ORIGINAL_ARTICLE
تأملاتی معنا شناختی در حقیقت ارزش اخلاقی
برخی نظریههای اخلاقی به ویژه نظریههایی که تبیینی توحیدی از ارزش اخلاقی ارائه دادهاند به فاصلۀ عمیقی میان حیث معناشناختی و حیث وجودشناختی مقولات ارزشی دامن زدهاند. اما به نظر میرسد ارائۀ هرگونه تبیین وجودشناسانۀ موفق از مقولات ارزشی به همسو بودن آن تبیین با ارتکازات مفهومی و شهودات معناشناختی ما بستگی دارد. در این مقاله، با انجام برخی کاوشهای معناشناسانه دربارۀ خوبی و بدی امور به این نتیجه میرسیم که ما در مقام معناشناسی، گونهای قابلیت تحسین را در خود امور ارزشی و اخلاقی مییابیم و این چیزی است که در نظریهای مانند نظریۀ ضرورت بالقیاس الی الغیر -که بنابر تقریر مشهور آن، یک تبیین توحیدی و خدامحورانه به شمار میرود- نادیده گرفته شده است و در نتیجه، به پیامدی ناخواسته گرفتار میشود که بر اساس آن درکهای اولیۀ ما از ارزش مندی امور اخلاقی از اعتبار میافتند و دسترسی معرفتی ما را به ارزشها دشوار میسازند و به جهت دشواری کسب چنین معرفتهایی، احتمال انحرافها و اختلافات معرفتی در قلمرو اخلاق و در پی آن، اختلافهای اخلاقی در جامعه زیاد میشود.
https://jpt.isca.ac.ir/article_179_2a59b929f6a7b360ed312ee7201af1ee.pdf
2011-12-22
2
26
ارزش
اخلاق
خوب
بد
نظریۀ ضرورت بالقیاس الی الغیر.
محمدعلی
مبینی
mobini2@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
نهج البلاغه.
1
شیخ صدوق، محمد بن علی بابویه(1413ق)،منلایحضرهالفقیه، قم: انتشارات جامعۀ مدرسین حوزه علمیه قم.
2
مصباح یزدی، محمد تقی (1364)،آموزش فلسفه، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
3
ــــــــــــ (1370)،دروس فلسفۀ اخلاق، تهران: مؤسسۀ اطلاعات، چاپ دوم.
4
مطهری، مرتضی (1380)،«جاودانگی اصول اخلاقی» درنقدی بر مارکسیسم، تهران: انتشارات صدرا.
5
لاریجانی، محمدصادق (1379)،جزوۀ دروس خارج اصول (موجود در کتابخانۀ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی).
6
ــــــــــــ (بیتا)،جزوۀ فلسفۀ اخلاق، قم: مؤسسۀ امام صادق7(موجود در کتابخانۀ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی).
7
Adams, Robert Merrihew, (1987) “Divine Command Metaethics Modified Again,” in The Virtue of Faith and Other Essays in Philosophical Theology, Oxford: Oxford University Press, pp. 128–143 (Reprinted fromThe Journal of Religious Ethics, vol. 7, n. 1 (spring 1979), pp. 66–79).
8
ــــــــــــ (1999),Finite and Infinite Goods; A Framework for Ethics. Oxford: Oxford University Press.
9
ORIGINAL_ARTICLE
نظریۀ عمل ابن سینا
در تصویری که ابن سینا از مبادی فعل اختیاری انسان بدست میدهد، آدمی لذیذ (مفید/خیر) یا مؤلم (مضر/شر) بودن چیزی را ادراک میکند. آنگاه به آن میل و شوق پیدا میکند، سپس اراده پدید میآید و در نتیجه، اعصاب یا قوای فاعلهای که در عضلات قرار دارند، عضلات را به حرکت در میآورند و فعل انجام میشود. این تصویری کلی است که از نقاط مختلف آثار ابن سینا میتوان اجزای آن را گرد هم آورد، اما همگی این اجزا در نظر اول -و گاه در واقع - با یکدیگر سازگار نیستند. از نکات مهم نظریۀ عمل ابن سینا این است که قوای ظاهری، واهمه و عقل - هر سه - در ادراک لذت نقش دارند، اما هر یک لذت مخصوصی را به نحو خاصی ادراک میکنند. به نظر میرسد استدلال ابن سینا بر وجود اراده و نیز نقش واهمه و عقل عملی در عمل خالی از اشکال نباشد.
https://jpt.isca.ac.ir/article_180_eccbd6bef7dbe240589af59715cc9db9.pdf
2011-12-22
27
44
ابن سینا
فعل اختیاری
نظریۀ عمل
عقل عملی.
مهدی
ذاکری
zaker@ut.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تهران (پردیس قم)
AUTHOR
ابن سینا، حسین بن عبدالله(1362(الف))،الهیات شفا، تحقیق و مقدمۀ ابراهیم مدکور، قم: مکتبه آیةالله مرعشی نجفی.
1
ــــــــــــ (1362 (ب))،طبیعیات شفا، تحقیق و مقدمۀ ابراهیم مدکور، قم: مکتبه آیةالله مرعشی نجفی.
2
ــــــــــــ (1364)،النجاه من الغرق فی بحر الضلالاة، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3
ــــــــــــ (1375)،الاشاراتوالتنبیهاتمع شرح المحققالطوسى، قم: نشر البلاغه.
4
برنجکار، رضا (1380)، «اراده و تأثیر آن در کیفیت جرم از دیدگاه ارسطو»، قم: مجله مجتمع آموزش عالی قم، سال سوم، شماره دهم.
5
جوادی آملی، عبدالله (1382)،رحیق مختوم، قم: انتشارات اسرا.
6
جوادی، محسن و صیادنژاد، علیرضا (1388)، «بررسی شکاف بین نظر و عمل اخلاقی از دیدگاه ارسطو»، شیراز: فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، شماره پیاپی 32.
7
دوانی، جلال الدین (1370)،ثلاث رسائل (و بذیله رسالة هیاکل النور)، مشهد: موسسه پژوهشهای آستان قدس رضوی.
8
دوانی، جلال الدین و خواجویی، ملااسماعیل(1381)،سبع رسائل، تهران: میراث مکتوب.
9
10. ذاکری، مهدی (1385)، «نظریۀ علّیِ عمل دیویدسن»، نامه مفید، شماره 56.
10
11. ــــــــــــ (1386)، «نظریۀ علّیِ عمل و اشکال ارتباط منطقی»، مجله فلسفه، سال 36، ش 2.
11
12. الرازی، فخر الدین (1370)،المباحث المشرقیة فی علم الالهیات و الطبیعیات، قم: بیدار.
12
13. شیرازی، محمد ابن ابراهیم (ملاصدرا) (بیتا)،الحاشیه علی الهیات الشفا، قم: بیدار.
13
14. ــــــــــــ (1981)، الحکمة المتعالیه فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث.
14
15. ــــــــــــ (2001)،شرحالهدایةالاثیریة، بیروت: موسسه التاریخ العربی.
15
16. ــــــــــــ (1362)،الشواهد الربوبیه، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
16
17. الکاتبی، نجم الدین علی و البخاری، میرک (1353)،حکمة العین و شرحه، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
17
18. مطهری، مرتضی (1371)،مجموعه آثار، تهران: انتشارات صدرا.
18
19. ناییجی، محمد حسین (1388)،ترجمه و شرح کتاب نفس شفا، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
19
ORIGINAL_ARTICLE
عقلانیت مدرن و بحران فقه
امروزه و با تحولات دنیای جدید، پارهای احکام فقهی در دوران معاصر (یا در برخی نقاط جغرافیایی) - نه به این دلیل که موضوع آنها منتفی شده، بلکه به سبب پیامدهای نامطلوبی که اجرای آنها به دنبال دارد - قابل اجرا نیستند. از این مسئله گاه به «بحران فقه» یاد میشود. از جمله راهکارهای پیشنهادی برای حل این - به ظاهر -بحران،بازسازی عقلانیت فقهی بر اساس عقلانیت مدرن است. این راه حل به سبب تعهدات شناخت شناسانه سنگین، تجدید نظر در مسلمات اصولی و استفادۀ ناروا از برخی قواعد کلامی،چندان جذابیتی برای سنتگرایانندارد. ضمن اینکه به جای حل مشکل، آن را تنها یک گام به پس میراند. این راه حل با اصل مشکل در یک نقطه اشتراک دارد: رویکرد اتمیستی در استنباط احکام شرعی.
https://jpt.isca.ac.ir/article_181_22f445b370d968927180c111ed2d7dae.pdf
2011-12-22
45
74
عقلانیت فقهی
عقلانیت مدرن
سنت
فقه
رویکرد اتمیستی به فقه
حسین
واله
wale2ir@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
آملی، میرزا هاشم (1395ق)،مجمع الافکار، قم: نشر چاپخانۀ علمیه.
1
ابن سینا، حسین (1404ق)،التعلیقات، بیروت: نشر مکتبة الاعلام الاسلامیة.
2
ــــــــــــ (1375)،الاشارات و التنبیهات ، قم: نشر البلاغة.
3
اصفهانی، محمدحسین (1404ق)،الفصول الغرویة، بیجا، نشر دار احیاء العلوم الاسلامیة.
4
بهبهانی، وحید (1415ق)، الفوائد الحائریة، قم: نشر مجمع الفکر الاسلامی.
5
بهمنیار، ابن مرزبان(1375)،التحصیل، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
6
حلی، حسن بن یوسف (1379)،الاسرار الخفیة ، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
7
خراسانی، محمدکاظم (آخوند خراسانی) (بیتا)،کفایة الاصول، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
8
رازی، فخر الدین (1411ق)، المباحث المشرقیة، قم: انتشارات بیدار.
9
10. رضوی، مسعود (1379)،آفاق فلسفه، ، تهران: نشر پژوهش فرزان روز.
10
11. شهرزوری،محمد بن محمود (1373)،شرح حکمة الاشراق، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
11
12. شیرازی، محمد بن ابراهیم (ملاصدرا) (1981م)،الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: داراحیاء التراث.
12
13. طوسی، نصیرالدین (1383)،اجوبة المسائل النصیریة،تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی.
13
14. ــــــــــــ (1361)،اساس الاقتباس، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
14
15. عابدی، احمد،(1376)،«مصلحت در فقه»، فصلنامه نقد و نظر، ش 12، پاییز، 1376
15
16. فنایی، ابوالقاسم (1389)،اخلاق دین شناسی، تهران: نشر نگاه معاصر.
16
17. قطیفی، سید منیر سید عدنان (1414ق)،الرافد فی علم الاصول؛ تقریرات درس اصول آیت الله سیستانی، ، قم: انتشارات مکتب آیة الله العظمی السید السیستانی.
17
18. منتظری، حسینعلی (1415ق)، تقریرات درس آیت الله بروجردی، نهایة الأصول، قم: تفکر.
18
19. میرزای قمی (1378ق)، قوانین الاصول، قم: نشر کتابفروشی علمیۀ اسلامیه، چاپ دوم.
19
20. واله،حسین (1390)،نقد و نظر، شمارۀ دوم سال شانزدهم تابستان، ص75 -106
20
21. ــــــــــــ (1390)، «معرفت شناسی در علوم عقلی اسلامی»، مجله شناخت، شماره 6.
21
22. ــــــــــــ (1390)، «زمینهگرایی در فقه»، مجله نقدونظر، شماره دوم، سال شانزدهم.
22
23. Dancy, Jonathan. (2010),A Companion to Epistemology. 2nd ed. ChichesterWest Sussex, U.K. ;MaldenMA: Wiley-Blackwell.
23
24. Meister, Chad, ed. (2007),The Philosophy of Religion Reader. New Ed. Routledge.
24
ORIGINAL_ARTICLE
جامعه، فرهنگ و تمدّن در تفکّر و تجربۀ صوفیان مسلمان
این نوشته بر ربط میان تصوف و تمدن در تفکر و تجربۀ عرفانی معطوف خواهد بود، تا نخست در نگاه نظری کارکردهای تمدنیِ آموزههای عرفانی و امکان نگرش تمدنی بهایدههای صوفیانه روشن شود و آنگاه نسبت میان تصوف و تمدن به لحاظ عینی و تاریخی نیز روشن گردد که چنین آموزههای عرفانی ـ تمدنی نه تنها در کتابها و نوشتههای اهل معرفت، بلکه در عرصۀ عینیت تاریخی نیز تحقق یافته و در صورتبندی جامعه، فرهنگ و تمدن اسلامی نقش داشته است. از این منظر بدون توجه عمیق و عقلانی به میراث عرفانی، نه فهم تمدن اسلامی درگذشته میسور خواهد بود و نه تأسیس و یا احیای این تمدن در آینده.
https://jpt.isca.ac.ir/article_182_79619bbaeffa9a3e6d14368807ea35ce.pdf
2011-12-22
75
99
تصوف
تمدن
فرهنگ
دنیا
زهد
ولایت
جهاد
اجتماع
سیاست و هنر
حبیب الله
بابایی
habz109@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
نهج البلاغه.
1
ابن عربی (بیتا)،الفتوحات الملکیه، ج4، بیروت: دار صادر.
2
آشوری، داریوش (1380)،تعریفها و مفهوم فرهنگ، تهران: انتشارات آگاه.
3
آملی، سید حیدر (1368)،جامع الاسرار،تهران: انتشارات علمی وفرهنگی.
4
بابایی، حبیب الله (1391)، «عزّت نفس» و «کرامتِ غیر» در «ازخودگذشتگی»؛ بازکاوی «قربانیکردنِ خویش» و تناسب آن با «تعزیز نفس» و «تکریم دیگران»، مجله پژوهشهای اخلاقی، ش7.
5
ــــــــــــ (1390)، «بررسی تاریخی «انسجام» و «هویت» اسلامی بعد از عاشورا»، تاریخ اسلام، ش47.
6
ــــــــــــ (1388)، «کارکردهای رهاییبخشِ «یاد رنج متعالی» در رویارویی با رنجهای انسان معاصر، نقد و نظر، سال چهاردهم، شماره 54.
7
مادلونگ، ویلفرد (1377)، فرقههای اسلامی، ترجمۀ ابوالقاسم سری، تهران: انتشارات اساطیر.
8
آزاد ارامکی، تقی (1374)،اندیشۀ اجتماعی متفکران مسلمان از فارابی تا ابن خلدون، تهران: سروش.
9
10. بدوی، عبدالرحمن (1375)،تاریخ تصوف اسلامی، «از آغاز تا پایان سدۀ دوم هجری»، ترجمۀ محمودرضا افتخارزاده، قم: دفتر نشر معارف اسلامی.
10
11. جامی، عبدالرحمن (1336)،نفحات الانس من حضرات القدس، کتابفروشی محمودی.
11
12. جمعی از نویسندگان (1385)،کتابشناخت اخلاق اسلامی؛گزارشی تحلیلی میراث مکاتب اخلاق اسلامی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
12
13. داوری اردکانی، رضا (1380)،تمدن و تفکر غربی، تهران: نشر ساقی.
13
14. دباشی، حمید (1379)، «شرایط تاریخی تصوف ایرانی در عصر سلجوقی»، از کتاب میراث تصوف، ویراسته لئونارد لویزن، انتشارات مرکز تهران.
14
15. دبیرینژاد، بدیعالله (1351)،«سیر خوشنویسی در قرن پنجم هجری وظهور ابن بواب»؛ نشریه هنر و مردم، ش 121.
15
16. رندال، هرمن (1376)،سیر تکامل عقل نوین، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده، ج1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
16
17. زرینکوب، عبدالحسین (1362)،ارزش میراث صوفیه، تهران: انتشارات امیرکبیر.
17
18. ـــــــــــ (1379)،جستوجو در تصوف ایران، تهران: انتشارات امیر کبیر.
18
19. ــــــــــــ (1380)،دنبالۀ جستوجو در تصوف ایران، تهران: انتشارات امیرکبیر.
19
20. السید، رضوان (1383)، اسلام سیاسی در کشاکش هویت و تجدد، ترجمۀ مجید مرادی، تهران: نشر باز.
20
21. شریعتی، علی (بیتا)،تاریخ تمدن، ج1، تهران: انتشارات چاپخش.
21
22. شیرازی، محمد بن ابراهیم(ملاصدرا) (1367)،ترجمۀ شرح اصول کافی، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
22
23. شیمل، آنماری (1374)،ابعاد عرفانی اسلام، ترجمه و توضیحات:عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
23
24. ــــــــــــ (1389)،خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، ترجمۀ اسدالله آزاد، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
24
25. صفی، امید (1389)،کتاب سیاست و دانش در جهان اسلام، همسویی معرفت و ایدئولوژی در دروۀ سلجوقی، ترجمۀ مجتبی فاضلی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
25
26. طباطبایی، سید جواد (1379)،ابن خلدون و علوم اجتماعی، وضعیت علوم اجتماعی در تمدن اسلامی، تهران: طرح نو.
26
27. فدایی مهربانی، مهدی (1388)،پیدایی اندیشه سیاسیِ عرفانی در ایران، از عزیز نسفی تا صدرالدین شیرازی، تهران: نشر نی.
27
28. القشیری، عبدالکریم (بیتا)،رسالۀ قشیریه، بیروت: دار الجیل.
28
29. قونوی، صدرالدین (1970م/1389ق)،اعجاز البیان فی تأویلام القرآن، تحقیق و دراسه بقلم عبدالقادر احمدعطا، بیروت: مطبعه دارالتألیف.
29
30. کوش، دنی (1381)،مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی، ترجمۀ فریدون وحیدا، تهران: سروش.
30
31. گولپینارلی، عبدالباقی (1379)،فتوت در کشورهای اسلامی و مآخذ آن، ترجمۀ توفیق هـ. سبحانی، تهران: انتشارات روزنه.
31
32. لاهیجی، شیخ محمد (1337)،شرح گلشن راز، تهران: انتشارات کتابفروشی محمودی.
32
33. لینگز، مارتین (1360)،عارفی از الجزایر، ترجمۀ نصرالله پورجوادی، تهران: مرکز ایرانی مطالعۀ فرهنگها.
33
34. متز، آدم (1362)،تمدن اسلامی در قرن چهارم، ج2، ترجمۀ علیرضا ذکاوتی قراگزلو،تهران: انتشارات امیرکبیر.
34
35. مجموعه نویسندگان،(1384)،میراث تصوف، ویراستۀ لئوناردلویزان، ترجمۀ مجدالدین کیوانی، تهران: نشر مرکز، ج1.
35
36. مطهری، مرتضی (1359)،بیست گفتار، قم، جامعه مدرسین حوزه عملیه قم: انتشارات اسلامی.
36
37. ـــــــــــ(1373)، سیری در نهج البلاغه، تهران: انتشارات صدرا.
37
38. التهانوی، محمد علی،(1996م)،موسوعه کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، تقدیم و اشراف و مراجعه: رفیق العجم، بیروت: مکتبه لبنان ناشرون.
38
39. نصر، سید حسین (1375)،هنر ومعنویت اسلامی،ترجمۀ رحیم قاسمیان، تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
39
40. ــــــــــــ (1382(الف))،آرمانها و واقعیتهای اسلام،ترجمه دکتر انشاءالله رحمتی، تهران: انتشارات جامی.
40
41. ــــــــــــ (1382(ب))،آموزههای صوفیان از دیروز تا امروز، تهران: انتشارات قصیده سرا.
41
42. ــــــــــــ (1382(ج))،جاودان خرد (مجموعه مقالات)، به اهتمام سید حسن حسینی، ج1، تهران: انتشارات سروش.
42
43. ــــــــــــ (1383)،اسلام و تنگناهای انسان متجدد، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: نشر سهروردی.
43
44. ــــــــــــ (1385)،در جستوجوی امر قدسی، ترجمۀسید مصطفی شهرآیینی، تهران: نشر نی.
44
45. ــــــــــــ (1388)،عرفان اسلامی در شرق و غرب، در گفتوگو با سید سلمان صفوی، انتشارات سلمان آزاده.
45
46. ــــــــــــ (1390)،گفتوگو، «دین ابن عربی عشق است»، مجله مهرنامه، شمارۀ 14.
46
47. نوربخش، جواد (1384)،پیران و صوفیان نامی کرمان، تهران: انتشارات یلدا قلم.
47
48. نوری، حسین بن محمد تقی (1366، 1407ق)،مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، لبنان: موسسه آل البیت، الاحیاء التراث.
48
49. Elias, N., the Civilizing Process (1984), Oxford: Blackwell.
49
50. Sophia Perennis (2001),The System of Anticrist Truth & Falshood in Postmodernism and the New Age, USA: Ghent Ny..
50
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطابق دیدگاه ملاصدرا با موضع شریعت در باب حدوث و قدم نفس
پیوند مباحث خودشناسی و خداشناسی درقرآن کریم و کلمات شریف معصومین(ع) اهمیت «علم النفس» را نزد فیلسوف مسلمان دو چندان کرده است. افزون بر این، آیات الاهی و رهنمودهای معصومان (ع) دربارۀ نفس، افقهای جدیدی پیش روی اندیشمند مسلمان قرار داده است. با این وجود، سازگارکردن دستاوردهای عقلی با ظواهر شرع، مسئلهای مستقل و چالشی مهم برای فیلسوف مسلمان به شمار میرود. درحالیکه بیشتر متکلمان- به پیروی از ظواهر ادله نقلی- به طرفداری از نظریه «پیدایش نفس پیش از بدن» پرداختهاند، تقریباً همۀ فیلسوفان مسلمان خلقت نفس پیش از بدن را محال دانسته و به نوعی به حدوث نفس- همراه با بدن یا پس از آن- قائل شدهاند. بیشک دیدگاه ملاصدرا، بر دیگر مکاتب برتری دارد؛ چرا که افزونبر همخوانی و سازواری آن با محتوای آیات و روایات با اصول فلسفی نیز سازگاری بیشتری دارد.
https://jpt.isca.ac.ir/article_183_4480ff39cce112d8525deedcac3e2e10.pdf
2011-12-22
100
115
ملاصدرا
حدوث و قدم نفس
نفس و بدن
معاد
محمد
میری
mohammademiri@gmail.com
1
mohammademiri@gmail.com
AUTHOR
ابن تیمیة الحرانی، أحمد بن عبد الحلیم (1406ق)، منهاج السنة النبویة، المؤسسة قرطبة.
1
ابن ابى جمهور احسائى (1405ق)، عوالی اللآلی، قم: انتشارات سید الشهداء(ع).
2
ابن سینا، حسین ابن عبدالله (1375)،الاشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغة.
3
. ــــــــــــ (1379)، النجاة من الغرق فى بحر الضلالات، مقدمه و تصحیح: محمدتقى دانشپژوه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
4
ــــــــــــ (1404ق)،التعلیقات تحقیق: عبد الرحمن بدوى، بیروت: مکتبة الاعلام الاسلامى.
5
ــــــــــــ (1404ق)، الشفاء (الالهیات)، تصحیح: سعید زاید، قم: مکتبة آیة الله المرعشى.
6
ــــــــــــ (1404ق)، الشفاء (الطبیعیات)،تحقیق: سعید زاید، قم: مکتبة آیة الله المرعشى.
7
ابن شهرآشوب مازندرانى (1379ق)، مناقب آل أبی طالب (ع)،قم: مؤسسه انتشارات علامه.
8
افلاطون (1367)، مجموعه آثار، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
9
10. افلوطین (1413ق)، اثولوجیا تحقیق: عبدالرحمن بدوى، قم: انتشارات بیدار.
10
11. آشتیانى، سیدجلالالدین (1381)،شرح بر زاد المسافر، قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
11
12. بخاری، محمد بن إسماعیل بن إبراهیم(بیتا)، صحیح البخارى، مصر: موقع وزارة الأوقاف المصریة.
12
13. بیهقی، ابو بکر أحمد بن الحسین (1410ق)، شعب الإیمان، تحقیق: محمد السعید بسیونی زغلولبیروت: الدار الکتب العلمیة.
13
14. تفتازانى، سعدالدین (1409ق)، شرح المقاصد، افست، قم.
14
15. حر العاملی، الشیخ محمد بن الحسن(1418ق/ 1376)،الفصول المهمة فی أصول الأئمة، المحقق: محمد بن محمد الحسین القائینى، قم: المؤسسة معارف اسلامی امام رضا (ع)، نگین قم.
15
16. رازى، فخر الدین(فخر رازی) (1411ق)،المباحث المشرقیة، قم: انتشارات بیدار.
16
17. السبزوارى، ملاهادی (1360)،التعلیقات على الشواهد الربوبیة، تصحیح و تعلیق: سیدجلالالدین آشتیانى، مشهد: المرکز الجامعى للنشر، چاپ دوم.
17
18. ــــــــــــ (1369)، شرح المنظومة، تصحیح و تعلیق: حسن حسنزاده آملى، تهران: نشر ناب.
18
19. سعیدی، احمد و فیاضی، غلامرضا (1387)، فصلنامه معرفت فلسفی، سال ششم، ش2.
19
20. سهروردی، شیخ شهاب الدین (1380)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق شهابالدین سهروردی، مقدمه: هانری کربن، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
20
21. شیرازی، محمد ابن ابراهیم (ملاصدرا) (1360)،اسرار الآیات، مقدمه و تصحیح: محمد خواجوى، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
21
22. .ــــــــــــ (1361)، العرشیة، تصحیح: غلامحسین آهنى، تهران: انتشارات مولى.
22
23. .ــــــــــــ (1363)، المشاعر، به اهتمام هانرى کربن، تهران: کتابخانه طهورى.
23
24. .ــــــــــــ (1363)، مفاتیح الغیب، تصحیح: محمد خواجوى، تهران: تحقیقات فرهنگى.
24
25. .ــــــــــــ (1366)، شرح اصول کافی، تصحیح: محمد خواجوى، تهران: موسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
25
26. .ــــــــــــ (1375)، مجموعه رسائل فلسفى صدر المتالهین، تحقیق و تصحیح: حامد ناجى اصفهانى، تهران: انتشارات حکمت.
26
27. .ــــــــــــ (1981م)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث.
27
28. ــــــــــــ (بیتا)، ایقاظ النائمین، تصحیح: محسن مؤیدى، تهران: انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران.
28
29. ــــــــــــ (بیتا)، الحاشیة على الهیات الشفاء، قم: انتشارات بیدار.
29
30. طباطبایى، سید محمد حسین (1417ق)، المیزان فى تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم.
30
31. . الطوسى، خواجه نصیرالدین (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغة.
31
32. ــــــــــــ (1405ق)،تلخیص المحصل، بیروت: دار الاضواء، چاپ دوم.
32
33. فیاض لاهیجى (1383)،گوهر مراد، تهران: نشر سایه.
33
34. القشیری النیسابوری، ابوالحسین، صحیح مسلم، تعلیق: محمد فؤاد عبدالباقی، بیروت: الدار إحیاء التراث العربی.
34
35. قمى، قاضی سعید (1415ق)،شرح توحید الصدوق، تصحیح و تعلیق: نجفقلی حبیبی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
35
36. کلینى، محمد ابن ابراهیم (1362)،الکافی، تهران: انتشارات اسلامیه.
36
37. مجلسى، محمدباقر (1404ق)،بحار الانوار، بیروت: موسسة الوفاء
37
38. .ــــــــــــ (1404ق)،مرآة العقول، تحقیق: سید هاشم رسولی، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
38
39. شیخ مفید (1413ق)،المسائل السرویه، قم: الموتمر العالمی للشیخ المفید.
39
40. ناصر خسرو قبادیانى (1384)، زاد المسافر، تحقیق: سیدمحمد عمادى حائرى،تهران: میراث مکتوب.
40
ORIGINAL_ARTICLE
نجات در اسلام و مسیحیت (با تأکید بر قرآن کریم و کتاب مقدس)
یکی از مباحث عمدۀ ادیان، پاسخگویی به مسئلۀ نجات است و این مسئله از مهمترین دغدغههای دو دین ابراهیمی اسلام و مسیحیت، بهشمار میرود. نجات در اسلام به معنای رهایی از گناه و ناخشنودی خداوند و نیل به قرب و رضای الاهی است که در پرتو ایمان به خداوند و انجام اعمال نیکو تحقق مییابد، اما در مسیحیت «نجات» به معنای رهایی از گناه نخستین و پیامدهای آن است که تنها به مدد فیض الاهی و قربانی شدن حضرت عیسی مسیح میسّر میشود. این مقاله مهمترین مسائل مربوط به آموزۀ نجات را - بر اساس قرآن کریم و کتاب مقدس- بررسی می کند.
https://jpt.isca.ac.ir/article_184_892e6af9364c691727c218badd0d5eb7.pdf
2011-12-22
116
134
نجات
ایمان
عمل صالح
گناه اولیه
عیسی مسیح
قربانی
بهشت و جهنم.
مصطفی
آزادیان
mustafaazadian@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
قرآن کریم (ترجمۀ محمد مهدی فولادوند)
1
کتاب مقدس، ترجمه به همّت انجمن پخش کتب مقدسه در میان ملل، 1986- 1988م.
2
کتاب مقدس، ترجمه تفسیری.
3
الامیرکانی، القس جیمس انس (1888م)، نظام التعلیم فی علم الاهوت القویم، بیروت: مطبعه الامیرکانی.
4
آزادیان، مصطفی (1388)، آموزه نجات از دیدگاه علامه طباطبایی با نگاهی به دیدگاه رایج مسیحیت، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ دوم.
5
آگوستین قدیس (1380)، اعترافات، ترجمه سایه میثمی، ویراسته مصطفی ملکیان، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهرودی و مرکز بین المللی گفت و گوی تمدنها، چاپ دوم.
6
بوش، ریچارد و دیگران (1374)، جهان مذهبی ادیان در جوامع امروز، ترجمۀ دکتر عبدالرحیم گواهی، ج2، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
7
پترسون، مایکل و دیگران (1376)،عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
8
توفیقی، حسین (1389)، آشنایی با ادیان بزرگ، تهران و قم: انتشارات سمت و کتاب طه و جامعة المصطفی، چاپ سیزدهم، ویراست دوم.
9
10. تیسین، هنری (بیتا)، الاهیات مسیحی، ترجمۀ ط. میکائلیان، تهران: انتشارات حیات ابدی.
10
11. جوادی آملی، عبدالله (1378)، تسنیم (تفسیر قرآن کریم)، قم: مرکز نشر اسراء.
11
12. خاچیکی، سارو (1982م)، اصول مسیحیت، تهران: انتشارات حیات ابدی، چاپ دوم.
12
13. رجبی، محمود (1388)، انسان شناسی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
13
14. رستمیان، محمد علی و موحدیان عطار، علی (1386)،درسنامه ادیان شرقی، قم: کتاب طه.
14
15. رسولی محلاتی، سیدهاشم (1374)،کیفر گناه و آثار و عواقب خطرناک آن، تهران: انتشارات کتابخانه صدر، چاپ یازدهم.
15
16. محمدی ری شهری، محمدبا همکاری موسوی، سیدرسول (1379)،اهل بیت در قرآن و حدیث، ترجمۀ حمید رضا شیخی و حمید رضا آژیر، قم: دار الحدیث، چاپ دوم.
16
17. طباطبایی، محمد حسین (1371)، المیزان فی تفسیر القرآن الکریم، قم: موسسه اسماعیلیان.
17
18. ــــــــــــــ (1372)، المیزان فی تفسیر القرآن الکریم، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ پنجم.
18
19. طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن (1365)،تهذیب الاحکام، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
19
20. کلینی، محمد بن ابی یعقوب (1375)، اصول کافی، ترجمۀ محمدباقر کوه کمرهای، تهران و قم: انتشارات اسوه وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه، چاپ سوم، ج 5.
20
21. دانستن، لسلیجی. (1381)،آیین پروتستان، ترجمۀ عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
21
22. لین، تونی (1380)، تاریخ تفکر مسیحی، ترجمۀ روبرت آسریان، تهران: نشر فرزان روز.
22
23. مطهری، مرتضی (1370)،مجموعه آثار، تهران و قم: انتشارات صدرا ، ج1 و ج2 و ج4.
23
24. میلر، ویلیام، م. (1361)،مسیحیت چیست، ترجمۀ کمال مشیری با همکاری ط. میکائلیان، تهران: انتشارات حیات ابدی، چاپ ششم.
24
25. یاسپرس، کارل (1363)، آگوستین، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
25
26. Topmoelier, W. G. (1967)“Salvation”, in New Catholic Encyclopedia, V. 12, The Catholic University of America, Washington, D. C.
26
منابعی براى مطالعه بیشتر:
27
1 تیواری، کدارنات (1381)،دین شناسی تطبیقی، ترجمۀ مرضیه شنکایی، تهران: انتشارات سمت.
28
2 حاج ابراهیمی، رضا (1384)،نجات، ادیان و فاهمه بشری، قم: کتاب طه و انجمن معارف اسلامی ایران.
29
3 سلیمانی اردستانی،عبدالرحیم (1382)،در آمدی بر الهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت، قم: انتشارات طه.
30
ORIGINAL_ARTICLE
طبقهبندی علوم و چالشهای فرارو
طبقهبندی علوم از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و دانشمندان بوده و اندیشوران و بزرگان علم و دین در اینباره ابراز نظرها کردهاند. طبقهبندی علوم امروزه یکی از معضلات بزرگ مطالعات اسلامی است، در گذشتۀ تاریخی و تمدنی ما، دانشمندان و فیلسوفان مسلمان دربارۀ طبقهبندی علوم اظهارنظر کردهاند، ولی اکنون با توجه به تحول علوم و مسایل جدید، با چالشهایی در مسیر نظام طبقهبندی دانش روبهرو شدهایم که بررسی آنها میتواند بخشی از ابهامات را مرتفع نموده و راهکاری تازه فراروی تدوین طبقهبندی نوین علوم قرار دهد که این مقاله به بررسی آن پرداخته است.
https://jpt.isca.ac.ir/article_185_911eb0a69ad070eb857ca1ed6b9599c5.pdf
2011-12-22
135
152
طبقهبندی علوم
طبقهبندی علوم اسلامی
چالشهای طبقهبندی علوم.
محمدهادی
یعقوب نژاد
yaghoobnegad@isca.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
ابرامی، هوشنگ (1379)، شناختی از دانششناسی، تهران: نشر کتابدار.
1
ابن حزم اندلسی، علی بن احمد (1369)، مراتب العلوم، تحقیق: احسان عباس، ترجمۀ محمدعلی خاکساری، مشهد: انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی.
2
اعلم، هوشنگ (1960م)، نشریه کتابداری، دفتر دوم، ترجمه گزارش مجمع پاریس دربارۀ طبقهبندی دهگانه.
3
آخوند خراسانی، محمدکاظم (بیتا)،کفایة الاصول، ج1، انتشارات اسلامی.
4
البنهاوی، محمد امین (1403ق)، التصنیف العملی للمکتبات، مصر: چاپ دوم.
5
تامسون، جیمز (1366)، تاریخ اصول کتابداری، ترجمۀ محمود حقیقی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
6
حکیم، محمد تقی (1407ق)، حقایق الاصول، قم: انتشارات بصیرتی.
7
حماده، محمد ماهر (1403ق)، علم المکتبات و المعلومات. بیروت.
8
حماده، محمد ماهر و القاهّی، علی(1405ق)، تنظیم المکتبه المدرسیه، بیجا، چاپ سوم.
9
10. شیرازی، محمدبن ابراهیم (ملاصدرا) (بیتا)، پاورقیهای اسفار در الحکمه المتعالیه، قم: انتشارات مصطفوی.
10
11. صلیبا، جمیل (1366)، فرهنگ فلسفی، ترجمۀ منوچهر صانعی دره بیدی، تهران: انتشارات حکمت.
11
12. طاهری عراقی، احمد (1372)،ردهبندی دهدهی دیویی اسلامی، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
12
13. ــــــــــــ (1376)، اسلام، تهران: کتابخانه جمهوری اسلامی ایران.
13
14. فارابی، ابو نصر محمد بن محمد (1362)، احصاء العلوم و مراتبها، ترجمه و مقدمه: حسین خدیوجم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
14
15. فصلنامه پیام کتابخانه (1371)، «مجلس شورای اسلامی»، سال دوم، ش2.
15
16. داوودی، مهدی (1370)، «مقدمهای بر جنبههای نظری ردهبندی»، فصلنامه کتاب، سال دوم، کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ش1 –4.
16
17. کاشفی، فرشته (1372)، ردهبندی دهدهی دیویی جغرافیایی ایران، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ویرایش سوم.
17
18. مان، مارگارت (1351)، اصول فهرست نویسی و طبقهبندی، ترجمه هوشنگ ابرامی، تهران، مرکز خدمات کتابداری فرانکلین.
18
19. مقدم، محمد باقر(1373)، درآمدی بر ردهبندی علوم، قم: کتابخانه آیةالله مرعشی نجفی.
19
20. مصباح یزدی، محمدتقی (1364)، آموزش فلسفه، ج1، تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
20
21. مطهری، مرتضی (1373)، آشنایی با علوم اسلامی، ج1، تهران: انتشارات صدرا.
21
22. مظاهری تهرانی، ناصر و فقیهی، محمد هادی (1348)،دانستنیهای کتابداری، تهران: چاپخانه گیلان.
22
23. EditorialEncyclopedia (1998)The new encyclopedin Britanica. Propeadia, Outline of-10 , knowledge & Guide to Britanica. Chicaga,Encyclpedia. Britanica.
23