهری، محمد بن حمد. (1421ق). تهذیب اللغه. (ج 5). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
12
13. استرآبادی، رضی الدین محمد. (1402ق). شرح شافیة ابن حاجب. (ج 1). (تحقیق: محمد نور الحسن، محمد الزفزاف و محمد محیی الدین عبد الحمید). بیروت: دار الکتب العلمیه.
13
14. استرآبادی، محمدجعفر بن سیف الدین. (1382ش). البراهین القاطعه فی شرح تجرید العقائد الساطعه. (ج 1و2). (تحقیق: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی). قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
14
15. اسیری لاهیجی، محمد. (1312ق). مفاتیج الإعجاز فی شرح گلشن راز (تحقیق: میرزا محمد ملک الکتاب). بمبئی: بی.نا.
15
16. اشعری، علی بن اسماعیل. (1400ق). مقالات الإسلامیین و اختلاف المصلین. آلمان ـ ویسبادن: فرانس شتاینر.
16
17. أنیس، ابراهیم و دیگران. (بیتا). المعجم الوسیط. (ج 2). تهران: ناصر خسرو.
17
18. تفتازانی، سعد الدین. (1409ق). شرح المقاصد. (ج 1). (تحقیق: عبدالرحمن عمیره). قم: الشریف الرضی.
18
19. تهانوی، محمدعلی. (1996 م). موسوعة کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم. (ج 1و2). (تحقیق: علی دحروج). بیروت: مکتبة لبنان الناشرون.
19
20. جرجانی، میرسید شریف. (1325ق). شرح المواقف. (ج 1). (تصحیح: بدرالدین نعسانی). قم: الشریف الرضی.
20
21. جرجانی، میر سید شریف. (1412ق). التعریفات. تهران: ناصر خسرو.
21
22. جوادی آملی، عبدالله. (1393ش). تفسیر موضوعی قرآن کریم: توحید در قرآن. (ج 2). (تنظیم: حیدر علی ایوبی). قم: اسراء.
22
23. حداد عادل، غلامعلی. (1375-1394). دانشنامه جهان اسلام. تهران: بنیاد دائرة المعارف اسلامی.
23
24. حسینی زبیدی، محمد مرتضی. (1414ق). تاج العروس من جواهر القاموس. (ج 5). (تحقیق: علی هلالی و علی سیری). بیروت: دار الفکر.
24
25. حسینی لواسانی، سیدحسن. (1425ق). نور الأفهام فی علم الکلام. (ج 1). (تحقیق: سیدابراهیم لواسانی). قم: مؤسسةُ النشر الاسلامی.
25
26. حلبی، تقی الدین ابوالصلاح. (1404ق). تقریب المعارف (تحقیق: رضا استادی). قم: الهادی.
26
27. حلی، جعفر بن الحسن. (1376ش). رسالةٌ فی العقیده. در: چهار رساله اعتقادی. در: میراث اسلامی ایران. دفتر ششم (به کوشش: رسول جعفریان). قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
27
28. حلی، جعفر بن الحسن. (1414ق). المسلک فی أصول الدین (تحقیق: رضا استادی). مشهد: مجمع البحوث الإسلامیه.
28
29. حلی، حسن بن یوسف. (1413ق). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد (تحقیق و تعلیق: حسن حسنزاده آملی). قم: مؤسسةُ النشر الاسلامی.
29
30. حلی، حسن بن یوسف. (1982م). نهج الحق و کشف الصدق (تعلیق: عین الله حسنی ارموی). بیروت: دار الکتاب اللبنانی.
30
31. حمصی رازی، سدید الدین محمود. (1412ق). المنقذ من التقلید. (ج 1). قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
31
32. حنفی، ابن ابیالعز. (2005م). شرح العقیده الطحاویه (تحقیق: ناصر الدین آلبانی). بغداد: دار الکتاب العربی.
32
33. خداپرستی، فرج الله. (1376ش). فرهنگ جامع واژگان مترادف و متضاد زبان فارسی. شیراز: دانشنامه فارس.
33
34. خرازی، سید محسن. (1417ق). بدایةُ المعارف الإلهیه فی شرح عقائد الإمامیه. (ج 1). قم: مؤسسةُ النشر الإسلامی.
34
35. خراسانی، محمدجواد. (1416ق). هدایةُ الأمه إلی معارف الأئمه. قم: مؤسسة البعثه.
35
36. خندان، علیاصغر. (1389). توحید و شرک در معرفت و علوم انسانی با تأکید بر آثار و اندیشههای استاد شهید مرتضی مطهری. معرفت کلامی، 1(4)، ص 143-178.
36
37. دهخدا، علی اکبر. (1337-1346). لغتنامه (زیر نظر محمد معین). (ج 15). تهران: دانشگاه تهران.
37
38. راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت: دار القلم.
38
39. ربانی گلپایگانی، علی. (1384). عقاید استدلالی. (ج 1). قم: نشر سنابل.
39
40. ربانی گلپایگانی، علی. (1387). کلام تطبیقی. جلد1. قم: جامعةُ المصطفی العالمیه.
40
41. سبحانی، جعفر. (1412ق). الإلهیات علی هدی الکتاب والسنه والعقل. (ج 2). قم: المؤتمر العالمی للدراسات الإسلامیه.
41
42. سبحانی، جعفر. (1425ق). رسائل و مقالات. (ج 5). قم. مؤسسةُ الامام الصادق7.
42
43. سعیدیمهر، محمد. (1392ش). آموزش کلام اسلامی (ویراست جدید). (ج 1). قم: نشر طه.
43
44. سکندری، احمد بن عطاء الله و عبد الحمید بن بادیس. (1426ق). تاج العروس الحاوی لتهذیب النفوس (تصحیح: احمد فرید المزیدی). بیروت: دار الکتب العلمیه.
44
45. سیوری حلی، مقداد بن عبدالله. (1405ق). إرشاد الطالبین إلی نهج المسترشدین (تحقیق: سیدمهدی رجایی). قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
45
46. سیوری حلی، مقداد بن عبدالله. (1412ق). الإعتماد فی شرح واجب الإعتقاد (تحقیق: ضیاء الدین بصری). بیجا: مجمع البحوث الإسلامیه.
46
47. سیوری حلی، مقداد بن عبدالله. (1420ق). الأنوار الجلالیه فی شرح الفصول النصیریه. (تحقیق: علی حاجیآبادی و عباس جلالینیا). مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه.
47
48. سیوری حلی، مقداد بن عبدالله و ابوالفتح بن مخدوم حسینی. (1365). الباب الحادی عشر مع شرحیه النافع یوم الحشر و مفتاح الباب (تحقیق: مهدی محقق). تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی.
48
49. شاکرین، حمیدرضا. (1394). روششناسی عقاید دینی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
49
50. شبّر، سید عبدالله. (1226ق). حق الیقین فی معرفة أصول الدین. قم: أنوار الهدی.
50
51. شبّر، سید عبدالله. (بیتا). الأخلاق (تصحیح: جواد شبّر). نجف: مطبعة النعمان.
51
52. شریف مرتضی، علی بن الحسین. (1387ق). جمل العلم والعمل. نجف: مطبعة الآداب.
52
53. شهید ثانی، زین الدین بن علی. (1371). التنبیهات العلیّة علی وظائف الصلاة القلبیة (تحقیق: صفاء الدین بصری). مشهد مقدس: انتشارات آستان قدس رضوی.
53
54. صدوق، محمد بن علی. (1398ق). التوحید (تحقیق: هاشم حسینی). قم: جامعه مدرسین.
54
55. صدوق، محمد بن علی. (1414ق). الاعتقادات. قم: المؤتمر العالمی للشیخ المفید.
55
56. طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. (ج 1). بیروت: مؤسسة الاعلمی.
56
57. طبرسی، فضل بن حسن. (1372ش). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. (ج 1). (تصحیح: فضل الله یزدی و هاشم رسولی). تهران: انتشارات ناصر خسرو.
57
58. طوسی، محمد بن حسن. (1414ق). مسائل کلامیه. در: الرسائل العشر. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
58
59. طوسی، محمد بن حسن. (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن. (ج 2). (تصحیح: احمد حبیب عاملی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
59
60. عسکری، حسن بن عبدالله. (1400ق). الفروق فی اللغة. بیروت: دار الآفاق الجدیده.
60
61. عمید، حسن. (1389ش). فرهنگ فارسی عمید (ویرایش: عزیز الله علیزاده). تهران: راه رشد.
61
62. فراهیدی، خلیل بن احمد. (1409ق). کتاب العین. (ج 3). قم: نشر هجرت.
62
63. فیاض لاهیجی، عبد الرزاق. (بیتا). شوارق الإلهام فی شرح تجرید الکلام. (ج 1). اصفهان: مهدوی.
63
64. فیروزآبادی، محمد بن یعقوب. (1415ق). القاموس المحیط. (ج 1 و 2). بیروت: دار الکتب العلمیه.
64
65. فیض کاشانی، محمد بن مرتضی. (1423ق). الحقائق فی محاسن الأخلاق (تحقیق: محسن عقیل). قم: دار الکتاب الإسلامی.
65
66. قاری، ملا علی. (1428ق). شرح کتاب الفقه الأکبر (تعلیق: علی محمد دندل). بیروت: دار الکتب العلمیه.
66
67. قاضی عبدالجبار، ابوالحسن بن احمد. (1422ق). شرح الأصول الخمسة (تعلیق: احمد بن حسین ابی هاشم). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
67
68. قاضی عبدالجبار، ابوالحسن بن احمد. (1986م). المجموع فی المحیط بالتکلیف. (ج 1). بیروت: دار المشرق.
68
69. کاشانی، عز الدین محمود. (بیتا). مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة. تهران: نشر هما.
69
70. کاشف الغطاء، جعفر بن خضر. (1425ق). العقائد الجعفریة (تحقیق: سیدمهدی شمس الدین). قم: مؤسسه انصاریان.
70
71. کبیر مدنی، سیدعلی خان بن احمد. (1384ش). الطراز الأول والکناز لما علیه من لغة العرب المعول. (ج 6). (تحقیق: مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث). مشهد: مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث.
71
72. ماتریدی، محمد بن محمد. (1427ق). التوحید (تحقیق فتح الله خلیف). بیروت: دار الکتب العلمیه.
72
73. مصباح یزدی، محمدتقی. (1378). آموزش عقاید. (ج 1). تهران: چاپ و نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامی.
73
74. مصطفوی، حسن. (1430ق). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. (ج 12). بیروت ـ قاهره ـ لندن: دار الکتب العلمیه و مرکز نشر آثار علامه مصطفوی.
74
75. مطهری، مرتضی. (1378). عقائد الإمامیة (تحقیق: حامد حنفی). قم: انصاریان.
75
76. مطهری، مرتضی. (1389 الف). مجموعه آثار. (ج 2). قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. نرمافزار مجموعه آثار استاد شهید مطهری.
76
77. مطهری، مرتضی. (1389 ب). مجموعه آثار. (ج 3). قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. نرمافزار مجموعه آثار استاد شهید مطهری.
77
78. مطهری، مرتضی. (1389 ج). مجموعه آثار. (ج 16). قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. نرمافزار مجموعه آثار استاد شهید مطهری.
78
79. مطهری، مرتضی. (1389 د). مجموعه آثار. (ج 26). قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. نرمافزار مجموعه آثار استاد شهید مطهری.
79
80. مظفر، محمدرضا. (1376). المنطق. قم: سید الشهداء.
80
81. معین، محمد. (1386). فرهنگ فارسی معین. (ج 4). به اهتمام عزیز الله علیزاده و محمود نامنی. تهران: نشر نامن.
81
82. مفتی، حمید. (1374ش). قاموس البحرین (تصحیح: علی اوجبی). تهران: میراث مکتوب.
82
83. مفید، محمد بن محمد. (1413ق) (الف). النکت الإعتقادیة. قم: المؤتمر العالمی للشیخ المفید.
83
84. مفید، محمد بن محمد. (1413ق)، (ب). أوائل المقالات فی المذاهب والمختارات. قم: المؤتمر العالمی للشیخ المفید.
84
85. مکارم شیرازی، ناصر. (1385ش). دروس فی العقائد الإسلامیة. قم: مدرسه الامام علی بن ابیطالب7.
85
86. نراقی، احمد بن محمد مهدی. (1378ش). معراج السعادة. قم: هجرت.
86
87. نراقی، مهدی بن أبیذر. (1369ش). أنیس الموحّدین (تصحیح و تعلیق: سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی). تهران: نشر الزهراء.
87
88. نسفی، عزیزالدین بن محمد. (1386ش). الإنسان الکامل (تحقیق ماریژان موله). تهران: نشر طهوری.
88
89. نیشابوری، نظام الدین حسن بن محمد. (1392ش). شرح النظام علی الشافیة (تحقیق: محمد زکی جعفری). قم: نشر دار الحجة.
89
هراس، محمد خلیل. (1415ق). شرح القصیدةِ النونیة. (ج 2). بیروت: دار الکتب العلمیه.
90
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد براهین وجودی از منظر گراهام اُپی
در تاریخ فلسفه، کمتر استدلالی است که همچون برهان وجودی نظر متفکران را به خود جلب کرده باشد. گراهام اُپی، فیلسوف دین معاصر استرالیایی، خداناباوری است که با بررسی انواع برهانهای وجودی، کوشیده است نقاط ضعف آنها را بنمایاند. در این پژوهش، در پیِ پاسخ به این پرسش هستیم که اُپی چگونه برهان وجودی را صورتبندی کرده است و انتقادهای وی بر هر یک از این صورت بندیها چیست؟ هدف این نوشتار آن است که با روشی تحلیلی، ردهبندی و انتقادهای اُپی بر برهانهای وجودی را تبیین نماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که روایتهای متعددی هستند که ذیل عنوان برهان وجودی قابل دستهبندیاند. از نظر اُپی، ویژگی اصلی این استدلالها آن است که باید پیشینی باشند تا تحت عنوان برهان وجودی قرار گیرند. عامترین انتقادهای اُپی بر این ردهبندیهای هشتگانه، مصادره به مطلوببودن، ارزش معرفتی نداشتن، انکار وقوع تناقض در فرض نبود خدا در خارج و عدم تصور موجودی با اوصاف لایتناهی میباشد. نتایج برگرفته از تحقیق آن است که با توجه به چالشهای فرا روی برهانهای وجودی برای اثبات وجود خداوند، اینگونه استدلالها، تواناییهای مورد انتظار از یک برهان اثبات وجود خدا را برآورده نمیسازند؛ هرچند که الحاد اُپی و تصور وی از وجود و اوصاف خداوند قابل پذیرش نیست.
https://jpt.isca.ac.ir/article_68576_385cca54063fa6c109270d974a4ab15a.pdf
2020-03-20
91
116
10.22081/jpt.2020.68576
گراهام اُپی
برهان وجودی
وجود خدا
مصادره به مطلوب
ضرورت وجود
فرح
رامین
f.ramin@qom.ac.ir
1
گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
فریده
محمد زمانی
mohamad_zamani69@yahoo.com
2
گروه کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران
AUTHOR
1. اسپینوزا، باروخ. (1376). اخلاق (ترجمه: محسن جهانگیری و با اصلاحات و تجدید نظر). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
1
2. پلانتینگا، آلوین. (1381). عقل و ایمان (ترجمه: بهناز صفری). قم: نشر اشراق.
2
3. جوادی آملی، عبدالله. (1392). تبیین برهانهای اثبات خدا (محقق: حمید پارسانیا). قم: نشر اسراء.
3
4. رحیمی، علی و محمد بنیانی. (1397). معناشناسی نامتناهی در فلسفه و کلام اسلامی. کلام اسلامی، 108، صص 9-13.
4
5. ژیلسون، اتین. (1366). روح فلسفه قرون وسطی. (چاپ اول). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
5
6. قدیری، حامد و داود حسینی. (1392). برهان وجودی آنسلم و مسئله مقایسه با خود. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. منطقپژوهی، 4(1)، صص 85-108.
6
7. مطهری، مرتضی. (1386). مجموعه آثار. (ج 6). تهران: صدرا.
7
8. Aquinas, T. (1974). Summa Theologica. Translated by Fathers of England Dominican, Benziger Bros edition.
8
9. Beckaert, A. (1967). A Platonic Justification for the Argument a Priori. In Hick and A. McGill (eds.). The Many-Faced Argument: Recent Studies on the Ontological Argument for the Existence of God, New York: Macmillan, DOI: 10.2307/2708146.
9
10. Haight, D. (1981). Back to Intentional Entities and Essences. New Scholasticismp.
10
11. Hick, J. (1990). Philosophy of Religion. America: Prentice- Hell. Inc.
11
12. Hume, D. (1854). Dialogues Concerning Natural Religion. Norman kemp Smith (ed.), New York: Indianapolis.
12
13. Malcolm, N. (1960). Anselm’s Ontological Arguments. Philosophical Review, Vol. 69, No.1, pp. 41-62
13
14. Oppy, G. (1995). Ontological Arguments and Belief in God. New York: Cambridge University Press.
14
15. Oppy, G. (2006). Arguing about Gods. NewYork: Cambridge University Press.
15
16. Oppy, G. (2013). The Best Argument against God. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
16
17. Oppy, G. (2019a). Ontological Arguments. the Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta. https://plato.stanford.edu/entries/ontological-arguments.
17
18. Oppy, G. (2019b). Prospects for Successful Arguments of Theism or Atheism. In: https://bridges.monash. Edu/articles/Prospects_for Successful_Proofs_ of _ Theism _ and_ Atheism/3117586.
18
19. Poli, R. (2001). General Theses of Theory of Objects. in: www.formalontology.it.
19
20. Rescher, N. (1960). A Ninth-Century Arabic Logician on: Is Existence a Predicate. Journal of the History of Ideas, No. 21(3): p.428.
20
21. Van, Inwagen, Peter (2006). What is Naturalism? What is Analytical Philosophy?. In: Analytic Philosophy without Naturalism. Edited by Antonella Corradini, Sergio Galvan, and E. Jonathan Lowe, Rutledge Studies in Twentieth-Century Philosophy, London: Rutledge Wainwright, William J.
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد دیدگاه دیویدگریفین درباره قدرت خداوند
مسئله مورد بررسی این نوشته، بررسی و نقد دیدگاه گریفین درباره قدرت خداوند است. مقاله حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی در پیِ بررسی دیدگاه گریفین درباره قدرت خداوند در چارچوب الهیات پویشی اوست. اینکه قدرت خداوند، محدود، ترغیبی و انگیزاننده است و موجودات را در جهت اهداف اولیه و آرمانی تطمیع میکند و آنها را برمیانگیزاند. او برای این ادعا، به ضرورت متافیزیکی و مداقه درباره معنای موجودات واقعی متوسل میشود و به این نتیجه میرسد که همه موجودات از قدرت ذاتی برخوردارند و خدا نمیتواند بر آنها کنترل یکجانبه داشته باشد، بلکه تنها با قدرت ترغیبی است که بر آنها تأثیر میگذارد. انتقادهای وارد بر دیدگاه گریفین، اشکالات مبنایی و بنایی است و منتقدان چارچوب و پیشفرضهای گریفین را مورد نقد قرار دادهاند. اینکه اولاً در دیدگاه او ابهام وجود دارد؛ ثانیاً او مالکیت قدرت را انحصاری دانسته است؛ ثالثاً کنترل موجودات را صرفاً فیزیکی دانسته است؛ رابعاً افزون بر اینکه دیدگاهش ناسازگاری درونی دارد، قدرت خدا را در سطح موجودات تلقی کرده است.
https://jpt.isca.ac.ir/article_68577_d935a5d38c53afe5dc228d10abb4c73e.pdf
2020-03-20
117
140
10.22081/jpt.2020.68577
الهیات پویشی
دیوید گریفین
قدرت مطلق خداوند
علیت فاعلی ترغیبکننده
علیت فاعلی اجبارکننده
جهان واقعی
یداله
رستمی
rostami17@pnu.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور.تهران.ایران.
LEAD_AUTHOR
1. Basinger, D. (1988). Divine power in process theism, New York: state university of New York.
1
2. Cobb, J. (1969). God and the World. Philadelphia: the Westminster press.
2
3. Ford, L. (1971). Divine persuasion and the Jriumph of Good. In process philosophy and Christian Thought, D. Brown, R. James. o. Reeves (eds.), New York: the Bobbs- Merrill Company, Inc.
3
4. Griffin, D. R. (1982). Actuality, possibility and theodicy: A response, Nelson Pike. Process studies, No. 12. 3, p.168-79.
4
5. Griffin, D. R. (1991). Evil Revisited, New York: State university of New York press.
5
6. Griffin, D. R. (2000). Relligion and scientific naturalism. overcoming the conflicts, New York: state university of New York press.
6
7. Griffin, D. R. (2001). Reenchantment without supernaturalism: A process Philosphy of religion, Cornell University press.
7
8. Griffin, D. R. (2004). God, Power and Evil. Published by Westminster John Knox Press.
8
9. Griffin, D. R. (2017). Process Theology: on postmodernism, Morality, Pluralism, Eschatology and Dwmonic Evil. Process century press.
9
10. Griffin, D. R. and Cobb J. (1976). Process theology: An introductory Exposition, published by Westminster press.
10
11. Hick, J. (1966). Evil and God of love, New York: Hrper and Rowe.
11
12. Mesle, C. R. (1993). Process Theology. A Basic introduction, Library of congress cataloging in publication Data, Chalice press.
12
13. Pike, N. (1982). Process Theodicy and the concept of power. process studies, No. 12. 3. fall.p.148-167.
13
14. Sovik, A. O. (2011). The problem of Evil and the power of God. Library of congress cataloging- in- publication Data.
14
15. Whitehead, A. N. (1960). Religion in the Making, New York: Macmillan Company.
15
16. Whitehead, A. N. (1967). Science and the Modern world. New York: free press.
16
17. Whitehead, A. N. (1978). Process and Reality: An Issay in cosmology. David R. Griffin and Donald W. Sherburne (eds.), corrected edn. New York: the free press.
17
18. Whitney, B. (1979). Process theism: Does a persuasive God coerce?. The southern Journal of Philosophy, No. 17. pp. 133-141.
18
19. Williams, D. D. (1985). How Does God Act in Whitehead’s Metaphysics?. In Essays in process Theology, perry lefevre (ed.) Chicago: exploration prees, No. 10.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی برهان بر وجود خدا از طریق آگاهی در آرای سوئینبرن و ملاصدرا
یکی از استدلالها بر وجود خداوند استدلال از طریق آگاهی است. این استدلال در فلسفۀ معاصر غربی تدوین شده است و برای اولینبار سوئینبرن آن را صورتبندی کرده است. به ادعای او پیش از وی کسی این استدلال را تقریر نکرده است، جز آنکه جان لاک اشارهای مبهم به آن داشته است. در این استدلال، وجود پدیدههای ذهنی مانند احساسات، عواطف، نیّات و اندیشهها که از نظر علمی تبیینناپذیرند و تنها تبیین ناظر به شخص را قبول میکنند، دال بر وجود خدا شمرده میشوند. تقریر سوئینبرن از این استدلال تقریری استقرایی است و احتمال وجود خدا را تأیید و تقویت میکند. با بررسی استدلالها بر وجود خداوند در سنّت فلسفه اسلامی، درمییابیم برای نخستینبار ملاصدرا نیز از طریق آگاهی عقلی بر وجود خدا استدلال کرده است. استدلال ملاصدرا از طریق آگاهی بر وجود خدا استدلالی قیاسی و مفید یقین است. در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی این دو تقریر از برهان از طریق آگاهی بر وجود خداوند در دو سنت فلسفی غربی و اسلامی بررسی میگردد و نقاط اشتراک، افتراق و قوّت و ضعف آنها با هم مقایسه میشوند.
https://jpt.isca.ac.ir/article_68578_68974b170b5d817f1f9c115bb3f68343.pdf
2020-03-20
141
162
10.22081/jpt.2020.68578
برهان بر وجود خدا
آگاهی
ادراک عقلی
ملاصدرا
سوئینبرن.
یارعلی
کرد فیروزجایی
firouzjaei@bou.ac.ir
1
گروه فلسفه وکلام اسلامی دانشکده فلسفه و اخلاق دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم
LEAD_AUTHOR
1. ابن سینا، حسین بن عبدالله. (1379). النجاة (ویرایش و دیباچۀ محمدتقی دانشپژوه). (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
1
2. ابن سینا، حسین بن عبدالله. (1417ق). النفس من کتاب الشفاء (تحقیق: حسنزاده الآملی). قم: مکتب الأعلام الاسلامی. مرکز النشر.
2
3. ابن سینا، حسین بن عبدالله. (1429ق). الاشارات والتنبیهات (تحقیق: مجتبی الزارعی). چاپ دوم. قم: انتشارات بوستان کتاب.
3
4. ابن سینا، حسین بن عبدالله. (1980م). عیون الحکمة (حققه و قدّم له: عبد الرحمن بدوی). الطبعة الثانیه. بیروت: دارالقلم؛کویت: وکالة المطبوعات.
4
5. اکاشا، سمیر. (1378). فلسفه علم (ترجمه: هومن پناهنده). (چاپ اول). تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
5
6. الرازی، فخرالدین محمد بن عمر. (1429ق). المباحث المشرقیه (تحقیق و تعلیق: محمد المعتصم بالله البغدادی). (ج 2). قم: انتشارات ذوی القربی.
6
7. لاک، جان. (1380). جستاری در فهم بشر (تلخیص: پرینگل پتیسون، ترجمه: رضازاده شفق). چاپ اول. (ویراسته جدید). تهران: انتشارات شفیعی.
7
8. سبزواری، هادی بن مهدی. (1380). شرح المنظومه. (ج 3). (صححه و علّق علیه: حسن حسنزاده آملی و تقدیم و تحقیق مسعود طالبی). قم: نشر ناب.
8
9. سوئینبرن، ریچارد. (1397). وجود خدا (ترجمه: محمدجواد اصغری). قم: لوگوس.
9
10. ملاصدرا، محمد بن ابراهیم. (1386). مفاتیح الغیب. (ج 1). (تصحیح و مقدمه: نجفقلی حبیبی و با اشراف سیدمحمد خامنهای). تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
10
11. ملاصدرا، محمد بن ابراهیم. (بیتا). الحکمه المنعالیه فی الاسفار العقلیه. جلد8. بیروت: دار احیاء.
11
12. ملاصدرا، محمد بن ابراهیم. (1391). الشواهد الربوبیه (با اشراف سیدمحمد خامنهای و تصحیح، تحقیق و مقدمه: سیدمصطفی محقق داماد). چاپ دوم. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
12
13. ملاصدرا، محمد بن ابراهیم. (1428ق ـ 2007م) المبدأ والمعاد. (ج 2). (با اشراف سیدمحمد خامنهای و تصحیح، تحقیق و مقدمه محمد ذبیحی و جعفر شاهنظری). بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
13
14. فارابی، ابونصر. (1345ق). رساله فی اثبات المفارقات. حیدر آباد. الدکن: مطبعة مجلس دائرة المعارف العثمانیه.
14
15. مورلند، جی.پی. (1391). برهان آگاهی (ترجمه: صالح افروغ). هفت آسمان. ش53.
15
16. Mackie, J. L (1982). The Miracle of Theism. Oxford: Oxford University Press.
16
ORIGINAL_ARTICLE
دلایل نقلی مشروعیتبخشی انتخاب
دلایل نقلی کافی برای مشروعیتبخشی انتخاب وجود دارد. رویکرد مخالفان این دیدگاه در نفی دلالت این ادله از طریق حمل آنها بر معنای خلاف ظاهر، متضمن استدلال دوریْ است. اشکال آنان به اعتبار سندی روایتهای باب مربوط نیز وارد نیست. دلیل اینکه آنها اصرار کردهاند بیعت مدخلیتی در فعلیت ولایت ندارد آن است که ولایت را مترادف با وجوب طاعت گرفتهاند و اطلاق ادلۀ وجوب طاعت را مثبت اطلاق ولایت دانستهاند. راز اینکه میان ولیّ معصوم و ولیّ غیرمعصوم از نظر مشروعیت سیاسی به معنای نفوذ تصرفات و حرمت براندازی فرق میگذارند، آن است که نصب الهی به ولایت را به معنای جعل استقلالی حکم وضعی میدانند. اگر نصب به ولایت را به معنای جعل حکم تکلیفی به واگذاری سرپرستی امت به ولیّ و در نتیجه وجوب طاعت از او بدانیم، این استغراب از میان میرود؛ زیرا میان حرمت بالذات و حرمت بالعرض انتخاب غیرمعصوم میتوان فرق نهاد. در این مقاله به روش تحلیل منطقی دلایل منکران مشروعیتبخشی انتخاب شرح و نقد میگردد و علت رویکرد آنان تبیین میشود.
https://jpt.isca.ac.ir/article_68579_3dbc6c82f19aef5b213394bc4d82a3ea.pdf
2020-03-20
163
187
10.22081/jpt.2020.68579
انتخاب
بیعت
مشروعیتبخشی
ولایت
حسین
واله
h_valeh@sbu.ac.ir
1
به دلیل گرایش تطبیقی
LEAD_AUTHOR
* قرآن مجید (ترجمه: محمدمهدی فولادوند).
1
* نهج البلاغه (تصحیح: محمد عساف؛ سید فرید و صبحی صالح).
2
1. ابن اثیر، عزالدین. (1965م)، الکامل فی التاریخ. بیروت: دار صادر.
3
2. ابن هشام، عبدالملک. (بیتا). السیرة النبویة. بیروت: دار المعرفة.
4
3. جوادی آملی، عبد الله. (1383). ولایت فقیه: ولایت فقاهت و ولایت. قم: مرکز نشر اسراء.
5
4. حائری، کاظم. (1433ق). ولایة الأمة فی عصر الغیبه، قم: مجمع الفکر الإسلامی.
6
5. سبحانی، جعفر. (1385). حکومت اسلامی در چشم انداز ما. قم: مؤسسه امام صادق(علیه السّلام).
7
6. سرور، ابراهیم حسین. (1429ق). المعجم الشامل للمصطلحات العلمیه والدینیه، (2 جلدی)، بیروت: دار الهادی.
8
7. شمس الدین، محمدمهدی. (1955م). نظام الحکم والاداره فی الاسلام. بیروت: دار حمد.
9
8. صدر، محمدباقر. (1403ق). الاسلام یقود الحیاه، تهران: انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
10
9. صلاحات، سامی محمد. (1385). معجم المصطلحات السیاسیة فی تراث الفقهاء. قاهره: مکتبه الشروق الدولیه.
11
10. طوسی، محمد بن الحسن. (1411ق). کتاب الغیبة للحجه. قم: دار المعارف الاسلامی.
12
11. مجلسی، محمدباقر. (1403ق). بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الأئمة الأطهار. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
13
12. محمد بن علی بن بابویه. (شیخ صدوق). (1376ق). خصال (ترجمه و شرح: آیت الله محمدباقر کمرهای). تهران: کتابفروشی اسلامیه.
14
13. مصباح یزدی، محمدتقی. (1380). نظریۀ سیاسی اسلام. قم: مؤسسه امام خمینی(قدّس سرّه).
15
14. مفید، محمد بن محمد. (1371). الجمل والنصره لسید العترة فی حرب البصره (تحقیق سیدعلی میرشریفی). قم: انتشارت دفتر تبلیغات اسلامی.
16
15. منتظری، حسینعلی. (1409ق). دراسات فی ولایه الفقیه. قم: المرکز العالمی للدراسات الإسلامیه.
17
16. منتظری، حسینعلی. (بیتا). نظام الحکم فی الإسلام. قم: انتشارت سرایی.
18
17. مؤمن قمی، محمد. (1425ق). الولایه الإلهیة الإسلامیه او الحکومة الإسلامیه. قم: انتشارات جامعه مدرسین.
19