ORIGINAL_ARTICLE
متعلق شوق و اراده از منظر پارهای از اصولیان
دانشوران علم اصول در مسئلة معروف تعلق امر به طبایع یا افراد به تبیین متعلق شوق و اراده نیز پرداختهاند. معمولاً این بحث در علم اصول اینگونه مطرح میشود که اراده و شوق آیا به طبیعت تعلق میگیرد یا به فرد. البته، تفسیرهای متفاوتی از طبیعت و فرد و نسبت میان آنها مطرح شده است. با اینکه مسئلة یادشده در اساس مسئلهای فلسفی است، فیلسوفان مسلمان کمتر به آن پرداختهاند؛ اما اصولیان توجه جدی به آن داشته و دیدگاههای جالب توجه و متفاوتی در اینباره مطرح کردهاند. نوشتار حاضر نخست به گزارش و بررسی برخی از مهمترین دیدگاههای اصولیان در اینباره میپردازد و در نهایت، دیدگاهی را در معرض نقد خوانندگان قرار میدهد که به نظر میرسد بر دیگر نظریههای مطرحشده در این نوشتار برتری دارد.
https://jpt.isca.ac.ir/article_1117_516d1f4fbdf4ae2a66c1ff7b749b540f.pdf
2010-09-23
2
39
شوق
اراده
متعلق
معروض
وجود
ایجاد
طبیعت
فرد
علیرضا
محمدی
muhammadi3@yahoo.com
1
Muhammadi3@Yahoo.com
AUTHOR
1. اصفهانی، محمدحسین )1414ﻫ.ق( نهایة الدرایة فی شرح الکفایة، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
1
2. تبریزی، میرزاجواد (1382ﻫ.ش) دروس فی مسائل علم الاصول. قم.
2
3. خراسانی، محمدکاظم(1409ﻫ.ق)کفایة الاصول، قم: مؤسسة آل البیت.
3
4. سبحانی، جعفر(1367ﻫ.ش) تهذیب الاصول؛ تقریراً لأبحاث السید الخمینی. قم: دار الفکر.
4
5. سبزواری، ملاهادی (1416ﻫ.ق) شرح المنظومه، تهران: نشر ناب.
5
6. شاهرودی، سیدمحمود (1417ﻫ.ق) بحوث فی علم الأصول؛ تقریراً لأبحاث السید الصدر. قم: مؤسسة دائرة المعارف الفقه الاسلامی.
6
7. شهیدی، محمدتقی (بیتا) ابحاثٌ اصولیة، بیجا.
7
8. شیرازی، محمد ابن ابراهیم(1419ﻫ.ق) الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة، قم: مکتبة الرشد.
8
9. عراقی، آقا ضیاءالدین(1405ﻫ.ق) نهایة الأفکار، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
9
10. مؤمن قمی، محمد (1419ﻫ.ق) تسدید الاصول، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
10
11. مصباح یزدی، محمدتقی(1405ﻫ.ق) التعلیقة علی نهایة الحکمة، قم: مؤسسه در راه حق.
11
ORIGINAL_ARTICLE
شهید صدر و اصول موضوعة نظریة احتمالات
تاکنون مباحث فلسفی گوناگونی پیرامون نظریۀ احتمالات مطرح شده است. مهمترین مسئله در این میان آن است که چه تفسیر یا تفسیرهایی را میتوان از مفهوم احتمال - که اساسیترین نقش را در نظریۀ احتمالات بازی میکند -بهدست داد. فیلسوفان مغرب زمین تفسیرهای متفاوتی را برای این مفهوم پیشنهاد کردهاند. از میان اندیشمندان مسلمان نیز شهید سیدمحمدباقر صدر تفسیری از احتمال ارائه داده است که میتوان آن را «تفسیر اجمالی» نامید. تلقی رایج این است که شرط کفایت هر تفسیری از مفهوم احتمال آن است که اصول موضوعة نظریة احتمالات را نتیجه دهد، یا دستکم با آن سازگار باشد. در نوشتار حاضر به این مسئله میپردازم که تفسیر شهید صدر تا چه اندازه با اصول موضوعة نظریة احتمالات هماهنگ است. چنان که خواهیم دید، ناهماهنگیهایی میان تفسیر اجمالی و اصول موضوعة نظریة احتمالات وجود دارد، که البته با اعمال اصلاحاتی در تفسیر اجمالی میتوان آنها را برطرف ساخت.
https://jpt.isca.ac.ir/article_1118_b793a9a0adb3a7267b955226904b07bc.pdf
2010-09-23
40
62
نظریۀ احتمالات
شهید صدر
اصول موضوعۀ احتمالات
تفسیر اجمالی احتمال
محمود
مروارید
morvarid@ipm. ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
1. ابو رغیف، عمار(1410ﻫ.ق) منطق الاستقراء. قم: مهر، الکتاب الاول.
1
2. حائری، سیدکاظم(1408ﻫ.ق)مباحث الاصول (تقریرات اصول شهید صدر). قم: مطبعة مرکز النشر و مکتب الاعلام الاسلامی، الجزء الثانی من القسم الثانی.
2
3. صدر، سیدمحمد باقر(1402ﻫ.ق) الاسس المنطقیة للاستقراء. بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
3
4. هاشمی، سیدمحمود(1405ﻫ.ق) بحوث فی علم الاصول (تقریرات اصول شهید صدر). قم: المجمع العلمی للشهید صدر.
4
5. Fitelson, B. & Hajek, A. & Hall, N. "Probability" In The Routledge encyclopedia of Philosophy of Science, edited by Rausch S., and Sarkar, S. Pfeiffer, J.
5
6. Fitelson, B. & Hajek, A. & Hall, N.,. "Probability" In The Routledge Encyclopedia of Philosophy of Science. URL=http: //philrsss. anu. edu. au/people-defaults/alanh/papers/probability. pdf.
6
7. Gillies, D. Philosophical Theories of Probability. London: Rutledge, 2000.
7
8. Hajek, A. Interpretation of Probability. Vers. substantive revision. Dec 31, 2009. http://plato. stanford. edu/entries/probability-interpret/.
8
9. Kolmogorov, A. N (1956) Foundation of The Theory Of Probability. Translated by N. Marrrison. New York: Chelsea Publishing Company.
9
10. Mellor, D. H. Probability: A Philosophical Introduction. London and New York: Routledge, 2005.
10
ORIGINAL_ARTICLE
آیۀ فطرت و نظریۀ توحید و دین فطری؛ رهیافت تاریخی
آیۀ فطرت بهلحاظ تفسیر مفهوم فطرت از آیات بحثانگیز در تاریخ اندیشۀ اسلامی است. یکی از نظریههای عمده در تفسیر فطرتی که خداوند، مردم را بر آن سرشته است، ارجاع آن به توحید یا اسلام است. گرایش مفسران به این تفسیر به سبب عواملی همچون روایات وارده در منابع شیعه و سنی، مبیّن بودن عقیدۀ توحید از لحاظ عقلانی و همچنین برخی احتمالات نحوی در بیان نقش ترکیبی واژۀ فطرت در آیه است. بسیاری از مفسران از ارائۀ تحلیلی از رابطۀ میان توحید یا اسلام از یکسو و فطرت انسانی از سوی دیگر، قصور ورزیدهاند. برخی این رابطه را بر اساس عقلانیت آموزههای اسلام تفسیر کردهاندو برخی دیگر بیانهای پیچیدۀ عرفانی و فلسفی از این رابطه ارائه کردهاند. در این مقاله به بررسی ومقایسة تحلیلی تفاسیر ارائه شده از آیة فطرت پرداخته شده است.
https://jpt.isca.ac.ir/article_1119_8c330a90e7ac5f54d295829ed2c752b1.pdf
2010-09-23
63
85
آیۀ فطرت
نظریۀ فطرت
خداشناسی فطری
دین فطری
توحید فطری
محمد
غفوری نژاد
ghafoori_n@yahoo. com
1
Ghafoori_n@yahoo. com
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابنشهر آشوب، (1410ﻫ.ق) محمد بنعلی، متشابه القرآن و مختلفه، قم: انتشارات بیدار.
2
ابن عربى، ابو عبدالله محیى الدین محمد، (1422ﻫ.ق) تفسیر ابن عربى، چاپ اول، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
3
ابنمثنی، ابو عبیده معمر، (1381ﻫ.ق) مجازالقرآن، قاهره: مکتبة الخانجى.
4
بحرانی، سیدهاشم، (1416ﻫ.ق) البرهان فی تفسیر القرآن، تهران: بنیاد بعثت.
5
بلخی، مقاتل بنسلیمان، (1423ﻫ.ق) تفسیر مقاتل بنسلیمان، بیروت: دار احیاء التراث.
6
جوادی آملی، عبدالله، (1378ﻫ.ش) فطرت در قرآن (جلد دوازدهم از تفسیر موضوعی قرآن)، قم: اسراء.
7
رازی، ابوالفتوح، (1408ﻫ.ق) روضالجنان و روحالجنان فی تفسیر القرآن، تدوین: دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر محمدمهدی ناصح، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
8
رازى، فخرالدین، (1420ﻫ.ق) مفاتیح الغیب، تدوین: محمد خواجوی، بیروت: دار احیاءالتراث العربى.
9
زمخشری، ابوالقاسم محمود بنعمر، (1407ﻫ.ق) الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دار الکتاب العربی.
10
سلمى، محمد بنحسین، (1369ﻫ.ش) حقائق التفسیر، تهران: مرکز نشر دانشگاهى.
11
سیوطی، جلالالدین، (1404ﻫ.ق) الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، قم: کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی.
12
سیوطی، جلالالدین و المحلی،(1416ﻫ.ق) تفسیر الجلالین، بیروت: مؤسسة النور للمطبوعات.
13
شاهآبادی، محمدعلی، (1360ﻫ.ش) الانسان و الفطره در: رشحات البحار، تهران: نهضت زنان مسلمان.
14
ـــــــــ ،(1380ﻫ.ش) شذرات المعارف، تدوین: بنیاد علوم و معارف اسلامی، تهران: ستاد بزرگداشت مقام عرفان و شهادت.
15
شریف لاهیجی، محمد بنعلی(1373ﻫ.ش) تفسیر شریف لاهیجی، تدوین: حسینی ارموی (محدث) میرجلالالدین، تهران: دفتر نشر داد.
16
شیخ مفید، محمد بنمحمد بننعمان(1424ﻫ.ق) تفسیر القرآن المجید(تفسیر کلامی برگرفته از آثار شیخ مفید)، قم: بوستان کتاب.
17
شیرازی، صدرالدین محمد ابنابراهیم(ملاصدرا) (1423ﻫ.ق/ 2002م)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
18
ـــــــــ ،(1354ﻫ.ش) المبدأ و المعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
19
ـــــــــ ، (1366ﻫ.ش) تفسیر القرآن الکریم، چاپ دوم، قم: انتشارات بیدار.
20
ـــــــــ ، (1378ﻫ.ش) سه رساله فلسفى، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
21
ـــــــــ ،(1302ﻫ.ق) مجموعة الرسائل التسعة، تهران.
22
ـــــــــ ،(1363ﻫ.ق) مفاتیح الغیب، به تصحیح خواجوی، تهران: موسسه تحقیقات فرهنگى.
23
طباطبایى، سیدمحمدحسین،(1417ﻫ.ق) المیزان فى تفسیر القرآن، قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
24
طبرسی، فضل بنحسن،(1377ﻫ.ش) جوامع الجامع، تهران: دانشگاه تهران.
25
ـــــــــ ،(1372ﻫ.ش) مجمع البیان، با مقدمه محمدجواد بلاغی، تهران: ناصر خسرو.
26
طوسی، شیخ الطائفه محمد بنحسن،(بیتا) التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه شیخ آغا بزرگ تهرانی و تحقیق احمد قصیر عاملی، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
27
عروسی حویزی، عبد علی بنجمعه(1415ﻫ.ق) ، تفسیر نور الثقلین، به تحقیق سیدهاشم رسولی محلاتی، قم: اسماعیلیان.
28
عیاشی، محمد بنمسعود،(1380ﻫ.ق) کتاب التفسیر، به تحقیق سیدهاشم رسولی محلاتی، تهران: چاپخانه علمیه.
29
فیض کاشانی، ملامحسن،(1418ﻫ.ق) الأصفی فی تفسیر القرآن، به تحقیق محمدحسن درایتی و محمدرضا نعمتی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
30
ـــــــــ ،(1415ﻫ.ق) تفسیر الصافی، به تحقیق حسین اعلمی، تهران: انتشارات الصدر.
31
قاضی، عبدالجبار بن احمد،(1386ﻫ.ق، /1966م.) متشابه القرآن، به تحقیق دکتر عدنان محمد زرزور، قاهره: دار التراث.
32
قشیرى، عبدالکریم بنهوازن،(بیتا) لطایف الاشارات، مصر: الهیئة المصریة العامه للکتاب.
33
قمی، علی بنابراهیم،(1367ﻫ.ش) تفسیر القمی، چاپ چهارم، به تحقیق سیدطیب موسوی جزائری، قم: دار الکتاب.
34
کلینی، محمد بنیعقوب،(1365ﻫ.ش)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
35
کوفی، ابوالقاسم فرات بنابراهیم،(1410ﻫ.ق) تفسیر فرات الکوفی، به تحقیق محمدکاظم محمودی، تهران: وزارت ارشاد.
36
مطهری، مرتضی،(1373ﻫ.ش) فطرت، چاپ ششم، تهران: صدرا.
37
میبدی، رشید الدین احمد بنابی سعد،(1371ﻫ.ش) کشف الاسرار و عدة الابرار، به تحقیق علی اصغر حکمت، تهران: امیرکبیر.
38
یثربی، یحیی(1387ﻫ.ش) عیار نقد2، چاپ دوم، قم: بوستان کتاب.
39
ORIGINAL_ARTICLE
الهام واژهها: بررسی نظریههای لفظمحور در باب الهام کتاب مقدس
نظریههای الهام(یا بنابر آنچه در سنت اسلامی« وحی» شناخته شده است) به تبیین ارتباطِ میان خدا و واسطة انسانی در انتقال وحی میپردازند. زمانی که نظریهای به مسئلة الهامیبودن یک متن مقدس (مثل قرآن یا کتاب مقدس) میپردازد، دو مسئلة عمده را کانون توجه خود قرار میدهد: الف) سازوکار الهام (چگونگی انتقال مطالب خداوند به واسطة انسانی) وب) محدودة الهام( این که چه میزان از مطالب موجود در یک متن مقدس، الهامی است). مسیحیان نیز بر این اعتقادند که کتاب مقدس آنها الهامی است. دیدگاههای آنها در تبیین الهام و وحی به دو دسته تقسیم میشوند: نظریههایی که واژههای کتاب مقدس را نیز الهامی میدانند و نظریههایی که الهام را در جایی ورای الفاظ جستوجو میکنند. در این مقاله تنها به بررسی دستة اول میپردازیم. با توجه به جدیترشدن بحث دربارة الهام و وحی در فضای اندیشگی ایران، بررسی نظریههای موجود در دیگر فضاهای دینی خالی از فایده نخواهد بود.
https://jpt.isca.ac.ir/article_1120_ad201d3e4fc8ff1b0c5f089a392c99fb.pdf
2010-09-23
86
110
الهام
کتاب مقدس
الهام لفظمحور
وحی
پیامبران
محمد
حقانی فضل
mohamadhaghani@gmail. com
1
پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب قم
AUTHOR
1. پیترز، اف. ئی(1384ﻫ.ش) یهودیت، مسیحیت و اسلام، ترجمة حسین توفیقی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
1
2. تیسن، هنری(بیتا) الاهیات مسیحی، ترجمة ط میکائیلیان،تهران: انتشارات حیات ابدی.
2
3. لین، تونی(1380ﻫ.ش)تاریخ تفکر مسیحی، ترجمة آسریان روبرت، تهران: نشر و پژوهش فروزان روز.
3
4. محمدیان، بهرام(1381ﻫ.ش) مترجم، دایرةالمعارف کتاب مقدس، تهران: انتشارات سرخدار.
4
5. Arfield, Benjamin Breckinridge (1970)The Inspiration & Authority of the Bible. Edited by Craig Samuel. Philadelphia: Presbyterian & Reformed Publishing Company.
5
6. Bowden, John. (2005)Christianity: the Complete Guide. London: Continuum.
6
7. Chafer, Lewis Sperry, and F. Walvoord John (1974)Major Bible themes: 52 vital doctrines of the Scripture simplified & explained. Zondervan, 1974.
7
8. Focant, Camille. (2004)Encyclopedia of Christian theology. Edited by Yves Lacoste Jean. New York: Routledge.
8
9. Forestell, J. T.(2003)"Biblical Inspration. " New Catholic Encyclopedia (D. C) 7.
9
10. Law, David R. (2001)Inspiration. Edited by 1est. London: Continuum.
10
11. Metzger, Bruce M.(1993) and D. Coogan Michael. The Oxford companion to the Bible. New York: Oxford University Press.
11
12. O'Collins, Gerald (1981) Fundamental Theology. London: Darton: Longman & Todd.
12
13. Pink, W. (1981) The Divine Inspiration of the Bible. Grand Rapids, MI: Christian Classics Ethereal Library, Retrived from.
13
14. rembath, Kern Robert (1987) Evangelical Theories of Biblical Inspiration; A Review & Proposal. New York: Oxford University Press.
14
15. Sri, Edward P.(1999) Taking God at His Word; A Catholic Understanding of Biblical Inerrancy. Catholics United for the Faith, Inc.
15
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت انسان معاصر و نیازهاى او از دیدگاه سیدحسین نصر
از نظر سیدحسین نصر انسان ماهیت حقیقى ثابت و تغییرناپذیر دارد و تحولات جوامع در طول تاریخ عارضی بوده و آن ماهیت ثابت را تغییر نداده است. با اینحال، نصر تصویر خاصی از انسان سنتى و انسان متجدد ارائه میدهد و انسانشناسى متجدد را متفاوت از انسانشناسی سنتی میداند. بررسى دیدگاه نصر دربارة ویژگىهاى ثابت انسان و ویژگىهاى خاص انسان متجدد، نشان میدهد که او هم برای مجموع انسانها ـ اعم از سنتی و متجدّد ـ و هم بهطور خاص برای انسانهای متجدد نیازهایی چند را برشمرده است. مهمترین این نیازها عبارتاند از: نیاز به ذات قدسی، معرفت مابعدالطبیعی، معنای زندگی، همزیستی مسالمتآمیز، حفظ محیطزیست، علم مقدس، و یکپارچگی شخصیت انسان.
https://jpt.isca.ac.ir/article_1121_68589e8ea2a3e504d47bc806c3b44835.pdf
2010-09-23
111
142
سیدحسین نصر
ماهیت انسان
انسانشناسی
انسان سنتی
انسان متجدد
نیاز
علیرضا
صالحی
salehi_ali2000@yahoo. com
1
Salehi_ali2000@yahoo. com
AUTHOR
1. بومر، فرانکلین لوفان(1382ﻫ.ش)جریانهاى بزرگ در تاریخ اندیشه غربى. دوم، ترجمة حسین بشیریه، تهران: مرکز بازشناسى اسلام و ایران.
1
2. خندقآبادى، حسین(1380ﻫ.ش) حکمت جاویدان. تهران: مؤسسه توسعه دانش و پژوهش ایران.
2
3. شوان، فریتیوف(1388ﻫ.ش) منطق و تعالی. ترجمة حسین خندقآبادی، تهران: نشر نگاه معاصر.
3
4. شولتس، دوان(، 1382ﻫ.ش) روانشناسى کمال، ترجمة گیتی خوشدل، تهران: نشر پیکان.
4
5. لینگز، مارتین(1387) عارفى از الجزایر، ترجمة نصراللّه پورجوادى، تهران: نشر هرمس.
5
6. نصر، سیدحسین(1374ﻫ.ش) «برخورد تمدنها و سازندگىِ آینده بشر» در برخورد تمدنها: هانتینگتون و منتقدانش، ترجمة مجتبى امیرى، تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
6
7. ـــــــــ ، (1379ﻫ.ش) نیاز به علم مقدس، ترجمة حسن میاندارى، قم: مؤسسه فرهنگىِ طه.
7
8. ـــــــــ ، (1381ﻫ.ش) معرفت و معنویت، ترجمة انشاءاللّه رحمتى، تهران: دفتر نشر و پژوهش سهروردى.
8
9. ـــــــــ ، (1381ﻫ.ش) موقعیت فلسفه اسلامى در عصر حاضر (گفتوگو با سیدحسین نصر)، تدوین: سیدسلمان صفوى، تهران: انتشارات سلمان آزاده.
9
10. ـــــــــ ، (1382ﻫ.ش) جوان مسلمان و دنیاى متجدد، ترجمة مرتضى اسعدى، تهران: انتشارات طرح نو.
10
11. ـــــــــ ، (1382ﻫ.ش) خرد جاودان (مجموعه مقالات)، تدوین: سیدحسین حسینى، تهران: انتشارات سروش.
11
12. ـــــــــ ، (1382ﻫ.ش) آموزههای صوفیان از دیروز تا امروز. ، ترجمة حسین حیدری و محمد هادی امینی، تهران: قصیدهسرا.
12
13. ـــــــــ ، (1382ﻫ.ش) صدرالمتألهین شیرازى و حکمت متعالیه، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
13
14. ـــــــــ ، (1383ﻫ.ش) اسلام و تنگناهاى دنیاى متجدد. ترجمة انشاءاللّه رحمتى، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
14
15. ـــــــــ ، (1383ﻫ.ش) انسان و طبیعت؛ بحران معنوى انسان متجدد، چاپ دوم، ترجمة ترجمه عبدالرحیم گواهى، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
15
16. ـــــــــ ، (1383ﻫ.ش) در غربت غربى (زندگىنامه خودنوشت)، ترجمة امیر مازیار و امیر نصرى، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگى رسا.
16
17. ـــــــــ ، (1384ﻫ.ش) علم و تمدن در اسلام، ترجمة احمد آرام، تهران: شرکت انتشارات علمى و فرهنگى
17
18. ـــــــــ ، (1385ﻫ.ش) «جهانبینى اسلامى و علم جدید»، در علم دینى، دیدگاهها و ملاحظات تدوین: سیدحمیدرضا حسنى، مهدى علىپور، سید محمدتقى موحد ابطحى، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
18
19. ـــــــــ ، (1385ﻫ.ش) در جستوجوى امر قدسى. چاپ اول، ترجمة سیدمصطفى شهرآیینى، تهران: نشر نی.
19
20. ـــــــــ ، (1385ﻫ.ش) دین و نظم طبیعت، ترجمة انشاءاللّه رحمتى، تهران: نشر نی.
20
21. ـــــــــ ، (1386ﻫ.ش) معرفت جاودان، تدوین: سیدحسن حسینى، انتشارات مهر نیوشا.
21
22. نقدونظر،(1376ﻫ.ش) نقدونظر سال چهارم شماره3 و4(ویژه سنتگرایان).
22
23. ـــــــــ ، (1382ﻫ.ش) نقدونظر سال دهم، شماره 29ـ 32 (ویژۀ معنای زندگی).
23
24. هانتینگتون(1374ﻫ.ش) ساموئل، «برخورد تمدنها»، در نظریه برخورد تمدنها: هانتینگتون و منتقدانش تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
24
25. Golshani, Mehdi,(1998) ed. Can Science Dispense with Religion? Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies.
25
26. Guenon, Rene (2004) The Criticse of the Modern World. Hilldale NY.
26
27. Hahn, Lewis Edwin (2001) ed. The Philosophy of Seyyed Hossein Nasr. Illinoise: Open Court Publishing Company.
27
28. Nasr, Seyyed Hossein (1991) Religion and Religions: The Challenge of Living in a Multi-religious World. : The University of North Carolina.
28
29. _____, (1974) "Who is man?" In The Sword of Gnosis, by Jacob Nidleman. NY: Penguin book.
29
30. Needleman, Jacob(1974) ed. The Sword of Gnosis. NY: Penguin Book
30
ORIGINAL_ARTICLE
دلالتِ صلب و ذاتگرایی درباره افراد
در این مقاله به بررسی رابطة میان آموزة معناشناسیکِ دلالتگری صلب نامهای خاص در زبان طبیعی و آموزة متافیزیکی ذاتگرایی دربارة افراد میپردازیم. بهطور مشخص میخواهیم بررسی کنیم که استدلالهای کریپکی برای هر یک از ادعاهای ذاتگرایانة او دربارة افراد تا چه اندازه به آموزة صلبیت نامهای خاص وابسته است. برای این منظور ابتدا به معرفی هریک از این آموزهها میپردازیم و سپس با تمییز میان سه سطح متفاوت از ذاتگرایی در نامگذاری و ضرورت رابطة هر کدام از این ادعاهای ذاتگرایانه را با صلبیتِ نامهای خاص بررسی میکنیم. خواهیم دید که کریپکی در هیچکجا در استدلال برای هیچ ادعای ذاتگرایانة اساسی و غیرپیشپاافتادهای، صرفاً بر مقدمههای معناشناسیک متکی نبوده است
https://jpt.isca.ac.ir/article_1122_bc3d7ccb84ec249fdb865f73afd86c04.pdf
2010-09-23
143
173
دلالتِ صلب
ویژگیهای ذاتی
ذاتگرایی
ضرورت منشأ
کریپکی
ساجد
طیبی
sadjed. tayebi@gmail. com
1
sadjed. tayebi@gmail. com
AUTHOR
1. Almog J., Wettstein H.,and J. Perry (eds.), .(1989) "Themes From Kaplan". Oxford: Oxford University Press
1
2. Ayer A.,(1952) "Language, Truth, and Logic", New York: Dover Publication Inc.
2
3. Carnap, R, "Meaning and Necessity", Chicago: The University of Chicago Press.
3
4. Fine K. (1989) The Problem of de re Modality, in [Almog, Wettstein and Perry1989], pp. 197-
4
5. Follesdal D. (1968),Quine on Modality, Synthese, 19: 147-157.
5
6. ـــــــــ, (1986),Essentialism and Reference, in [Hahn and Schilipp1986] pp. 97-115
6
7. Frege, G. (1892) On Sense and Refrence, in
7
8. Hahn and Schilipp. eds, (1986),"The Philosophy of W. V. Quine", La Salle: Open Court.
8
9. Hale, B.,and Wright, C.,(eds.) (1997) "A Companion to the Philosophy of Language", Oxford: Blackwell
9
10. Hughes, C. (2004) "Kripke: Names, Necessity, and Identity", Oxford: Oxford University Press.
10
11. Kaplan, D. (1968) Quantifying In,” Synthese 19: 178–214.
11
12. ـــــــــ, (1986) Opacity, In [Hahn and Schilipp1986] pp. 229-289
12
13. ـــــــــ, (1989) Demonstratives, in [Almog, Wettstein and Perry1989], pp. 481–563.
13
14. ـــــــــ, (1989) Afterthoughts, in [Almog, Wettstein and Perry1989], pp. 567-614.
14
15. Kripke, S. (1959) “A Completeness Theorem for Modal Logic,” Journal of Symbolic Logic 24: 1–14
15
16. ـــــــــ, (1963) “Semantical Considerations for Modal Logic,” Acta Philosophia Fennica 16: 83–94.
16
17. ـــــــــ, (1980) "Naming and Necessity", Oxford: Basil Blackwell.
17
18. Quine, W. V. (1943) Notes on Existence and Necessity, Journal of Philosophy, 40: 113-127
18
19. ـــــــــ, (1947) “The Problem of Interpreting Quantified Modal Logic,” Journal of Symbolic Logic 12, pp. 43–8
19
20. ـــــــــ, (1956) "Quantifiers and Propositional Attitudes", Journal of Philosophy, 53: 177-187.
20
21. ـــــــــ, (1960) “Word and Object,” Cambridge, Mass: MIT Press.
21
22. ـــــــــ, (1977) “Intensions Revisited,” in Theories and Things, Cambridge MA: Harvard University Press, 1981, pp. 113–23.
22
23. Russsell, B. (1918),The Philosophy of Logical Atomism, in Collected Papers of Bertrand Russell, vol. 8, The Philosophy of Logical Atomism and Other Essays: 1914–1919, ed. J. G. Slater. London: Allen & Unwin, 1986.
23
24. Salmon, N. (1979) How Not to derive Essentialism from the Theory of Reference, The Journal of philosophy, 76: 703-725
24
25. ـــــــــ, (1981) "Reference and Essence", Princeton NJ: Princeton University Press.
25
26. Smullyan, A. Modality and Description, Journal of Symbolic Logic, 13: 31-37
26
27. Soames, S. (2003) "Philosophical Analysis in the Twentieth Century" vol. 2.
27
28. Stanley, J. (1997) Names and Rigid Designation, in [Hale and Wright1997] pp. 555-585.
28
29. Sullivan, A. (2005) Rigid Designation, Direct Reference, and Modal Metaphysics, Pacific Philosophical Quarterly, 86: 577-599.
29
ORIGINAL_ARTICLE
اجتماعگرایی اخلاق عرفانی
در این مقاله با نگاهی به ادبیات و آموزههای عرفانی عارفان مسلمان در سدههای پیشین، با اشارۀ اجمالی به دغدغههای اجتماعی عارفان، این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است که آیا اخلاق عرفانی صرفاً یک اخلاق فردی فارغ و بیاعتنا به زندگی اجتماعی است، یا اینکه به زندگی اجتماعی و نهادهای اجتماعی توجه و اعتنا دارد. در این راستا، پس از تبیین مفهوم اخلاق اجتماعی و برشمردن معانی آن، به عوامل و آموزههای تحذیردهنده نسبت به ورود در شبکههای اجتماعی در ادبیات عرفانی اشاره شده و در ادامه پس از برشمردن و تبیین عوامل ترغیبکننده به ورود در شبکههای اجتماعی، به نقش اجتماعی عارفان مسلمان اشاره شده است. در پایان، ضمن تحلیل آموزههای عرفانی و صوفیانه، جمعبندی و نتیجهگیریای در باب نسبت اخلاق عرفانی و دغدغهمندی نسبت به اجتماع و اجتماعگرایی عارفان، ارائه شده است.
https://jpt.isca.ac.ir/article_1123_4d0e205f3dc0ea6aa910235f9c0e7c23.pdf
2010-09-23
174
212
اخلاق اجتماعی
عرفان اسلامی
عزلتگزینی
اجتماعگریزی
علیرضا
آل بویه
alireza_aleboyeh@yahoo. com
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
AUTHOR
1. قرآن کریم.
1
2. نهجالبلاغه.
2
3. آبراهموف، بنیامین (1388 ﻫ.ش)، عشق الهی در عرفان اسلامی (تعالیم غزالی و دباغ). ترجمة حمیرا ارسنجانی، ویراستة مصطفی ملکیان، تهران: نگاه معاصر.
3
4. ابن الجوزی(بیتا) ابی الفرج عبدالرحمن بنعلی، تلبیس ابلیس، بیجا.
4
5. ـــــــــ ، (1412ﻫ.ق/ 1992م)صفوة الصفوة، الطبعة الاولی، بیروت: دارالجیل.
5
6. ـــــــــ ، (1419ﻫ.ق)صیدالخاطر، الطبعة الثانیة، بیروت: دارالیقین (فی مصر) و مؤسسة الربان.
6
7. ابن عربی، محیالدین، (بیتا) الفتوحاتالمکیة، المجلد الثانی، دار احیاءالتراث العربی، بیروت: دار صادر.
7
8. الاصفهانی، ابینعیم (1416ﻫ.ق/ 1996م)حلیة الاولیاء و طبقات الاصفیاء، بیروت: انتشارات دارالفکر.
8
9. الطوسی، خواجه نصیرالدین(1384ﻫ.ش)شرح الاشارات و التنبیهات، الطبعۀ الاولی، قم: نشر بوستان کتاب.
9
10. القاسانی، عبدالرزاق(1372ﻫ.ش) شرح منازل السائرین، الطبعۀ الاولی، قم: انتشارات بیدار.
10
11. القشیری، ابوالقاسم(1374ﻫ.ش) الرسالة القشیریه، الطبعة الاولی، تدوین: عبدالحمید محمود و محمود بنالشریف، انتشارات بیدار.
11
12. المجلسی، محمد باقر(1403ﻫ.ق) بحارالانوار، چاپ دوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
12
13. انصاری، خواجه عبدالله(1358ﻫ.ش)صد میدان، تهران: انتشارات کتابخانه طهوری.
13
14. انصاری، عبدالرحمن بن محمد (المعروف بابن الدباغ)،(بیتا) مشارق انوارالقلوب و مفاتیح اسرارالغیوب، تحقیق: ه . ریتر، بیروت: دارصادر.
14
15. بلک، آنتونی(1387ﻫ.ش)تاریخ اندیشه سیاسی اسلام از عصر پیامبر تا امروز، ترجمة محمد حسین وفادار، تهران: انتشارات اطلاعات.
15
16. ابنعثمان، محمود(1358ﻫ.ش)فردوس المرشدیة فی اسرار الصمدیة، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
16
17. جامعی، عبدالرحمن بناحمد(1386ﻫ.ش)نفحات الانس من حضرات القدس، تدوین: مهدی توحیدیپور، تهران: انتشارات سخن.
17
18. خانقاهی، ابونصر طاهربن محمد(1374ﻫ.ش) گزیده در اخلاق و تصوف، دوم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
18
19. خلیفه عبدالحکیم (1357 ﻫ.ش)، عرفان مولوی، ترجمة احمد محمدی و حمید میرعلایی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
19
20. دهخدا، علی اکبر(1367ﻫ.ش)امثال و حکم، چاپ نهم، تهران: انتشارات امیر کبیر.
20
21. رازی، احمد(بیتا)هفت اقلیم، ج 3، تهران.
21
22. رازی، نجمالدین(1386ﻫ.ش) مرصاد العباد، چاپ دوازدهم، تدوین: محمدامین ریاحی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
22
23. رجایی، احمد علی(1349ﻫ.ش)دوین، خلاصه شرح تعرف،تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
23
24. روزبهان البقلی، محمد(1973م)مشرب الارواح، تدوین: محرّم خواجه، استانبول: مطعبة کلیه الاآدب.
24
25. زرینکوب، عبدالحسین(1362ﻫ.ش)دنبالۀ جستجو در تصوف ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
25
26. سراج، ابی نصر(1380ﻫ.ق)اللمع فی التصوف، بغداد: دارلکتب الحدیثه بمصر و مکتبة المثنی ببغداد.
26
27. سعدی شیرازی، (1381ﻫ.ش) بوستان، تدوین: غلامحسین یوسفی، تهران.
27
28. ـــــــــ ، (1382ﻫ.ش)گلستان، تهران: نشر سرایش.
28
29. سلمی، ابوعبدالرحمان(1369ﻫ.ش) مجموعه آثار، چاپ اول، تدوین: نصرالله پورجوادی، تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
29
30. سنایی، مجدود ابن آدم(1386ﻫ.ش) حدیقة الحقیقة و شریعة الطریقه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
30
31. سهروردی، شیخ شهابالدین(1374ﻫ.ش)عوارف المعارف، چاپ دوم، ترجمة عبدالمؤمن اصفهانی(قرن هفتم) ابومنصور، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
31
32. شیمل، آنه ماری(1387ﻫ.ش)ابعاد عرفانی اسلام، تدوین: عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
32
33. غزالی، ابوحامد(بیتا) احیاء علوم الدین، استانبول: دارالدعوة.
33
34. ـــــــــ ، (1374ﻫ.ش)کیمیای سعادت، ششم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
34
35. فیض کاشانی، محسن،(بیتا) المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
35
36. کاپلستون، فردریک(1375ﻫ.ش) تاریخ فلسفه (از ولف تا کانت)، ترجمة اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
36
37. کاشانی، عبدالرزاق(بیتا) تحفة الاخوان فی خصایص الفتیان، تهران.
37
38. کاشانی، عزالدین محمود(1372ﻫ.ش)مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة، چاپ چهارم، تدوین: جلالالدین همایی، تهران: مؤسسه نشر هما.
38
39. کانت، ایمانوئل(1369ﻫ.ش) بنیاد مابعدالطبیعه، ترجمة حمید عنایت و علی قیصری، تهران: انتشارات خوارزمی.
39
40. کبری، نجمالدین(1363ﻫ.ش) آداب الصوفیة، چاپ اول، تدوین: مسعود قاسمی، تهران: کتابفروشی زوار.
40
41. لاپیدوس، ایرا ام(1376ﻫ.ش)تاریخ جوامع اسلامی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
41
42. محمودبن عثمان(1385ﻫ.ش) فردوسالمرشدیه فی اسرارالصمدی، تدوین: ایرج افشار، تهران: انجمن آثار ملی.
42
43. مصطفوی، حسن(1352ﻫ.ش) مترجم، مصباحالشریعه، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
43
44. مکی، ابوطالب(بیتا) قوت القلوب فی معاملة المحبوب، انتشارات دارالفکر.
44
45. موثقی، سید احمد(1386ﻫ.ش)جنبشهای اسلامی معاصر، تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
45
46. مولوی، جلالالدین محمد(1384ﻫ.ش)مثنوی معنوی، تهران: انتشارات ققنوس.
46
47. واعظ کاشفی سبزواری(1349ﻫ.ش)، مولانا حسین، فتوتنامه سلطانی، چاپ دوم، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
47
48. هجویری، علی بنعثمان(1383ﻫ.ش)کشف المحجوب،چاپ اول، تهران: انتشارات سروش.
48
49. هدایت، رضا قلیخان(1303ﻫ.ش)ریاض العارفین و مجالس المؤمنین، تهران: بیچا.
49
50. Hare, R. M. (1990) Freedom And Reason, Oxford, Oxford University Press.
50