ORIGINAL_ARTICLE
جان راولز و روش تعادل اندیشهورزانه در اخلاق
نلسون گودمن در بحث از معضل قدیمی استقرا به مطلبی اشاره میکند که بعدها جان راولز آن را روش تعادل اندیشهورزانه نامید و آن را به منظور استنتاج نظریه عدالت در حوزه فلسفه سیاسی به کار بست. وی مدعی بود در یک جامعه لیبرال، گزینش یک اصل خاص در باب عدالت، مستلزم ترجیحی تحکمی خواهد بود. برای حل این معضل، راولز وضع اولیهای را فرض میگیرد که از طریق آن افراد درخصوص اصول هنجاری عدالت به توافق میرسند. از نظر او این اصول باید از طریق روش تعادل اندیشهورزانه با احکام اخلاقی ما درباره موارد خاص و جزئی سازگاری یابند. کاربرد مفهوم تعادل اندیشهورزانه در حوزه اخلاق را برخی فیلسوفان و صاحبنظران مورد نقدهای جدی قرار داده اند ودر مقابل برخی دیگر از آن دفاع کردهاند. به نظر میرسد در حوزه اخلاق بهویژه اخلاق کاربردی نمیتوان تنها با توسل به نظریههای اخلاقی و نیز اصول اخلاقی انتزاعی به حل مسائل اخلاقی پرداخت. از همینرو، بهرغم مشاجرههای فراوانی که از حیث نظری درباره این روش وجود دارد، از حیث عملی این روش کاربرد فراوانی در حوزه اخلاق بهویژه اخلاق کاربردی دارد؛ بهگونهای که برخی مدعی شدهاند این روش تنها روش مفید در حوزه اخلاق است.
https://jpt.isca.ac.ir/article_20946_b1378a3cdebcb4d34f6a121cb4cdc0e0.pdf
2016-03-20
4
32
فلسفه اخلاق
تعادل اندیشهورزانه
نلسون گودمن
جان راولز
روششناسی
مجید
ملایوسفی
mollayousefi@isr.ikiu.ac.ir
1
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
AUTHOR
1. Brandt, Richard (1979), A Theory of the Good and the Right, New York: Oxford University Press.
1
2. Collste, Goran (1998), “Infanticide in Reflective Equilibrium?” in: W. Van der Burg and T. Van Willigenburg (eds.), Reflective Equilibrium, Kluwer Academic Publishers, Printed in the Netherlands.
2
3. Daniels, Norman (1979), “Wide Reflective Equilibrium and Theory Acceptance in Ethics,” The Journal of Philosophy, Vol. 6, No. 5.
3
4. Korsgaard, Christine M. (2003), “Realism and Constructivism in Twentieth-Century Moral Philosophy”, Journal of Philosophical Research, Vol. 28, Issue Supplement.
4
5. Barry, Brian (1973), The Liberal Theory of Justice, A Critical Examination of the Principal Doctrines in A Theory of Justice by John Rawls, Oxford: Clarendon Press.
5
6. Brun, Georg (2014), “Reflective Equilibrium Without Intuition?” Ethics Theory Moral Prac, 17.
6
7. Daniels, Norman (1996), Justice and Justification: Reflective Equilibrium in Theory and Practice, Cambridge: Cambridge University Press.
7
8. DePaul, Michael R. (2005), “Reflective Equilibrium,” in: Borchert, Donald M. (editor in chief), Encyclopedia of Philosophy, USA: Macmillan Reference.
8
9. Doorn, N. (2011), “Moral Responsibility in R & D Networks: A Procedural Approach to Distributing Responsibilities”, in: Philip Bray, Peter Kroes and Anthonie Meijers (eds.), Simon Stevin Series in Ethics of Technology, http:// www. ethicsandtechnology.eu.
9
10. Duffy, Simon John (2001), An Intuitionist Response to Moral Scepticism, An Unpublished Dissertation, University of Edinburg.
10
11. Dworkin, Ronald (1977), Taking Rights Seriously, Massachusetts: Harvard University Press.
11
12. Goodman, Nelson (1983), Fact, Fiction and Forecast, Fourth Edition, Harvard University Press.
12
13. Hare, R. M. (1989), “Rawls' Theory of Justice,” in Norman Daniels (ed.) Reading Rawls: Critical Studies on Rawls' A Theory of Justice, Stanford University Press.
13
14. Katzner, Louis, I., Blocher (1980), “The Original Position and the Veil of Ignorance,” in: H. Gene and Smith, Elizabeth H. (eds.), John Rawls’ Theory of Social Justice, An Introduction, Ohio University Press.
14
15. Kelly, Thomas and McGrath, Sarah (2010), “Is Reflective Equilibrium Enough?” Philosophical Perspectives, 24.
15
16. Mikhail. John (2011), “Rawls’ Concept of Reflective Equilibrium and Its Original Function in A Theory of Justice,” Washington University Jurisprudence Review, Vol 3, Issue 1.
16
17. Mndle, Jon (2009), Rawls's A Theory of Justice, An Introduction, Cambridge University Press.
17
18. Nichols, Peter (2012), “Wide Reflective Equilibrium as a Method of Justification,” Theoretical Medicine and Bioethics, Vol. 33, Issue 5.
18
19. Posner, Richard A. (1999), the Problematics of Moral and Legal Theory, Harvard University Press.
19
20. Rawls, J. (1971), A Theory of Justice, Revised Edition, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
20
21. Rawls, J. (1974-1975),"Independence of Moral Theory", Proceedings of the American Philosophical Association, Vol. 48.
21
22. Raz, Joseph (1982), “The Claims of Reflective Equilibrium” Inquiry, 25 (3).
22
23. Seid, Ansgar (2009), “Contextualist References in Nelson Goodman's Solution to the "New Riddle of Induction,” in: Ernst, Gerard, Steinbrenner, Jakob, Schlz, Oliver R. (eds.), From Logic to Art, Themes from Nelson Goodman, Germany Ontos Verlag.
23
24. Singer, Peter (1974), “Sidgwick and Reflective Equilibrium,” The Monist, 58 (3).
24
25. Tersman, Folke (1993), A Doctoral Dissertation, Stockholm: Stockholm University, Department of Philosophy.
25
26. Van Thiel, Ghislaine J. M.W. and Van Delden, Johannes J. M., “Reflective Equilibrium as a Normative Empirical Model,” Ethical Perspectives, Vol.17, No. 2.
26
ORIGINAL_ARTICLE
فضیلت و مسئله خطای بنیادین اسناد
با ظهور و بروز اخلاق فضیلت در سالهای اخیر، بسیاری به نقاط قوت و ضعف آن پرداختهاند که یکی از مهمترین اشکالهای مبنایی بر این نظریه، تردید یا نفی اوصافِ درونی اخلاقی (فضایل و رذایل) است. برخی از فیلسوفان اخلاق بنمایههای این اشکال را از روانشناسی اجتماعی برگرفتهاند و بر اساس آن اِسناد رفتار اخلاقی آدمی را به اوصاف درونی، از مقولۀ خطای بنیادین اِسناد دانستهاند. گیلبرت هارمن و جان دوریس با تکیه بر پارهای از آزمایشها در حوزه روانشناسی اجتماعی، همچون آزمایش میلگرام، سامری نیکوکار و زندان زیمباردو منکر وجود اوصاف اخلاقی درونی شده و معتقدند ابتنای یک نظریه اخلاقی بر چنین اوصافی خطاست و از اینرو، اخلاق فضیلت نظریه هنجاری مناسبی نخواهد بود. قائلان به اخلاق فضیلت پاسخهای سلبی و ایجابی متعددی را بیان کردهاند که به گمان مؤلفان پاسخ مبتنی بر کمیابی مناسبترین پاسخ به اشکال یاد شده است. در این مقاله پس از طرح و تبیین مسئله، به نقد و بررسی آنها خواهیم پرداخت.
https://jpt.isca.ac.ir/article_20947_5fd24fa9d3dd6f43f419994da084b58e.pdf
2016-03-20
33
54
اخلاق فضیلت
موقعیتگرایی
کلگرایی
اوصاف درونی اخلاقی
هارمن
دوریس
محسن
جاهد
jahed.mohsen@znu.ac.ir
1
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان
AUTHOR
سحر
کاوندی
drskavandi@znu.ac.ir
2
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان
AUTHOR
جواد
صالحی
javadsalehi@znu.ac.ir
3
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان
AUTHOR
1. ارسطو، (1381)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه ابوالقاسم پورحسینی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
1
2. شولتز، دوان (1384)، نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
2
3. قزوینی، محمدحسن (1380)، کشف الغطاء عن وجوه مراسم الاهتداء، الطبعة الاولی، قزوین: الحوزة العلمیة بمدینة قزوین.
3
4. کریمی، یوسف (1391)، روانشناسی اجتماعی، تهران: انتشارات ارسباران، چاپ بیست و هفتم.
4
5. Athanassoulis, Nafsika (2003), “A Respose to Harman: Virtue Ethics And Character Traits,” in: http://onlinelibrary, wiler.com/doi/10,1111/j.0066-7372,2003,00012x/pdf.
5
6. Darley, J. M., & Batson, C. D. (1973), “From Jerusalem to Jericho: A study of situational and dispositional variables in helping behavior,” Journal of Personality and Social Psychology, 27.
6
7. Doris, John M. (1998), “Persons, Situation and Virtue Ethics,” Nous, 32: 4.
7
8. Haney, C., Banks, C. & Zimbardo, P. (1973), “A study of prisoners and guards in a simulated prison,” Naval Research Review, 9.
8
9. Harman, Gilbert (2003), “No Character or Personality,” Business Ethics Quarterly, 13 (1).
9
10. Harman, Gilbert (2009), “Skepticism About Character Traits,” Journal of Ethics, 13 (2/3).
10
11. Hooft, Stan Van (2006), Understanding virtue ethics, Acumen.
11
12. Milgram, S. (1963), “Behavioral study of obedience,” Journal of Abnormal and Social Psychology, 67.
12
13. Miller, Christian (2014), “The problem of Character,” In: Hooft, Stan Van, A handbook of virtue ethics, Routledge Press.
13
14. Phelps, Brady, J. (2015), “Behavioral Perspectives on personality and self,” The psychological Record, 65 (3).
14
15. Tiberius, Walerie (2015), Moral Psychology: a contemporary introduction, Routledge Press.
15
16. Timpe, Kevin (2008), “Moral Character,” In: Internet Encyclopedia of Philosophy: http://www.iep.utm.edu/
16
17. Winter, Michael (2012), Rethinking virtue ethics, Springer.
17
ORIGINAL_ARTICLE
چالش ابطالپذیری باورهای دینی
به موازات پیدایش عصر علم و گسترش نگرشهای تجربی به جهان، باورهای دینی همواره مورد هجمه و طرد تجربهگرایان بوده است. پیشروی این جهانبینی افراطی با ظهور مکتب پوزیتویسم منطقی در فلسفه علم به دعوی بیمعنایی باورهای دینی انجامید. در چنین فضایی که دستیابی به محملی برای گفتوگو میان مکتبهای تجربهگرا و معتقدان دینی دور از انتظار مینمود، آنتونی فلو با معرفی معیار ابطالپذیری بهعنوان شرط معناداری باورهای دینی، چالشی را مطرح کرد که به بحثی پرشور میان تجربهگرایان و معتقدان به ادیان انجامید. چالش فلو بارها تجدید چاپ شد و واکنشهای موافق و مخالف متعددی را برانگیخت که بیشتر در کوتاهی و ابهام نوشتار فلو ریشه داشت. نوشتار حاضر بر آن است تا ضمن واکاوی واکنشهای پیشگفته، تحلیلی تفصیلی از چالش فلو صورت دهد و بینش مهم نهفته در آن را آشکار سازد؛ بینشی که نهتنها از ارزشهای دینی چیزی نمیکاهد، بلکه بنیادی برای روشنگری مدعای باورهای دینی و سرآغازی برای گامنهادن در قلمرو زبان دین است.
https://jpt.isca.ac.ir/article_20948_861cf60d01cbbcf99b1d776fe87f8fa1.pdf
2016-03-20
55
77
چالش فلو
ابطالپذیری
معناداری
باورهای دینی
پوزیتویسم منطقی
محسن
مقری
mohsen.moghri@gmail.com
1
کارشناس ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
مهدی
لکزایی
mahdilakzaei@gmail.com
2
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
احمد
مقری
moghri.a@gmail.com
3
دانشجوی دکتری الهیات مسیحی، دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
1. پترسون، مایکل، و دیگران (1379)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
1
2. Alston, William P. (2004), “Religious language and verificationism,” P. Copan & P. Moser (eds.), The Rationality of Theism, London and New York: Routledge.
2
3. Davis, Stephen T. (1975), “Theology, Verification and Falsification,” International Journal for Philosophy of Religion, Vol. 6, No. 1.
3
4. Flew, Antony; Hare, R. M. and Mitchell, Basil (1955), Theology and Falsification, New Essays in Philosophical Theology, London: SCM Press.
4
5. Flew, Antony (2007), There is a God, New York: Harper Collins.
5
6. Harris, James F. (2002), Analytic Philosophy of Religion, Kluwer Academic Publishers.
6
7. Heimbeck, R. S. (1969), Theology and Meaning: A Critique of Metatheological Scepticism, Stanford: Stanford University Press.
7
8. Kellenberger, J. (1969), The Falsification Challenge, Religious Studies, Vol. 5, No. 1.
8
9. Nielsen, Kai (1966), “On Fixing the Reference Range of 'God',” Religious Studies, Vol. 2, No. 1.
9
10. Nielsen, Kai (1971), Contemporary Critiques of Religion, London: MacMillan Press.
10
11. Plantinga, Alvin (1975), God and Other Minds, London: Cornell University Press.
11
12. Swinburne, Richard (2005), Faith and Reason, Oxford: Clarendon Press.
12
13. Yandell, Keith (1971), Basic Issues in the Philosophy of Religion, Boston: Allyn and Bacon.
13
ORIGINAL_ARTICLE
معنا و ماهیت عمل بر اساس حد وسط اخلاقی نزد ابن سینا
مسئلۀ اصلی این مقاله پرسش از چیستی معنا و ماهیت عمل اخلاقی نزد ابن سیناست. اینکه عمل اخلاقی که نزد بوعلی با رعایت حد وسط دو خُلق متضاد برابر است، چه اقتضائاتی دارد و با چه شرایطی میتوان عملی را حد وسط اخلاقی به شمار آورد. همچنین عمل اخلاقی با چه مقدمات معرفتی به وجود میآید و به لحاظ هستیشناختی چه خصوصیاتی دارد. برای پاسخ به این پرسشها، نخست جایگاه اقتضائات فرهنگی و قومی را در معنابخشیدن به عمل بر اساس حد وسط اخلاقی از منظر ابن سینا بررسی میکنیم. سپس به مفهوم حد وسط در منظومۀ اخلاقی بوعلی میپردازیم و تبدیل عمل بر اساس آن به عادت و خُلق و خو را تحلیل میکنیم. در ادامه، نشان میدهیم ماهیت عمل اخلاقی برای آحاد جامعه به لحاظ معرفتشناختی در اعتماد به اقوال عارفان و در نتیجه، عمل بر اساس قانون شریعت شکل میگیرد. ماهیت هستیشناختی عمل اخلاقی نیز ذیل افزودن صورتی خاص به مجموع صورتهای موجود در عالم بررسی خواهد شد.
https://jpt.isca.ac.ir/article_20949_c982d485b8818d770857d52141cda03b.pdf
2016-03-20
78
91
ابنسینا
اخلاق
حد وسط
شریعت
صورت
محمدهانی
جعفریان
hani.jafarian@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه (نویسنده مسئول)
LEAD_AUTHOR
میرسعید
موسوی کریمی
msaeid_karimi@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه مفید
AUTHOR
1. ابنسینا. حسین بن عبدالله (1361)، سماء طبیعی، ترجمه و شرح محمد علی فروغی، تهران: امیر کبیر.
1
2. ـــــــــــــــ (۱۳۷۵)، اشارات و تنبیهات، ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، تهران: سروش.
2
3. ـــــــــــــــ (1383)، طبیعیات دانشنامۀ علائی، مقدمه، حواشی و تصحیح سید محمد مشکوة، همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
3
4. ـــــــــــــــ (1385)، الهیات نجات، ترجمۀ سید یحیی یثربی، قم: بوستان کتاب.
4
5. ـــــــــــــــ (1388)، نفس شفا، ترجمه و شرح از حسین ناییجی، قم: مؤسسۀ امام خمینی;.
5
6. ـــــــــــــــ (1390)، الهیات از کتاب شفا، ترجمۀ ابراهیم دادجو، تهران: امیرکبیر.
6
7. ـــــــــــــــ (1391الف)، تحفه، ترجمۀ ضیاء الدین درّی، در: مجموعه رسائل شیخ الرئیس ابن سینا، تصحیح و توضیحات سید محمود طاهری، قم: آیت اشراق.
7
8. ـــــــــــــــ (1391ب)، مبدأ و معاد، مجموعه رسائل شیخ الرئیس ابن سینا، ترجمۀ محمود شهابی خراسانی، تصحیح و توضیحات سید محمود طاهری، قم: آیت اشراق.
8
9. ـــــــــــــــ (1391ج)، حدود یا تعریفات، مجموعه رسائل شیخ الرئیس ابن سینا، ترجمۀ محمد مهدی فولادوند، تصحیح و توضیحات سید محمود طاهری، قم: آیت اشراق.
9
10. ـــــــــــــــ (1391د)، اضحویه، مجموعه رسائل شیخ الرئیس ابن سینا، ترجمۀ بینا، تصحیح حسین خدیو جم، قم: آیت اشراق.
10
11. ـــــــــــــــ (1393)، فن شعر شفا، رسالههای شعری فیلسوفان مسلمان، ترجمۀ سید مهدی زرقانی و محمدحسن حسنزادۀ نیری، تهران: سخن.
11
12. ـــــــــــــــ (1980)، عیون الحکمة، بیروت: دارالقلم.
12
13. ـــــــــــــــ (بیتا)، فی أقسام العلوم العقلیة، تسع رسائل فی الحکمة والطبیعیات، مصر: دار الکتاب المصری.
13
14. جوزجانی (۱۳۸۹)، شرح بر حیابن یقظان، ابن سینا و تمثیل عرفانی، تدوین هانری کربن، تهران: سوفیا.
14
15. جعفریان، محمدهانی و میرسعید موسوی کریمی (1393)، اعتمادگرایی اخلاقی در رسائل مشرقی ابنسینا، اخلاق وحیانی، ش 7.
15
16. ـــــــــــــــ (1394)، «بررسی کارکرد اخلاقی صورت داستانی در رسائل مشرقی ابن سینا»، هستی و شناخت، ج2، ش 1.
16
17. ساوی، سهلان (1370)، شرح رسالة الطیر ابنسینا، بهاهتمام محمدحسین اکبری، تهران: الزهراء.
17
ORIGINAL_ARTICLE
ملاصدرا و مسئله مرگ
تبیین و تحلیل مسئله مرگ از دغدغههای همیشگی برخی فیلسوفان از جمله ملاصدرا بوده است و او نیز کوشیده است از منظر فلسفی آن را تبیین کند. بهیقین مبانی فکری هر فیلسوفی در تحلیل فلسفی او از مرگ تأثیرگذار است و لوازم و پیآمدهای خاصی را نیز در پیدارد. این مقاله میکوشد چیستی، چرایی و چگونگی مرگ را از منظر ملاصدرا بکاود و پس از تبیین مبانی فلسفی او همچون حرکت جوهری و رابطه نفس و بدن، آثار و لوازم تحلیل او را از مرگ روشن سازد. طبیعیبودن، ضرورت، حقانیت و وجودیبودن مرگ و نیز فناناپذیری انسان با مرگ، عمومیبودن مرگ و نیز کراهت از مرگ از آموزههای دینی هستند که با مبانی صدرایی تبیین بهتری مییابند. البته برخی آموزههای دینی نیز وجود دارند که با تبیین صدرایی ناسازگار مینمایند. پایانبخش این مقاله بررسی دو مورد از این گونه آموزهها، یعنی آموزه دینی رجعت و استکمال برزخی است.
https://jpt.isca.ac.ir/article_20950_c133a2861933c8bb0dfa78bc3f816755.pdf
2016-03-20
92
123
ملاصدرا
مرگ
تبیینهای فلسفی
مرگ طبیعی
علیرضا
اسعدی
asaadi@isca.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
قرآن کریم
1
1. ابن سینا (1379)، النجاة، مقدمه و تصحیح محمدتقی دانشپژوه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
2
2. ـــــــــــــــ (1400ق.)، رسائل ابن سینا، رساله الشفا من خوف الموت و معالجه داء الاغتمام به، قم: انتشارات بیدار.
3
3. ـــــــــــــــ (1404ق.)، الشفاء(الطبیعیات)، ج 2، النفس، تحقیق سعید زاید، قم: مکتبه آیة الله مرعشی.
4
4. ـــــــــــــــ (1379)، النجاة، به تحقیق محمدتقی دانشپژوه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
5
5. اشعری، ابوالحسن (1400ق.)، مقالات الاسلامیین واختلاف المصلین، آلمان: فرانس شتاینر.
6
6. افلاطون (1357)، دوره آثار افلاطون، ترجمه: محمد حسن لطفی و رضا کاویانی، ج 1، تهران: خوارزمی.
7
7. آشتیانی، سید جلال الدین (1381)، شرح بر زاد المسافر، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
8
8. بحرانی، ابن میثم (1406ق)، قواعد المرام، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی.
9
9. جرجانی، میر شریف (1325ق)، شرح المواقف، ج 5، تصحیح بدرالدین نعسانی، قم: الشریف الرضی.
10
10. حلی، حسن بن یوسف (1363ش)، انوار الملکوت، قم: الشریف الرضی.
11
11. رفیعی قزوینی، ابوالحسن (1367)، مجموعه مقالات ورسائل فلسفی، تصحیح غلامحسین رضانژاد، تهران: انتشارات الزهراء.
12
12. سبزواری، ملاهادی (1383ش)، اسرار الحکم، قم: مطبوعات دینی.
13
13. صدوق، محمد بن علی بن الحسین بن بابویه قمی (1403ق.)، معانی الاخبار، قم: جامعه مدرسین.
14
14. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1362)، نهایة الحکمه، قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین.
15
15. ـــــــــــــــ (1417ق.)، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 1، قم: دفتر انتشارات اسلامی حوزه علمیه قم.
16
16. طوسی، خواجه نصیر (1375)، شرح الاشارات والتنبیهات، ج 2، قم: نشر البلاغه.
17
17. ـــــــــــــــ (1405ق.)، تلخیص المحصل، بیروت: دار الاضواء.
18
18. عضدالدین، ایجی (بیتا)، المواقف، قاهره: عالم الکتب.
19
19. غزالی، ابو حامد (1409ق.)، الاربعین فی اصول الدین، بیروت: دار الکتب العلمیه.
20
20. ـــــــــــــــ (بیتا)، احیاء علوم الدین، ج 15، تصحیح عبدالرحیم بن حسین حافظ عراقی، بیروت: دار الکتب العربی.
21
21. فخر رازی، محمد بن عمر (1411ق.)، المباحث المشرقیة، فخر رازی، ج 2، قم: انتشارات بیدار.
22
22. فلوطین (1366)، دوره آثار فلوطین «تاسوعات»، ج 1، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
23
23. کلینی، محمد بن یعقوب (1407ق.)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
24
24. مجلسی، مجمد باقر (1403ق.)، بحار الانوار، ج 6 ، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
25
25. ـــــــــــــــ (1404 ق.)، مرآة العقول، ج 10، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
26
26. مطهری، مرتضی (1377) مجموعه آثار، ج 13، تهران: انتشارات صدرا.
27
27. مفید، ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان (1413ق.)، تصحیح اعتقادات الامامیة، قم: المؤتمر الاسلامی للشیخ المفید.
28
28. ملاصدرا، صدر الدین محمد بن ابراهیم (1302ق.)، مجموعة الرسائل التسعة، قم: مکتبه المصطفوی.
29
29. ـــــــــــــــ (1354)، المبدأ والمعاد، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
30
30. ـــــــــــــــ (1360)، الشواهد الربوبیه، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
31
31. ـــــــــــــــ (1366)، تفسیر القرآن الکریم، ج 1، 2، 5 و6، تحقیق محمد خواجوی، قم: انتشارات بیدار.
32
32. ـــــــــــــــ (1381)، زاد المسافر، قم: بوستان کتاب.
33
33. ـــــــــــــــ (1383)، شرح اصول کافی، ج 4، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
34
34. ـــــــــــــــ (1387)، المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الالهیة، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
35
35. ـــــــــــــــ (1981)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، ج 5، 6، 8 و 9، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
36
ORIGINAL_ARTICLE
نظریۀ اخلاقشناختی ارسطو؛ سنتزی از آموزههای افلاطون و پروتاگوراس
ارسطو در اخلاق غایتنگر خود، بهمنظور ترسیم فضایی برای عمل و قواعدی برای رفتار، به پژوهش در فضیلتهای انسانی میپردازد. فضیلتهایی که او در اخلاق نیکوماخوس توصیف میکند، خصلتهایی هستند که در جامعۀ آن روز آتن فضیلت به شمار میروند. در این مقاله نشان داده شده است که این مؤلفۀ اخلاق ارسطو تا حد زیادی از اندیشۀ پروتاگوراس تأثیر پذیرفته است. از سوی دیگر، ارسطو با تأثیرپذیری از افلاطون، این فضیلتها را نه از آنرو که آنها را حاصل قرارداد و بهتبع آن نسبی میداند، بلکه چون آنها را حاصل کارکرد عقل برای کشف و ایجاد امور اخلاقی و قوانین میداند، میپذیرد. بدین ترتیب، رویکرد اخلاقی ارسطو را میتوان سنتزی دانست از آموزههای پروتاگوراس که با شعار انسانمعیاری اخلاق را حاصل قرارداد میداند و آموزههای افلاطون که با طرح نظریۀ مُثل مبنای اخلاق را در آسمانها و غیرقراردادی میداند.
https://jpt.isca.ac.ir/article_20951_2a0daf13e942ab0d166648db1fcf6787.pdf
2016-03-20
124
147
افلاطون
ارسطو
پروتاگوراس
نظریۀ اخلاقی
فضیلت
عقل شهودی
فاطمه
سیفاللهی
philosophymail88@gmail.com
1
کارشناس ارشد فلسفه (نویسندۀ مسئول)
LEAD_AUTHOR
علیاکبر
عبدلآبادی
abdolabadi85@yahoo.com
2
استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
1. ارسطو (1385)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمۀ محمّدحسن لطفی، تهران: انتشارات طرح نو، چاپ دوم.
1
2. افلاطون (1380)، دورۀ آثار افلاطون، ترجمۀ محمّدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ سوم.
2
3. برن، ژان (1363)، افلاطون، ترجمۀ سید ابوالقاسم پورحسینی، تهران: انتشارات فکر روز، چاپ اوّل.
3
4. شهریاری، حمید (1385)، فلسفۀ اخلاق در تفکّر غرب از دیدگاه السدیر مکینتایر، تهران: انتشارات سمت، چاپ اوّل.
4
5. کاپلستون، فردریک (1380)، تاریخ فلسفه، ج 1، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم.
5
6. کوپر، جان (1378)، «یونان باستان»، ترجمۀ حمید شهریاری، در: تاریخ فلسفۀ اخلاق غرب، قم: انتشارات مؤسّسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چاپ اوّل.
6
7. گاتری، دبلیو.کی.سی (1375)، تاریخ فلسفۀ یونان، ج 11، سوفسطاییان (2)، ترجمۀ حسن فتحی، تهران: انتشارات فکر روز، چاپ اوّل.
7
8. ـــــــــــــــ (1388)، فیلسوفان یونان باستان: از طالس تا ارسطو، ترجمۀ حسن فتحی، تهران: نشر علم، چاپ دوم.
8
9. گادامر، هانس گئورک (1382)، مثال خیر در فلسفۀ افلاطونی ـ ارسطویی، ترجمۀ حسن فتحی، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اوّل.
9
10. گمپرتس، تئودور (1375)، متفکّران یونانی، ترجمۀ محمّدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ اوّل.
10
11. مکینتایر، السدیر (1379)، تاریخچۀ فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ انشاء الله رحمتی، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اوّل.
11
12. م.کرسگارد، کریستین (1390)، «سرچشمۀ ارزش از نظر ارسطو و کانت»، ترجمۀ محسن جوادی، در: ارغنون، ش 16، چاپ سوم.
12
13. مکی، ج.ال (1390)، «ماهیت ذهنی ارزشها»، ترجمۀ مراد فرهادپور، در: ارغنون، ش 16 چاپ سوم.
13
14. نوسباوم، مارتا (1389)، ارسطو، ترجمۀ عزت الله فولادوند، تهران: طرح نو، چاپ چهارم.
14
15. وارد، استیفن (1374)، درآمدی تاریخی به اخلاق، ترجمۀ حسن پویان، تهران: نشر مرکز، چاپ اوّل.
15
16. هولمز، رابرت. ال. (1382)، مبانی فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ مسعود علیا، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ اوّل.
16
17. یگر، ورنر (1376)، پایدیا، ج 1، ترجمۀ محمّدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ اوّل.
17
18. Diels, Hermann. Die (1972-1973), Fragmente der Vorsokratiker, Rev. Walther Kranz. Berlin: Weidmann.
18
19. MacIntyre, Alasdair (2007), After Virtue: A Study in Moral Theory, 3rd edition, University of Notre Dame Press.
19
20. Poster, Carol, Protagoras (fl. 5th c. B.C.E.), Florida State University, (11/1/2015), from: (http://www.iep.utm.edu/protagor)
20
21. Rorty, Richard (1999), Philosophy and social hope, Penguin Books.
21
22. Ross, W.D. (2004), Aristotle, 6th edition, Routledge.
22